• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 28 بهمن 1397
کد مطلب : 48058
+
-

کشت گلخانه‌ای در قزوین گل می‌کند

معاون استانداری قزوین: سطح زیر کشت گلخانه‌های استان باید 2 برابر شود

کشاورزی
کشت گلخانه‌ای در قزوین گل می‌کند


عاطفه جهان بخش|  قزوین - خبرنگار :


بحران آب و معضلات به وجود آمده در خاک استان موجب شده است کشت‌های جایگزین نظیر کشت‌ گلخانه‌ای بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد. ظرفیت‌ بالای تولید در این نوع کشت‌ می‌تواند نیاز بازارهای استان را تامین و بخش بزرگی از مشکلات ناشی از کشاورزی‌های آب‌بر را در درازمدت حل کند.
کشت‌ گلخانه‌ای در ابتدای راه پرهزینه است اما در درازمدت شغلی پرسود به حساب می‌آید و فعالان این عرصه با رشد و توسعه سطح زیر کشت خود، علاوه بر تامین نیازهای مردم، می‌توانند درآمد خوبی نیز داشته باشند.


لزوم به‌کارگیری روش‌های نوین کشت

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قزوین با اشاره به ضرورت ورود جدی‌تر استان به کشت گلخانه‌ای به همشهری گفت: با توجه به تنش شدید آبی در دشت قزوین و افت سالانه سفره‌های زیرزمینی تا یک متر ضرورت دارد هرچه سریع‌تر بر مساحت زیر کشت گلخانه‌ای استان تا 2 برابر افزوده شود.

منوچهر حبیبی افزود: با توجه به بحران کم‌آبی و نیاز به تغییر روش‌های آبیاری در مزارع، به سرعت باید به سمت روش‌های نوین کشت حرکت کنیم.وی با اشاره به افزایش راندمان تولید در این شیوه بیان کرد: برای دستیابی به تولید بیشتر با شناسایی اراضی مستعد کشت و استفاده بهینه از عوامل و امکانات موجود لازم است برای افزایش بازده تولید به سمت کشت گلخانه‌ای گام برداریم.

این مسئول ادامه داد: قزوین هرچند در زمینه استفاده از روش‌های نوین آبیاری در کشاورزی در ردیف استان‌های شاخص کشور قرار دارد اما برای رسیدن به شرایط مطلوب باید سرعت اجرای کارها را بیشتر کنیم.


صادرات محصولات گلخانه‌ای

حبیبی اظهار کرد: توجه به صادرات محصولات گلخانه‌ای باید در دستور کار قرار گیرد زیرا این محصولات کیفیت خوبی دارند.
وی با بیان این‌که در روش‌های نوین کشت در مصرف آب به میزان یک‌سوم صرفه‌جویی می‌شود، افزود: امکان تولید محصول در تمام فصول سال، استفاده بهینه از منابع آبی موجود و فراهم شدن فرصت شغلی برای جوانان و دانش‌آموختگان رشته کشاورزی از مزایای کشت گلخانه‌ای است.


تامین مواد غذایی در تمامی فصول

کارشناس‌مسئول گلخانه‌های جهاد کشاورزی استان درباره ضرورت ایجاد گلخانه در قزوین به همشهری گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که در حوزه آب و خاک در استان با آنها رو‌به‌رو هستیم، به نظر می‌رسد کشت گلخانه‌ای بتواند جایگزین مناسبی برای کشت‌های فعلی باشد. از دیگر مواردی که ضرورت ایجاد و توسعه کشت گلخانه‌ای را بیش از پیش نمایان می‌کند، رشد روزافزون جمعیت و نیاز به تامین مواد غذایی در تمامی فصول و در واقع ایجاد بازارهای مصرف بیشتر است.

محسن پرهام‌ راد ادامه داد: از سوی دیگر، علاقه مردم به مصرف مواد غذایی در خارج از فصل و به نوعی استفاده مداوم از میوه‌ها و سبزی‌ها در تمامی سال موجب شده است به کشت گلخانه‌ای توجه ویژه‌ای داشته باشیم.وی با اشاره به محدودیت‌هایی که در اجرای طرح‌های گلخانه‌ای وجود دارد، بیان کرد: به دلیل هزینه‌بر بودن ساخت و ضرورت مدیریت اصولی و دانش‌محور گلخانه‌ها، توسعه این نوع کشت در استان با محدودیت روبه‌رو است. اگر توان مدیریتی و مالی اجرا‌کنندگان ارتقا پیدا کند، این نوع از کشاورزی نیز روز به روز گسترش خواهد یافت.


میزان تولید در استان

پرهام ‌راد یادآور شد: در حال حاضر 115 واحد گلخانه‌ای در استان وجود دارد که در مساحتی برابر با 57 هکتار و با ظرفیت تولید سالانه 8500 تن محصولات غذایی و گل و گیاه را به بازارهای مصرف عرض می‌کنند.
وی با اشاره به محصولات تولید شده در گلخانه‌های استان گفت: محصولات صیفی نظیر گوجه، خیار، بادمجان و فلفل دلمه‌ای، انواع سبزی‌، گل و درختان زینتی و توت‌فرنگی در گلخانه‌های استان تولید و به مصرف‌کننده عرضه می‌شوند.

کارشناس‌مسئول گلخانه‌های جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: تولیدکنندگان محصولات گلخانه‌ای در استان محصولات خود را هم در بازار‌های استان عرضه و هم بخشی از نیازهای استان‌های همجوار را تامین می‌کنند، همچنین، بازار‌های استان پذیرای محصولات تولیدی سایر استان‌ها هستند و صرفا محصولات تولیدی داخل استان در بازارهای آن عرضه نمی‌شود.


پرداخت تسهیلات

این کارشناس‌مسئول بیان کرد: افرادی که در جهت احداث گلخانه‌ گام برمی‌دارند، از محل صندوق توسعه ملی در مناطق برخوردار با سود 5/14 درصد و در مناطق کمتر توسعه افته استان با سود 10 درصد تسهیلات دریافت می‌کنند.پرهام ‌راد با اشاره به میزان تسهیلات اعطا شده به متقاضیان راه‌اندازی گلخانه گفت: براساس طرح توجیهی عرضه شده توسط متقاضیان، میزان تسهیلات برآورد و متقاضیان به بانک‌های استان معرفی می‌شوند.وی ادامه داد: در حال حاضر گلخانه‌های کوچک نیز در استان در حال راه‌اندازی است. این گلخانه‌ها که در مناطق شهری و روستایی ایجاد می‌شوند، بر مبنای مساحت و طرح خود تسهیلات با سود 5/14 درصد دریافت می‌کنند.


نصب سایه‌بان

محسن پرهام راد، کارشناس‌مسئول گلخانه‌های جهاد کشاورزی استان، گفت: نصب سایه‌بان در برخی باغ‌ها نظیر باغ‌های داربستی انگور یکی از انواع کشت‌ گلخانه‌ای است که با هدف کاهش آسیب‌های ناشی از تابش مستقیم نور خورشید و بارش تگرگ انجام می‌شود. با این سایه‌بان‌ عملکرد باغ ارتقا خواهد یافت. در حال حاضر 101 هکتار از باغ‌های استان مجوز نصب سایه‌بان را دارند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید