• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 27 بهمن 1397
کد مطلب : 47875
+
-

پیام امید

پیام امید

ناصر ایمانی _  فعال سیاسی

بیانیه رهبری معظم انقلاب پس از ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی متضمن مفاهیم مهم و راهبردهای کلان برای نظام و آینده کشور است. توجه به‌دستاوردها، جبران برخی خطاها، امید به آینده و اتکا به جوانان و میدان دادن به این قشر مهم از جامعه و همچنین توجه به مفهوم واقعی انقلابی‌گری از مفاهیم این بیانیه مهم است. در ادامه بخشی از مفاهیم این پیام را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

نکته مهم قابل توجه در پیام رهبری معظم انقلاب این است که ایشان نگاه موشکافانه‌ای به مسائل داشتند و در عین حال عملکردها را عاری از ایراد و بدون اصلاح، ارزیابی نکردند. تأکید به این نکته که ما می‌توانستیم بهتر باشیم ازجمله در مسئله «عدالت» اشاره به همین مسئله است که ما مثل برخی حکومت‌ها نیستیم که عملکرد خود را بدون خطا بدانیم و بگوییم که به همه اهداف خود رسیده‌ایم. پس باید خطا‌ها را برطرف کرد. البته این به معنی تجدیدنظر در مبانی اصلی انقلاب نیست، چرا که این مبانی بر پایه عقل و منطق است و مبنایی درست دارد؛ منتها شاید عملکرد  مدیران کشور در سال‌های مختلف ما را از این مبانی دور کرده باشد.

پیام ایشان به این معناست که بعد از 40سال از پیروزی انقلاب اسلامی، نظام برای آینده خود و برای دهه‌های پیش رو برنامه دارد. اهدافی دارد که باید به آن دست پیدا کند. این به‌معنای باور به قوام نظام و ماندن انقلاب در دهه‌های آینده است. همچنین باید تأکید کرد که امید به آینده و برنامه‌ریزی برای سال‌های پیش رو، به این معناست که حاکمیت و انقلاب اسلامی بر قرار است و باید برای بهتر شدن آن با برنامه پیش رفت.

 نکته دیگر توجه به پیشرفت‌ها همزمان با فشارهای دشمنان است. یادآوری این نکته که در 40سال گذشته، کشورمان با وجود تحمل بیشترین فشار‌ها به‌دستاوردهای مهمی رسیده، نکته مهمی است که باید به آن توجه کنیم، چرا که جمهوری اسلامی ایران به‌دستاوردهای مهمی که در ادامه به بخشی از آن اشاره می‌کنیم در حالی رسیده که جنگ تحمیلی هشت‌ساله را پشت سر گذاشته است. شرایطی که ایران به آن دست پیدا کرده است؛ در حالی که ایران بیشترین فشارهای اقتصادی را هم پشت سر گذاشته است و البته اگر اشتباهات سیاستمداران در کنار این فشار دشمنان نبود، ایران امروز خیلی جلوتر و موفق‌تر از امروز بود.

باید نخبگان و برخی از افراد که مأیوس شده‌اند درک کنند که کشورهایی مثل ما که این مقدار فشار را هم نداشته‌اند به موفقیت‌های بزرگ و دستاوردهای مهم علمی و فناوری ایران نرسیده‌اند.

 نکته دیگر این است که امید به جوانان در این پیام موج می‌زند. دستاوردهای مهم هسته‌ای، سلول‌های بنیادین، شرکت‌های دانش‌بنیان و پیشرفت‌های مهم در صنعت موشکی و صنایع دفاعی همه نشان از تجربه موفق اعتماد به جوانان این کشور دارد. از سویی دیگر جوانان انگیزه‌های قدرت‌طلبی برخی سیاسیون را ندارند و به فکر تبدیل علم خود به دستاورد هستند. نکته دیگر در این زمینه که باید به آن توجه کنیم این است که 2نسل از نسلی که کشور را اداره کرده‌اند گذشته است و ما متأسفانه مدیریت را به جوانان واگذار نکرده‌ایم .

 یکی دیگر از محورهایی که رهبری انقلاب در بیانیه خود به آن اشاره کردند مسئله انقلابی عمل کردن است. به این مسئله هم خوب است بهتر دقت شود تا مفهوم آن درک شود. متأسفانه با رفتارهای برخی افراد تندرو در سال‌های گذشته این مفهوم آسیب دیده است. انقلابی عمل کردن به‌معنای شعار دادن و کار غیرعاقلانه انجام دادن نیست. انقلابی عمل کردن از منظر من یعنی تلاش خستگی‌ناپذیر، امید به آینده، اتکا به ارزش‌های اصلی انقلاب مثل استقلال، آزادی و عدم‌اتکا به دیگران. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید