• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 25 بهمن 1397
کد مطلب : 47782
+
-

لاهه، ادعای آمریکا را رد کرد

حدود 4‌ماه پس از آنکه ایران برای دومین‌بار در سال‌جاری آمریکا را به دادگاه لاهه کشانده بود، دیوان بین‌المللی دادگستری رأی اولیه خود درخصوص شکایت ایران از آمریکا را صادر کرد.
به ‌گزارش مهر، دیوان لاهه روز گذشته صلاحیت خود برای بررسی این پرونده را مورد تأیید قرار داد و بخشی از اعتراض آمریکا در این خصوص را هم رد کرد. عبدالقوی احمد یوسف، رئیس دیوان در نطق آغازین خود گفت که خروج آمریکا از عهدنامه مودت، اثری روی صلاحیت دیوان مذکور برای بررسی پرونده شکایت ایران ندارد.
دیوان بین‌المللی دادگستری، در پرونده دیگری با صدور قرار تامین موقت به‌نفع ایران از آمریکایی‌ها خواسته بود که بخشی از تحریم‌های خود که مربوط به کشاورزی، دارو و قطعات یدکی هواپیماست را متوقف کند. رأی دادگاه لاهه به مذاق آمریکایی‌ها خوش نیامد و مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور اعلام کرد از پیمان مودت که در 1334 بین ایران و آمریکا امضا شده بود خارج خواهد شد.حسابرسی به اموال غارت‌شده ایران توسط آمریکایی‌ها  از اردیبهشت سال 95 با نهایی شدن حکم 2میلیارد دلاری علیه ایران در دادگاه فدرال آمریکا جدی‌تر شد. حسن روحانی رئیس‌جمهور هم خرداد همان سال از شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه خبر داد و گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران به‌طور رسمی از آمریکا به‌علت ضبط و دستبرد به حدود 2 میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی، به دیوان دادگستری بین‌المللی شکایت کرده و خواستار محکومیت اقدام ضد‌ایرانی واشنگتن و جبران خسارات شده است. او وعده داد این پول را از آمریکا بازپس می‌گیریم.
ماجرای دستبرد به حساب‌های ایران از آنجا شروع شد که مقامات قضایی آمریکا در سال 88، حدود یک میلیارد و 800 میلیون دلار از پول بانک مرکزی کشورمان را توقیف کرده و در بهمن سال91 با رأی دادگاه این مبلغ را در تصرف خود درآوردند. بهانه صدور این حکم دادگاه‌های آمریکا علیه ایران، انفجار اکتبر سال 1983 در بیروت و در مقر تفنگداران آمریکایی بود که بر اثر آن 241 آمریکایی کشته شدند. ایران این ادعای آمریکا را رد کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید