• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 25 بهمن 1397
کد مطلب : 47800
+
-

اشک‌ها و لبخندها در سیل جنوب شرق کشور

هر چند سیل در استان‌های جنوب شرقی جان 5نفر را گرفت اما امدادگران موفق به نجات 7دانش‌آموز از مرگ شدند

داخلی
اشک‌ها و لبخندها در سیل جنوب شرق کشور

7دانش‌آموز دلگانی هنگام بازگشت از مدرسه گرفتار سیلاب رودخانه شدند و 8ساعت روی یک بلندی در محاصره سیلاب بودند اما امدادگران هلال‌احمر در جریان عملیاتی پیچیده توانستند آنها را نجات دهند. این در حالی است که 5نفر در جریان 3حادثه دیگر بر اثر سیلاب جان‌شان را از دست دادند. به گزارش همشهری، بارش باران‌های سیل‌آسا که از چند روز قبل بخش‌های مختلفی از کشور را در بر گرفته بود شامگاه سه‌شنبه در بخش‌هایی از استان سیستان و بلوچستان حادثه‌ساز شد؛ ازجمله در شهرستان دلگان. عصر سه‌شنبه 5پسر و ۲دختر مقاطع ابتدایی و راهنمایی روستای حمیدآباد بعد از تعطیل شدن مدرسه به سوی روستا به راه افتادند. آنها بین 7 تا 9سال داشتند و هر روز این مسیر را با پای پیاده طی می‌کردند. وقتی آنها به راه افتادند باران شروع به باریدن کرده بود. مسیر آنها از یک رودخانه فصلی خشک می‌گذشت. این رودخانه اغلب خشک بود و دانش‌آموزان از عرض آن بدون هیچ دردسری عبور می‌کردند؛ اما آن روز کمی آب در آن جاری شده بود. وقتی دانش‌آموزان به رودخانه رسیدند باران شدت بیشتری گرفت و یکباره رودخانه طغیان کرد. سیلاب از هر طرف بچه‌ها را احاطه کرده و راه نجاتی برای‌شان باقی نگذاشته بود. آنها که عادت کرده بودند این رودخانه را خشک ببینند از طغیان آن وحشت کرده و به فکر نجات خود بودند. دختربچه‌ها جیغ می‌کشیدند و پسرها به فکر راه چاره بودند. در این بین آنها توانستند در بستر رودخانه محلی را که از بقیه جاها بلندتر بود پیدا کنند و روی آن پناه بگیرند. سیلاب آنها را محاصره کرده بود و به‌دلیل شدت بارش باران هر لحظه آب بالاتر می‌آمد. این شرایط ساعت‌ها ادامه داشت و هیچ‌کس نبود تا به کمک آنها بیاید. کافی بود یکی از بچه‌ها داخل جریان آب بیفتد تا سیل او را کیلومترها آن طرف‌تر ببرد. در شرایطی که چند ساعت از این حادثه می‌گذشت سرانجام یکی از اهالی روستا بچه‌ها را در این وضعیت خطرناک دید و با هلال‌احمر تماس گرفت و درخواست کمک کرد. دقایقی بعد بود که تیم‌های عملیاتی شهرستان دلگان راهی محل حادثه شدند و عملیات نجات آغاز شد.

عملیات نجات
رسول راشکی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان در این‌باره به همشهری می‌گوید: «زمانی که امدادگران به محل حادثه رسیدند بچه‌ها روی بلندی پناه گرفته بودند اما آب همچنان بالا می‌رفت و پاهای آنها داخل آب بود و اگر کمی بیشتر طول می‌کشید سیلاب بالا می‌آمد و آنها را با خود می‌برد.» وی درخصوص عملیات نجات می‌گوید: «درحالی‌که باراش باران همچنان ادامه داشت امدادگران در شرایطی دشوار با استفاده از تجهیزات مخصوص در محل حادثه کارگاه برپا کردند و بعد از حدود 7 ساعت از گرفتار شدن دانش‌آموزان، توانستند آنها را از میان سیلاب یکی‌بعد از دیگری نجات دهند. خوشبختانه در این حادثه به کودکان هیچ آسیبی نرسید اما بعد از نجات برای بررسی به مرکز درمانی منتقل شدند.»


مرگ هولناک در میان گل‌ولای:   با اینکه ماجرای گرفتار شدن 7دانش‌آموز دلگانی در سیلاب با حضور به موقع امدادگران هلال‌احمر به خیر گذشت اما در 2حادثه دیگر در میرجاوه و قصر قند 2نفر دیگر در سیلاب جان باختند. نخستین نفر جوانی 18ساله بود که در میرجاوه جانش را از دست داد. او سوار بر موتورسیکلتش قصد داشت از رودخانه‌ای فصلی عبور کند اما یکباره رودخانه طغیان و بالا آمدن آب او را غافلگیر کرد. به گفته مدیرعامل هلال‌احمر سیستان و بلوچستان جاری شدن سیلاب محل حادثه را باتلاقی کرد و موجب شد جوان موتورسوار همراه موتورسیکلتش داخل گل و لای دفن شود. وی گفت: «از شامگاه سه‌شنبه تلاش‌ها برای یافتن این جوان آغاز شد تا اینکه سرانجام صبح چهارشنبه پیکر بی‌جان وی از میان گل و لای بیرون کشیده شد».

کودک چهارساله، قربانی دیگر سیل: قربانی دیگر جاری شدن سیلاب در سیستان و بلوچستان کودکی چهارساله بود. این پسربچه در نزدیکی خانه‌شان که در یکی از روستاهای قصرقند قرار دارد مشغول بازی بود. از آن حوالی یک رودخانه فصلی می‌گذرد که بارش باران موجب جاری شدن سیلاب در این رودخانه شد و پسربچه را با خود برد. براساس این گزارش، امدادگران تا ظهر چهارشنبه نتوانستند نشانی از این کودک پیدا کنند و تلاش‌ها برای یافتن او همچنان ادامه دارد.

حادثه هولناک برای مادر و 2فرزندش: از سوی دیگر از خراسان جنوبی نیز خبر می‌رسد که مادری همراه با 2فرزندش قربانی سیلاب شده‌اند. محمدرحیم شهریاری، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی در این‌باره به ایسنا گفت: «ساعت15:45 سه‌شنبه یک خودروی تویوتا دوکابین هنگام عبور از رودخانه شهر گزیک واژگون شد و سرنشینان آن که زنی همراه با 2فرزندش بودند داخل سیلاب گرفتار شدند.» وی ادامه داد:« بلافاصله بعد از این حادثه عملیات جست‌وجو آغاز و ساعتی بعد پیکر بی‌جان زن جوان کشف شد و در ادامه امدادگران موفق شدند پیکر یکی از فرزندان را 5کیلومتر آن طرف‌تر از محل حادثه و پیکر سومین مفقود شده را نیز در همان اطراف کشف کنند.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید