• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 27 بهمن 1397
کد مطلب : 47839
+
-

بازی موعود

بازی موعود

بازی پرسپولیس با تیم آخر جدول با وجود میزبانی سرخپوشان، مصاف سختی از آب درآمد. در نخستین بازی از هفته هجدهم لیگ برتر، شاگردان برانکو طی یک جدال سخت و درگیرانه 2بر صفر استقلال خوزستان را شکست دادند. این بازی صحنه‌های خطرناک زیادی روی دروازه‌ها نداشت اما از حاشیه‌های داوری و درگیری بازیکنان 2 تیم کاملا اشباع بود.
 قرعه‌کشی لیگ برتر امسال به شکلی رقم خورد که پرسپولیس طی 4هفته متوالی باید با 4نماینده استان خوزستان بازی می‌کرد و این یکی از اتفاقات جالب این رقابت‌ها بود. در دور رفت پرسپولیس این 4هفته گرم و جنوبی را با بردن فولاد آغاز کرد اما در ادامه هیچ برد دیگری مقابل خوزستانی‌ها به‌دست نیاورد و با 3تساوی متوالی صدر جدول را از دست داد. در دور برگشت، پرسپولیس با شکست مقابل فولاد وارد تونل وحشت خوزستانی‌ها شد و کمی هوادارانش را به تردید انداخت. این تردیدها تا دقیقه60بازی با استقلال خوزستان هم ادامه پیدا کرد و به‌نظر می‌رسید بعد از نخستین شکست فصل، توقف دیگری در انتظار پرسپولیس است. سرخپوشان بعد از سپری‌شدن یک ساعت از بازی، راهی برای رسیدن به دروازه حریف پیدا نکرده بودند و دومین ناکامی متوالی می‌توانست عواقب بدی برای آنها داشته باشد.
  ترکیب 11نفره پرسپولیس در مصاف با استقلال خوزستان با 4تغییر نسبت به بازی قبلی شکل گرفت. از تیمی که مقابل فولاد نخستین شکست فصل را پذیرفت، محمد نادری، سروش رفیعی، احمد نوراللهی و سیامک نعمتی حذف شدند تا شجاع خلیل‌زاده، بشار رسن، امید عالیشاه و بودیمیر جای این 4بازیکن را در ترکیب بگیرند. در این میان غیبت شجاع در بازی قبلی و نبودِ نوراللهی در این بازی به‌دلیل محرومیت‌های انضباطی بوده اما 2 تغییر دیگر، تصمیماتی بودند که برانکو برای بهبود نمایش سرخپوشان اتخاذ کرده بود. او سروش را بعد از دو سه نمایش کم‌فروغ در پست بازی‌ساز از ترکیب بیرون گذاشت تا دوباره به بشار رسن دل ببندد و سیامک نعمتی را هم از ترکیب خارج کرد تا جا برای بازگشت بهترین پاسور لیگ باز شود.
  با وجود تمامی این تغییرات، پرسپولیس باز هم نمایش خوبی مقابل استقلال خوزستان نداشت. پاسکاری‌های میانه میدان به نفوذ موفقی از عمق دفاع حریف و فرصت‌سازی برای مهاجمان ختم نمی‌شد و سانترهای مهدی شیری و بقیه از جناحین هم دقت لازم را نداشتند. جوان‌های استقلال خوزستان با دوندگی و بازی درگیرانه در تمامی صحنه‌ها در تخریب بازی پرسپولیس موفق عمل می‌کردند و در لحظاتی از بازی خشونت و خطاهای متعدد هم چاشنی این تاکتیک آنها می‌شد؛ خشونت‌هایی که بالاخره در دقیقه35 کار دست تیم قعرنشین لیگ داد و آنها را مقابل پرسپولیس 10نفره کرد.
  در اواسط نیمه اول یک صحنه مشکوک برای پرسپولیس در محوطه جریمه به‌وجود آمد که با تصمیم داور، بازی ادامه پیدا کرد و اعتراض فراوان سرخپوشان را به همراه داشت. علی علیپور در ریباند توپ را از جلوی دست‌های دروازه‌بان قاپید اما بلافاصله سرنگون شد و به‌نظر می‌رسید این سرنگونی با خطای فرزین گروسیان رخ داده است. اما موعود بنیادی‌فر، داور جنجالی این بازی اعتقادی به پنالتی نداشت و این تصمیم او با اعتراض همه‌جانبه سرخپوشان بازی را برای دقایقی متشنج کرد. البته بعد از بازی سعید مظفری‌زاده -کارشناسی که همیشه نظراتش به سمت قرمزها گرایش دارد- هم معتقد بود این صحنه پنالتی نبوده است.
  صحنه مشکوک به پنالتی، پایان جنجال‌های نیمه اول نبود. درست چند دقیقه بعد از این صحنه خطای شدید استقلالی‌ها در میانه میدان یک کارت زرد برای بازیکنان این تیم به همراه داشت؛ کارتی که داور ابتدا آن را به شاه‌مکوندزاده نشان داد اما بلافاصله نظرش را تغییر داد و کارت را به نام مصطفی کیانی ثبت کرد. یک دقیقه بعد وقتی کیانی با سرنگون‌کردن علیپور پشت محوطه جریمه کارت دیگری گرفت، تصمیم اول بنیادی‌فر اهمیت بیشتری پیدا کرد. کیانی با 2کارت زرد طی یک دقیقه از بازی اخراج شد تا تیم سمج آبی‌‌پوش 10نفره به کارش ادامه بدهد.
  بازی صدرنشین با قعرنشین لیگ تا اواسط نیمه دوم فقط دو سه موقعیت خطرناک روی دروازه‌ها داشت. شوت علیپور از بالای دروازه استقلال بیرون رفت و خوزستانی‌ها هم یک‌بار با اشتباه داور و عدم‌اعلام خطا روی شجاع خلیل‌زاده با بیرانوند تک‌به‌تک شدند که ضربه مهاجم جوان اهوازی‌ها ناباورانه راهی اوت شد و شجاع بلافاصله به سمت بنیادی‌فر هجوم برد تا کارت زرد این هفته‌اش را هم از داور بگیرد. شجاع این روزها واکنش‌هایی در میدان دارد که یکی دو بازیکن پرسپولیس تمرکزشان را روی مهار او در صحنه‌های حساس گذاشته‌اند!
  قفل این بازی بدقلق را بالاخره سیدجلال حسینی برای پرسپولیسی‌ها باز کرد. کاپیتان در دقیقه62 روی کرنر بشار رسن با یک ضربه سر دقیق، دروازه گروسیان را باز کرد و فشار را از روی دوش قرمزها برداشت. این نخستین گل او در لیگ‌برتر بعد از گلی بود که در داربی سال95 به مهدی رحمتی زد. سیدجلال علاوه بر گل گره‌گشایی که زد، در مجموع هم نمایش خوبی در این بازی داشت و با امتیاز8.03 از سایت متریکا، به‌عنوان بهترین بازیکن میدان برگزیده شد.
  در دقیقه88 تیم میزبان از یک ضدحمله استفاده کرد و علی علیپور روی همکاری با سیامک نعمتی، گل دوم تیمش را به ثمر رساند. آقای گل فصل گذشته با این گل 9گله شد و در کمترین فاصله از کی‌روش استنلی مترصد تکرار عنوانش باقی ماند. علیپور در این بازی نمره7.54 گرفت و بعد از سیدجلال، دومین بازیکن برتر پرسپولیس بود. زوج او در خط حمله یعنی ماریو بودیمیر کروات باز هم درخشش چندانی نداشت و هنوز نتوانسته خودش را در ترکیب پرسپولیس جا بیندازد. بودیمیر در این بازی نمره5.91 گرفت و ضعیف‌ترین بازیکن سرخپوشان بود. او طی 90دقیقه فقط 12بار توپ را لمس کرد، 57درصد پاس‌هایش درست بود، یک شوت زد و یک پاس کلیدی داد که منجر به گل نشد.
  در نیم‌فصل اول و درست در همین روزها پرسپولیس خیلی زیاد به حریفانش امتیاز می‌داد. آنها مقابل همین استقلال خوزستان متوقف شدند و طی 2هفته بعدی هم مقابل نفت مسجدسلیمان و نفت آبادان به نتیجه‌ای بهتر از تساوی نرسیدند. چند هفته بعد وقتی سرخپوشان الدوحیل و السد را در آسیا شکست دادند، همه به تحسین برانکو پرداختند و تحلیل‌ها همه به این سمت رفت که او با یک برنامه‌ریزی درست و دقیق، هفته‌های ابتدایی لیگ را فدا کرده تا تیمش در بهترین زمان ممکن به اوج آمادگی برسد. تیم برانکو در نیم‌فصل دوم هم درست در همین مقطع بازی‌های درخشانی انجام نمی‌دهد. آیا او باز هم همان تاکتیک دور رفت را اتخاذ کرده است؟

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :
شنبه موعود