• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 28 بهمن 1397
کد مطلب : 48054
+
-

آبادانی نیمه‌تمام

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کرمانشاه: تصمیم دولت برای واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی جدی است

عمران
آبادانی نیمه‌تمام

فرحناز چراغی|  کرمانشاه- خبرنگار:


کرمانشاه استان پروژه‌های نیمه‌تمام است. این استان به دلیل محرومیت‌، همواره بیشترین مشکلات را در زمینه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی داشته است. بیکاری جوانان، فقر، اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی و هزاران پیامد دیگر اجتماعی نتیجه محرومیت‌ مردم این استان در عرصه‌های مختلف است. جنگ و در سال‌های اخیر زلزله، مردم این خطه را روز به روز از توسعه و بهره‌مندی از موقعیت‌های مختلف پیشرفت دورتر کرده است. ۲هزار و ۱۶۸ پروژه نیمه‌تمام در استان نیز نمود بارزی از این محرومیت است؛ محرومیتی که سال‌هاست گریبانگیر مردم استان کرمانشاه شده است. مهاجرت سیل بیکاران این استان به پایتخت و دیگر استان‌های صنعتی کشور نیز را می‌توان بر این نمونه‌ها افزود. بر این اساس، مطالبه عموم کرمانشاهیان تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در این شهر و استان است.


اتمام ‌ مونوریل 

یکی از شهروندان کرمانشاهی تکمیل‌ پروژه نیمه‌تمام مونوریل را از مسئولان خواستار می‌شود و می‌گوید: با تصویب و اجرایی شدن این پروژه، برخی درخت‌های قدیمی و بسیار زیبای بلوار شهید بهشتی از بین رفت و حالا شهر مانده و این ستون‌های غول‌پیکر که بی‌هدف و نافرجام رها شده است.  «یاسر محمدی» که معلم بازنشسته است، می‌افزاید: پروژه‌های نیمه‌کاره در کرمانشاه فراوان است، طوری که حتی حرف زدن از آنها ساعت‌ها زمان می‌خواهد.  وی پروژه‌های مجتمع فیروزه، موزه جنگ، ساماندهی طاق‌بستان، انتقال مشاغل آلاینده به خارج شهر را از دیگر پروژه‌هایی می‌داند که نیازمند توجه بیشتر هستند. 


پروژه آبشوران 

یکی دیگر از شهروندان به پروژه آبشوران اشاره می‌کند و می‌گوید: آبشوران رودخانه بزرگی در کرمانشاه است که سال‌هاست تبدیل به محل تجمع زباله و معتادان شده است. 
«اکبر سهرابی» می‌افزاید: قول راه‌اندازی پارک آبی و تله‌کابین طاق‌بستان را نیز سال‌هاست مسئولان به مردم داده‌اند اما بعد از گذشت این همه سال کاری از پیش نرفته است.  وی به بیکاری جوانان کرمانشاهی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: در کرمانشاه انگیزه‌ای برای زندگی و پیشرفت جوانان وجود ندارد. به همین خاطر است که بسیاری از جوانان رفتن را بر ماندن ترجیح می‌دهند. 

سهرابی راه‌اندازی پالایشگاه آناهیتا و پتروشیمی اسلام‌آباد غرب را از پروژه‌هایی می‌داند که می‌توانند باعث پیشرفت کرمانشاه شوند‌.
وی به کتابخانه مرکزی نیز اشاره و اضافه می‌کند: این پروژه سال ۸۷ کلنگ‌زنی شد و تا مرحله اسکلت‌بندی هم پیش رفت، اما در حال حاضر اسکلت آهنی‌اش در حال زنگ زدن و تخریب است. 


تکمیل راه‌های ارتباطی 

این شهروند کرمانشاهی که دانشجوی دکتری نیز است، تکمیل راه‌های ارتباطی از جمله راه‌های ارتباطی با کنگاور، نورآباد به هرسین و بیستون و سدهای نیمه‌کاره را نیز از دیگر مطالباتی برمی‌شمرد که بدون تردید می‌توانند راهی برای توسعه استان باشند.  وی اضافه می‌کند: مشکلات در کرمانشاه زیاد است و جنگ و این اواخر زلزله بر مشکلات و محرومیت‌ مردم این استان اضافه کرد. 

یکی دیگر از دانشجویان کرمانشاهی با بیان این‌که کرمانشاه برای پیشرفت جوانان این منطقه امکاناتی ندارد، می‌افزاید: هر چقدر در این شهر تحصیلکرده هم باشی، امکان شاغل شدن نداری.  اشکان که ۲۸ سال سن دارد، ادامه می‌دهد: مهاجرت تنها راه تغییر وضعیت جوانان کرمانشاهی است، چون اگر بمانند حتی نمی‌توانند کارگری کنند و زندگی را بگذرانند. 

وی می‌گوید: کرمانشاه استانی بسیار محروم است و دلیل پیشرفت نکردنش هم نداشتن مسئول دلسوز است. سخن گفتن از پروژه‌های نیمه‌کاره نیز جز شمردن دردها، دردی از مردم این استان دوا نمی‌کند.   وی اضافه می کند: بر اساس اعلام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، بیش از ۲ هزار ۱۶۰ پروژه نیمه‌کاره در استان وجود دارد،‌ در حالی که واگذاری طرح‌های نیمه‌کاره به بخش خصوصی اولویت‌ دولت است و مسئولان استان در جلسات و نشست‌های مختلف تنها راه برون‌رفت و اتمام پروژه‌ها را واگذاری به بخش خصوصی می‌دانند، اما هنوز در عمل کاری در این زمینه انجام نشده که قابل مشاهده باشد. 


واگذاری برخی پروژه‌ها به بخش خصوصی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه نیز بارها از واگذاری پروژه‌های قابل واگذاری به بخش خصوصی خبر داده است.  «حبیب‌الله وفایی» در گفت‌وگو با همشهری واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دوازده‌گانه دولت برای مقابله با تحریم‌ها می‌داند و می‌گوید: اقتصاد ایران ظرفیت‌های بی‌بدیلی برای واگذاری پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام به بخش خصوصی دارد. 
وی از پیگیری جدی واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی در کرمانشاه هم یاد می‌کند و می‌افزاید: باید به سرمایه‌گذاران اطلاع دهیم کدام طرح‌ها و با چه شرایطی قابل واگذاری هستند.
وفایی می‌گوید: اگر سرمایه‌گذاران بدانند چه شرایطی برای واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام در نظر گرفته شده، به استقبال از این کار می‌آیند. 

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه، می‌توان از طریق کمک‌های فنی و اعتباری که در اختیار داریم، این پروژه‎ها را برای سرمایه‌گذاران اقتصادی آماده کرد.  وی بیان می‌کند: عزم دولت برای واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی جدی است و از این پس تخصیص اعتبار برای این پروژه‌ها صفر خواهد شد؛ این برنامه، برنامه محوری دولت در زمینه اشتغالزایی و رونق اقتصادی است.  

این مسئول می‌افزاید: ارائه بودجه به دستگاه‌های اجرایی منوط به برنامه‌محور بودن پروژه‌های آنهاست. دستگاه‌هایی که برنامه ندهند اعتبار به آنها داده نمی‌شود. وی هم‌افزایی با بخش خصوصی را از کارهای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی می‌داند و می‌گوید: یکی از معضلات مهم بخش خصوصی فرایند طولانی صدور مجوز است که دراین‌باره باید راهکاری اندیشیده شود. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره تعداد پروژه‌های نیمه‌کاره در استان کرمانشاه نیز بیان می‌کند: 2 هزار و 168 پروژه نیمه‌کاره در استان وجود دارد.  

وی به میزان اعتبار این پروژه‌ها برای تکمیل نیز اشاره و اضافه می‌کند: برای تکمیل این پروژه‌ها حدود 6هزار و 534 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.  وفایی ادامه می‌دهد: از این تعداد پروژه‌ها تعداد 74 پروژه ملی و استانی ویژه مصوب قانون و 2هزار و 94پروژه استانی هستند.  این مسئول با بیان این‌که بیشترین تعداد پروژه مربوط به سرپل ذهاب است، می‌افزاید: این شهرستان 298 پروژه دارد و کمترین تعداد مربوط به شهرستان هرسین با 57 پروژه است.


بودجه اختصاصی برای پروژه‌های نیمه‌تمام  

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به بودجه اختصاصی این پروژه‌ها در سال ۹۸ اشاره می‌کند و می‌گوید: در لایحه بودجه سال 1398 حدود 7هزار و 806میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است و در صورت کمبود اعتبار، از بخش خصوصی هم کمک گرفته خواهد شد.

 به گفته «حبیب‌الله وفایی» در قالب ماده 27 قانون الحاق 2 امکان مشارکت با بخش خصوصی برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، جدید و آماده بهره‌برداری وجود دارد. در این راستا کرمانشاه حدود 22 پروژه از پروژه‌های نیمه‌تمام خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است که می‌توان به پروژه آزادراه بیستون- کرمانشاه – حمیل اشاره کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید