• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 28 بهمن 1397
کد مطلب : 48027
+
-

حاشیه‌سازی جدید برای شورا

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر: مصاحبه‌ای انجام نشده است

شورا
حاشیه‌سازی جدید برای شورا


حامد / خبر‌نگارفوقانی
«یک‌فرد غریبه با این ادعا که خبرنگار است در صحن شورا سؤال‌های عجیب و بی‌ارتباطی از اعضای شورا می‌پرسید»؛ این مشاهدات عینی نگارنده این مطلب از حاشیه‌های یکی از جلسات چندی پیش شورای شهر تهران است. فردی که پس از مدتی حاشیه‌ساز شد و یکی از کاربران توییتر بدون داشتن مستندات لازم بر این حاشیه‌ها دامن زد.

به گزارش همشهری، قضیه از این قرار است که یک‌ماه پیش فرد ناشناسی که بعد مشخص می‌شود نامش محسن وثوقی است، وارد صحن شورا می‌شود؛ آن زمانی که بیشتر اعضا از صحن خارج شده بودند. او ابتدا سراغ علی اعطا، سخنگوی شورای شهر می‌رود، که این عضو شورا در یک اقدام بدیهی می‌پرسد:‌ «خبرنگار کدام رسانه هستید؟» در ادامه دیالوگی بین این فرد ناآشنا (ناآشنا از این حیث که برای اغلب اعضای شورا و خبرنگار حوزه شهری حاضر در جلسات شورا، ناآشنا بوده است) و اعطا برقرار می‌شود و اعطا پاسخ می‌دهد که با کانال‌های فضای مجازی مصاحبه نمی‌کند.

گویا در این میان حراست شورا هم که دفعه اول بود این فرد را می‌دید، به او می‌گوید اگر می‌خواهید با کسی مصاحبه کنید، اول با روابط عمومی هماهنگ کنید. اما این فرد بی‌توجه به تذکر نیروهای حراست، به سمت محمد سالاری دیگر عضو کمیسیون معماری و شهرسازی می‌رود. سالاری هم بی‌خبر از ماجرا مصاحبه می‌کند اما نیروهای حراست که این فرد را زیر نظر داشتند، موقع خروج، درخواست پاک کردن فایل صوتی ضبط شده را از او می‌کنند و از او می‌پرسند خبرنگار کدام رسانه است. با وجود این، آن شخص مدرکی ارائه نمی‌دهد و تنها اعلام می‌کند در کانال‌های فضای مجازی فعالیت می‌کند. در نهایت  از او تعهدی کتبی می‌گیرند.

ادامه ماجرا اما چند روز بعد و در توییتر رقم می‌خورد. به این ترتیب که شخص موردنظر، نامه را در فضای مجازی منتشر می‌کند و سپس کاربری با نام محمد مساعد، با انتشار عکس علی اعطا و خطاب به او می‌نویسد: «به سؤالات خبرنگار جواب داده و بعد ناگهان تصور کرده مصاحبه خوبی نبوده، به مأموران حفاظتی دستور داده رکوردر را به زور از خبرنگار بگیرند و اطلاعاتش را پاک کنند! عضو گارد معمر قذافی یا گشتاپوی هیتلری؟ خیر! جناب #علی_اعطا نماینده اصلاح‌طلب #شورای_شهر_تهران» این در حالی است که مساعد مدعی شده افرادی از درون شهرداری صورتجلسه حراست شورا مبنی بر درخواست علی اعطا برای حفظ فایل ضبط شده را تأیید کرده‌اند. درصورتی که اساسا پای نامه مربوطه مهر مربوط به حراست دیده نمی‌شود و فقط یک‌اثر انگشت است. به‌عبارتی جالبی ماجرا اینجاست که طبق قاعده حراست یا عضو شورا پای برگه‌ اینچنینی را انگشت نمی‌زنند بلکه باید مهر بخورد چنانچه که فرض بگیریم علی اعطا برای پاک کردن یک‌فایل صوتی درخواست داده باشد.

از سوی دیگر طی روزهای گذشته برخی و حتی منتقدان مدیریت شهری به حمایت از علی اعطا برخاسته و اعلام کرده‌اند او تعامل با رسانه‌ها را به خوبی بلد است و بعید به‌نظر می‌رسد که ماجرا حداقل به‌خاطر این موضوع رخ داده باشد. از سوی دیگر عده‌ای گفته‌اند شخص ناآشنا، خبرنگار نبوده است.


علی اعطا: در پایان آن جلسه شورا، پس از پاسخ منفی بنده برای گفت‌وگو با فرد مذکور مبنی بر اینکه با کانال‌ها مصاحبه نمی‌کنم، ایشان با صدای بلند و ادبیات اهانت‌آمیز، سخنانی گفت که بازگو کردن آن ضرورتی ندارد. اینجانب نه در آن روز و نه در روز دیگری، مصاحبه‌ای با فرد نامبرده نداشته‌ام



علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در پی اتفاقات رخ داده نامه‌ای را در اختیار همشهری قرار داده است. علی اعطا در این نامه از ریاست حراست شورا درخواست کرده تا گزارشی درباره متن دست‌نویس مربوطه با امضای یکی از کارکنان حراست به او ارائه کنند. خلاصه‌ای از آنچه را عضو شورا در نامه بیان کرده است در زیر می‌خوانید:

یک: در هفته اول دی‌ماه در بازدیدی که از منطقه 19داشتم، شهردار منطقه گزارشی شفاهی مبنی بر سوءرفتار و سوءاستفاده شخص مذکور با عناوین ساختگی به اینجانب ارائه کردند؛ فردی که دارای پرونده‌های متعدد است. این شخص در زمان حضور اینجانب در محل شهرداری در میان حاضرین بود. بررسی‌های غیررسمی دیگر حاکی از سوابق درگیری‌های فیزیکی ایشان است.

دو: خبرنگاران گرانقدری که در صحن شورا حضور پیدا می‌کنند، برای همه اهالی شورا شناخته شده هستند. اینکه چه کسانی هستند و از کدام رسانه‌ها می‌آیند، با هماهنگی معاونت ارتباطات شورا صورت می‌پذیرد.

در پایان آن جلسه شورا، پس از پاسخ منفی بنده برای گفت‌وگو با فرد مذکور مبنی بر اینکه با کانال‌ها مصاحبه نمی‌کنم، ایشان با صدای بلند و ادبیات اهانت‌آمیز، سخنانی گفت که بازگو کردن آن ضرورتی ندارد. البته نه بازگشتم و نه پاسخ دادم. بنابراین در یادداشتی که در ذیل آن امضای یکی از کارکنان حراست به چشم می‌خورد و آمده «جناب آقای اعطا پس از پایان مصاحبه اعلام داشتند که این مصاحبه را قبول ندارند» کذب محض است. اینجانب نه در آن روز و نه در روز دیگری، مصاحبه‌ای با فرد نامبرده نداشته‌ام.

ماجرای حاشیه‌سازی برای شورای شهر تهران در دوره پنجم تازگی ندارد. بعد از ماجرای احکام قضایی و احضارهای مکرر برخی اعضای شورای شهر به دادگاه‌ها، این‌بار نوبت به حاشیه‌سازی توسط افرادی به نام خبرنگار رسیده ‌است. معلوم نیست این حواشی تا کی ادامه‌ داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید