• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 27 بهمن 1397
کد مطلب : 47845
+
-

کلاهبرداری با نام قالیشویی‌

رئیس اتحادیه فرش و قالیشویان کرج: فاکتور بدون آدرس حکایت از نداشتن جواز و غیرقانونی بودن قالیشویی‌‌ها دارد

گزارش
کلاهبرداری با نام قالیشویی‌

خدیجه ستارزاده|  البرز-خبرنگار:


طبق سنت قدیمی ما ایرانی‌ها، خانه‌تکانی و تغییرات برای سال نو از نیمه‌های بهمن تا آغاز عید انجام می‌شود و با توجه به افزایش تقاضا برای انجام کارهای خانه و شست‌وشوی فرش، بازار قالیشویان در این ایام داغ و پررونق می‌شود.

شستن فرش و موکت در حیاط خانه یا کوچه و خیابان دیگر به خاطره تبدیل شده و سال‌های زیادی است که به علت کم‌آبی و با تبدیل خانه‌ها به آپارتمان،  تغییراتی در ساختار زندگی ایجاد شده است و مردم فرش و موکت خود را برای شست‌وشو به قالیشویی‌ها می‌سپارند. اما در این بین شرکت‌هایی هستند که فقط دو ماه آخر سال به لیست این صنف اضافه می‌شوند و با سودجویی در این ایام با خدمات‌دهی نامناسب و کیفیت پایین باعث نارضایتی‌های زیادی در شهروندان می‌شوند. علاوه بر اینها کلاهبرداری‌هایی هم تحت عنوان قالیشویی انجام می‌شود و با استفاده از ناآگاهی مردم به اسم قالیشویی فرش‌های آنها تحویل گرفته می‌شود و بازگردانده نمی‌شود.


فرش‌هایی که برگردانده نشد 

یکی از شهروندان کرج می‌گوید: حدود 2 هفته پیش با یکی از قالیشویی‌هایی که آگهی آن روی تراکت تبلیغاتی بود تماس گرفتم و آنها برای تحویل فرش‌ها آمدند.
«سودابه تاجیک» می‌افزاید: روی یکی از فرش‌هایم روغن ریخته بود که برای شستن آن مبلغ بیشتری درخواست کردند و با دریافت نیمی از مبلغ حق‌الزحمه، 4 قالی را بردند و قرار بر این شد 5 روز بعد تحویل دهند.

تاجیک می‌گوید: روز پنجم با شماره‌ای که روی رسید بود و با شماره تراکت مطابقت داشت، تماس گرفتم، اما هیچ کس جواب نداد. در دو هفته گذشته هم روزی چند بار با آن شماره تماس گرفته‌ام اما پاسخی نگرفته‌ام.
این شهروند کرجی با بیان این‌که به اتحادیه فرش و قالیشویان کرج مراجعه کرده است، می‌گوید: اتحادیه اعلام کرد که این شرکت رسمیت نداشته و به ثبت نرسیده است و این اشخاص کلاهبردار بوده‌اند.


شست‌وشوی نامطلوب قالیشویی‌های موقتی

شهروند دیگری می‌گوید: روزهای آخر سال گذشته فرش‌هایم را برای شست‌وشو به یکی از شرکت‌هایی که تبلیغ آن را در خیابان دیده بودم دادم. فرش‌ها را چند روز بعد تحویل دادند، اما اصلا شسته نشده بود چون همان کثیفی قبل را داشت.«مریم مالمیر» می‌گوید: زمان تحویل فرش‌ها را ندیده بودم و بعد از رفتن آنها متوجه شدم. تماس گرفتم تا نارضایتی خود را اعلام کنم و درخواست کردم فرش‌ها را دوباره برای شست‌وشو ببرند.

مالمیر می‌گوید: مدام وعده امروز و فردا دادند و در نهایت هم برای بردن و شستن دوباره فرش مراجعه نکردند و با توجه به این‌که تعطیلات عید شروع شد، نتوانستم اقدامی بکنم. بعد از تعطیلات به اتحادیه مراجعه کردم و متوجه شدم این شرکت تحت پوشش اتحادیه نیست و فقط در ایام پایانی سال بدون مجوز کار کرده است.


125 قالیشویی مجاز

رئیس اتحادیه فرش و قالیشویان کرج با بیان این‌که 125 واحد مجاز قالیشویی در کرج داریم، می‌گوید: سالانه دو بار لیست اسامی و مشخصات این قالیشویی‌ها را برای آگاهی مردم در روزنامه‌های محلی و رسمی منتشر می‌کنیم.
«محمدرضا احسانی‌نیا» می‌افزاید: به دلیل تقاضای بالا برای شست‌وشوی فرش و پیک کاری قالیشویان در ماه‌های بهمن و اسفند، سوءاستفاده‌هایی در این زمینه می‌شود. باید مردم با آگاهی و هوشیاری مانع از این سودجویی‌ها و کلاهبرداری‌ها شوند و فرش‌های خود را به واحدهای غیرمجاز نسپارند.

احسانی‌نیا با بیان این‌که سال گذشته نیز شکایات و نارضایتی‌هایی در این زمینه داشتیم، می‌گوید: برخی افراد تحت عنوان شرکتی که اصلا وجود خارجی ندارد، با پخش آگهی و تراکت و حتی تبلیغات میدانی در دو ماه پایان سال کلاهبرداری‌هایی می‌کنند که به دلیل نبود اطلاع از ماهیت و مکان آنها قابل پیگیری نیستند.


تبلیغات میدانی واحدهای غیرمجاز

احسانی‌نیا با بیان این‌که گاهی در تبلیغات میدانی هم واحد‌های غیرمجاز معرفی می‌شوند، می‌گوید: این یکی از نقاط ضعف در مدیریت شهری است. با وجود تاکید قانون بر این‌که برای تبلیغات شرکت‌ها و صنف‌ها باید از اتحادیه‌ها استعلام شود، اما این کار انجام نمی‌شود و واحدهای غیرمجاز در تبلیغات میدانی، دیوارنویسی، بیلبوردها و حتی دیواره اتوبوس‌ها تبلیغ می‌شوند و مردم بر اساس آنها و اعتماد به این تبلیغات، گاهی مورد کلاهبرداری و زیان قرار می‌گیرند.


هشدار به شهروندان 

رئیس اتحادیه فرش و قالیشویان کرج با تاکید بر این‌که مشتری باید زمان تحویل فرش به فاکتور دقت کند، می‌افزاید: فاکتور بدون آدرس حکایت از نداشتن جواز و غیرقانونی بودن آن است و مردم باید از تحویل فرش‌های خود به چنین افراد و شرکت‌هایی خودداری کنند.
احسانی‌نیا اظهار می‌کند: کمیسیون بازرسی به طور مرتب واحدهای صنفی را بازرسی می‌کند و بر نوع خدمات و قیمت‌ها نظارت دارد. همه واحدهای صنفی باید در دفاتر خود نرخنامه‌ها را نصب و رضایت مردم را جلب کنند.


درخواست اتحادیه برای قطع تلفن واحدهای غیرمجاز

احسانی‌نیا با بیان این‌که در حوزه اصناف، قانون نظام صنفی ناظر بر عملکرد همه واحدهای تولید، توزیع و خدمات به مردم است، می‌گوید: اتحادیه بر کیفیت خدمات و قیمت واحدهایی که پروانه داشته باشند  نظارت می‌کند و تعزیرات حکومتی هم در صورت نیاز در چارچوب قانون احقاق حق می‌کند، اما در صورتی که غیرمجاز باشند، نمی‌توان نظارت کرد.وی با بیان این‌که سازمان بازرسی و نهادهای نظارتی هم نظارت دارند، می‌افزاید: هر سال به طور مرتب واحدهای غیرمجاز شناسایی و گزارش می‌شوند.

رئیس اتحادیه فرش و قالیشویان کرج می‌گوید: خواست اتحادیه این است که واحدهای نظارتی، دادستانی و مخابرات به قطع تلفن واحدهای غیرمجاز اقدام کنند تا از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری شود.احسانی‌نیا با تاکید بر این‌که شهروندان فرش‌های خود را به واحدهای غیرمجاز نسپارند، می‌گوید: شهروندان برای اطمینان از قانونی بودن قالیشویی مورد نظر خود با شماره‌های 32222610 و 32400385 اتحادیه تماس بگیرند و از وجود واحد صنفی مطمئن شوند و به تراکت‌ها و دیوارنویسی‌ها اطمینان نکنند.


ممنوعیت تبلیغات برای واحدهای بدون پروانه

رئیس اتحادیه فرش و قالیشویان کرج با اشاره به اشکالی که در تبلیغات شهری وجود دارد، می‌گوید: طبق تبصره 3 ماده 17 قانون، انتشار هر گونه آگهی تبلیغاتی به هر طریق توسط فرد صنفی فاقد پروانه کسب معتبر ممنوع است و متخلف به جریمه نقدی از یک میلیون تا 250 میلیون ریال محکوم می‌شود و طبق این تبصره رسانه‌های گروهی و چاپخانه‌ها مکلفند قبل از قبول سفارش آگهی تبلیغاتی، یک نسخه از پروانه و جواز واحد صنفی را مطالبه کنند، در غیر این‌صورت محکوم به پرداخت جریمه می‌شوند.«محمدرضا احسانی‌نیا» با تاکید بر این‌که چاپخانه برای تبلیغ آگهی باید حتما از اتحادیه معرفی‌نامه دریافت کند، می‌افزاید: در غیر این‌صورت از طریق تعزیرات تا 25 میلیون تومان جریمه می‌شوند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید