• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 28 بهمن 1397
کد مطلب : 48032
+
-

بازار داغ سدسازی

چهره روز
بازار داغ سدسازی


خوب یا بد بودن سدسازی محل مناقشه است و از یکی، دو سال پیش بارها گفته شده ساخت سد جدیدی آغاز نمی‌شود. با این ‌وجود بهروز مرادی، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اعلام کرده در مناطق مختلف کشور 672‌سد بزرگ و کوچک در دست ساخت است که از این تعداد 176سد بزرگ در ردیف سدهای ملی هستند. نکته قابل‌تأمل این است که فعلا تعداد سدهای بزرگ و با اهمیت کشور به ۱۷۸سد می‌رسد و با این توضیحات قرار است به دوبرابر افزایش پیدا کنند.

اینکه کلنگ سدهای در دست ساخت در چه مقطعی زده شده و آیا نیاز است همگی آنها احداث شوند یا نه سؤالی است که متولیان امر باید پاسخ بدهند، اما توجه به این مسئله ضروری است که کارنامه سدسازی در بسیاری از مناطق محل سؤال است و منتقدان جدی دارد؛ پس اگر قرار باشد با بهره‌برداری از سدهای جدید، تعداد سدهای موجود به دوبرابر برسد باید مطالعات و بحث‌های کارشناسی در مورد تبعات و ثمرات این اقدام انجام شود.

فعلا در حوزه کارون بزرگ سد پرحاشیه‌ای مانند گتوند ساخته شده که با تمام بحث‌های پیرامونی، همچنان منفعت و ضرر آن در هاله‌ای از ابهام است؛ پس عقل سلیم حکم می‌کند پیش از اینکه سدهای جدیدی وارد میدان شوند، مطالعات اساسی درباره درستی و نادرستی ایجاد آنها در دستور کار قرار بگیرد.

از سوی دیگر در شرایطی که گفته می‌شود سدسازی در اغلب کشورها منسوخ شده و متولیان امر مدیریت منابع آبی را از راه‌هایی جز انحراف و انباشت آب در مخازن سدها دنبال می‌کنند، چطور است که در سرزمین گرم و خشک ایران با درصد بالای تبخیر، همچنان بر سدسازی و تغییر اقلیم مناطق پایین سدها اصرار می‌شود. در سال‌های اخیر برخی از مخالفان سدسازی، علاقه شدید دولت‌ها به ساخت سد را ناشی از اثرگذاری مافیای سدسازی اعلام می‌کردند و معتقد بودند اگر دولت بتواند به این گروه‌های خاص بودجه بدهد تا در بیابان سد بسازند و دست از سر منابع آبی بردارند منافع آن بیش از ساخت سد بر رودخانه‌های کشور است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید