• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 27 بهمن 1397
کد مطلب : 47952
+
-

سرعتگیرهای نفسگیر

بسیاری از سرعتگیرهای اهواز طبق اصول فنی ساخته نشده‌اند و تعدادی از آنها هم اشتباه جانمایی‌ شده‌اند

شهری
سرعتگیرهای نفسگیر

سید علیرضا شریفی|  اهواز- خبرنگار:


با افزایش تعداد وسایل ‌نقلیه در شهرها و نیز آمار تصادفات درون‌شهری، نصب سرعتگیر و سرعتکاه به عنوان راه‌حل عمده برای کاهش سرعت و میزان تصادفات رانندگی مورد توجه مسئولان شهری قرار دارد. اما لازم است که آنها براساس استانداردهای فنی ساخته یا نصب شوند؛ موضوعی که در کلانشهر اهواز از توجه مسئولان دور مانده است و گلایه شهروندان را به دنبالدارد.

در سال‌های اخیر تعداد سرعتگیرها و سرعتکاه‌ها در اهواز رو به افزایش بوده و در برخی مناطق ساکنان آنها برای جلوگیری از افزایش سرعت خودروها اقدام به ایجاد سرعتگیر کرده‌اند. همین موضوع سبب شده است هم رانندگان خودروها و هم ساکنان وقتی مسافران و گردشگران از وجود این همه سرعتگیر در خیابان‌ها که بسیاری از آنها استاندارد نیز نیستند ناراضی باشند.


شهر سرعتگیرها

یکی از شهروندان اهوازی به همشهری می‌گوید: خیابان‌های اهواز به اندازه کافی دارای چاله هستند و خودروها به دلیل افتادن در آنها و تردد روی آسفالت غیراستاندارد متحمل هزینه‌های اضافی جلوبندی می‌شوند. در این میان وجود سرعتگیرها هم قوز بالای قوز و بلای جان رانندگان شده است.«رامین ترابی» می‌افزاید: در خیابان‌های پردیس برخی از سرعتگیرها در خیابان‌های تاریک جانمایی شده‌اند و همین موضوع سبب می‌شود بارها به خودروها خسارت وارد و حتی برخی اوقات به ترمز ناگهانی خودروی جلویی و تصادف چند خودرو منجر شود .


نصب سرعتگیر روی پل!

یکی دیگر از شهروندان اهوازی از ایجاد سرعتگیر توسط شهروندان در کوچه‌های کم‌عرض انتقاد می‌کند و می‌گوید: برخی از شهروندان خودسرانه در مقابل خانه‌های خود سرعتگیرهایی با ارتفاع زیاد می‌سازند.
«رابعه جمیلی» ادامه می‌دهد: عبور از این سرعتگیرها که فنی و کارشناسی ساخته نشده‌اند، سبب آسیب دیدن لاستیک‌ها و جلوبندی خودروها می‌شود.
این شهروند بیان می‌کند: بعضی از سرعتگیرها هم توسط شهرداری ساخته شده‌اند که باعث تعجب است چون یا اصول فنی در ساخت آنها رعایت نشده و ارتفاع زیادی دارند، یا جانمایی‌شان اشتباه است. مثلا سرعتگیرهای روی پل روگذر کیان‌آباد به سمت دغاغله بارها سبب وقوع حوادث رانندگی شده‌اند. من در عجبم که چرا روی یک پل سرعتگیر گذاشته‌اند.


استاندارد چه می‌گوید؟

یک کارشناس مدیریت شهری در این زمینه به همشهری می‌گوید: طبق استانداردهای موجود، ارتفاع بلندترین نقطه یک سرعتگیر باید 7 تا 10 سانتیمتر، حداکثر طول آن 30 سانتیمتر و عرض آن به اندازه عرض محل نصب باشد و استفاده از آن در اماکنی توصیه می‌شود که حداکثر سرعت وسایل نقلیه از 20 کیلومتر بیشتر نیست.

«محمد کمالی» می‌افزاید: این را هم بگویم که سرعتگیر با سرعتکاه فرق دارد. ارتفاع سرعتکاه مانند سرعتگیر از 10 سانتیمتر تجاوز نمی‌کند، با این تفاوت که طول بیشتری دارد.
وی اظهار می‌کند: این نوع تجهیزات کنترل سرعت با شیب ملایم برای سرعت‌های حداکثر تا 30 کیلومتر در ساعت به منظور نصب در مناطق مسکونی و شلوغ و پرتردد استفاده می‌شوند.


بروز مشکلات متعدد برای شهروندان

این کارشناس مدیریت شهری ادامه می‌دهد: در حال حاضر سرعتگیرها کم‌استفاده‌تر از سرعتکاه‌ها، با توجه به تعاریف و ابعاد خود، هستند. در سطوح شهری سرعتکاه‌ها مجال بیشتری برای خودنمایی دارند. ولی عمده سرعتکاه‌ها جانمایی مناسبی ندارند و اگر در دوربرگردان‌ها سرعتکاه‌هایی تعبیه‌ شده‌اند، صرفا با مخدوش کردن ذهن رانندگان، به ‌تصادف و ایجاد خسارت منجر می‌شوند و با عدم رعایت اصول اولیه موجب خسارت دیدن شهروندان می‌شوند.
کمالی اضافه می‌کند: سرعتگیرها در حیطه‌ مبلمان شهری قرار دارند. ولی مبلمان شهری در کلانشهر اهواز بر مبنایی غلط پایه‌ریزی شده است. به همین دلیل برخی از سرعتگیرها و سرعتکاه‌ها سبب بروز مشکلات متعددی برای شهروندان می شوند.


لزوم تجدیدنظردر طراحی شهری

این کارشناس تاکید می‌کند: شهرداری اهواز برای رفع این مشکل باید در طراحی شهری تجدیدنظر کند و به نظر می‌رسد که این موضوع در طرح جامع شهری اهواز که اخیراً به تصویب رسیده است، حل خواهد شد.کمالی می‌گوید: درضمن، ساخت سرعتگیرها از جنس  آسفالت غیراستاندارد است. چرا که جنس سرعتگیرها باید از جنس ضایعات لاستیک خودروها باشد تا به خودرو آسیب نرسد.


جمع‌آوری سرعتگیرهای غیرمجاز

یک عضو شورای شهر اهواز نیز با بیان این‌که در سطح این کلانشهر 1030 سرعتگیر وجود دارد، می‌گوید: از این تعداد 576 سرعتگیر از جنس پلاستیک و 454 سرعتگیر نیز آسفالت هستند.«رحیم کعب‌عمیر» با بیان این‌که در یک سال اخیر 276 سرعتگیر خراب در کلانشهر اهواز جمع‌آوری شده است، اضافه می‌کند: ساخت یا نصب 22 سرعتگیر استاندارد در سطح معابر اهواز در دستور کار شهرداری است.وی می‌افزاید: بر اساس استاندارد، سرعتگیرها باید عرض بالای 3 تا 5 متر و شیب یک تا 8/1 سانتیمتر و ضخامت 7 تا 9 سانتیمتر داشته باشند تا به سیستم تعلیق خودرو آسیب وارد نکنند.


ساماندهی سرعتگیرها

کعب‌عمیر از تشکیل کمیته‌ای برای ساماندهی سرعتگیرهای اهواز خبر می‌دهد و می‌گوید: این کمیته با حضور نمایندگانی از پلیس راهنمایی و رانندگی، شهرداری اهواز و استانداری خوزستان تشکیل شده و قرار است درباره حذف و اضافه کردن بر تعداد سرعتگیرها تصمیم‌گیری کند.

رئیس کمیسیون حمل‌ و ‌نقل شورای شهر اهواز می‌افزاید: براساس برنامه‌ای که در شورای ترافیک خوزستان تدوین شده، قرار است از سرعتگیرهای استاندارد با جنس آسفالت استفاده شود چون سرعتگیرهای پلاستیکی در مقایسه با آنها مقاومت کمتری دارند و به همین دلیل استاندارد نیستند.


نقاشی‌های سه‌بعدی در اهواز جواب نمی‌دهد

این عضو شورای شهر اهواز ادامه می‌دهد: در برخی مناطق اهواز، مدرسه‌های غیردولتی و آموزشگاه‌ها در کوچه‌های فرعی ساخته شده و شهروندان برای محافظت از فرزندان خود اقدام به ساخت سرعتگیر کرده‌اند. 
این سرعتگیرها بارها تخریب شده‌اند اما فایده‌ای نداشته است و باید برای شهروندان توضیح داد که این موضوع به شهرداری آسیب مالی می‌رساند.

کعب‌عمیر عنوان می‌کند: در بعضی از کشورهای پیشرفته، نقاشی‌های سه‌بعدی جایگزین سرعتگیرها شده‌اند. اما این کار در اهواز نتیجه نمی‌دهد. چون رانندگان ما پس از این‌که متوجه حذف سرعتگیر می‌شوند، سرعت مطمئنه را رعایت نمی‌کنند.
وی تاکید می‌کند: ما باید همزمان که به فکر اصلاح سرعتگیرها و بهسازی خیابان‌ها و معابر و... هستیم، فرهنگ رانندگی را هم در اهواز ارتقا دهیم تا رانندگان هم حقوق عابران پیاده را رعایت کنند.

***
نصب سرعتگیر و سرعتکاه در برخی از مناطق جزو ضروریات است اما بی‌توجهی به جانمایی آنها می‌تواند به خطرات زیادی برای رانندگان منجر شود و این موضوع سبب نارضایتی شهروندان می‌شود. شهرداری باید، با توجه به خواسته‌های مردم، این سرعتگیرها و سرعتکاه‌ها را استانداردسازی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید