• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 25 بهمن 1397
کد مطلب : 47756
+
-

خودت بساز

خودت بساز

الهه بصیر

در عصری زندگی می‌کنیم که خلاقیت و کمک به شکوفایی استعدادهای هنری حرف اول  را می‌زند؛ از این بابت که نیاز به زیبایی محیط و گنجاندن وسایل تزئینی کمتر مصرفی در اطرافمان در عصر حاضر انکارناپذیر است. دیگر مثل گذشته اقتصاد خانواده‌ها برای تهیه وسایل ضروری و کاربردی صرف نمی‌شود و بخش قابل ملاحظه‌ای به‌اصطلاح خرج اتینا می‌شود. در چنین شرایطی خیلی‌ها می‌کوشند تا حد امکان نیازهای غیرضروری‌شان را با کمترین هزینه و با اتکا بر استعدادهای هنری خودشان برطرف کنند. جعبه‌های هدیه که این روزها تا حد زیادی جای کاغذ‌کادو‌های رنگارنگ را گرفته‌اند، یکی از همین نیازهای غیرضروری کمتر مصرفی هستند که با قیمت بالایی در شهرکتاب‌ها یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش می‌رسند. این جعبه‌ها آن‌قدر متنوع و خوش آب‌و‌رنگ هستند که خیلی مواقع از هدیه درونشان بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. حالا هم که جعبه‌های هدیه چند طبقه و تو در تو باب شده ‌است که خودشان هدیه هستند. از آنجا که این جعبه‌ها قیمت بالایی دارند، خیلی‌ها سعی می‌کنند خودشان آنها را درست کنند و پولی غیر از هزینه تهیه مواداولیه که چیزی جز کمی مقوای رنگی و روبان و چسب نیست، نپردازند. در اینجا چند‌روش ساده برای ساخت جعبه‌کادویی‌ها را آورده‌ایم.



جعبه‌کادوی قلبی


این جعبه برای هدیه دادن به خانم‌ها مناسب است. برای ساخت این جعبه به 2مقوای رنگی نیاز داریم. بهتر است یکی از مقواها ساده و دیگری طرح‌دار باشد. ابتدا یک الگوی قلب به اندازه هدیه‌ای که می‌خواهیم داخل جعبه بگذاریم، برش می‌دهیم. به دلخواه 2قلب از روی مقوای ساده یا طرح‌دار درمی‌آوریم. حالا 2نوار مستطیلی ساده یا طرح‌دار (مخالف قلب‌ها) می‌خواهیم. دور الگوی قلب را اندازه می‌گیریم تا طول نوار مستطیلی را به‌دست آوریم. برای اندازه‌گیری عرض نواری که بدنه جعبه‌کادویی است، به اندازه هدیه رجوع می‌کنیم. عرض نوار مستطیلی دوم که قرار است دَرِ جعبه‌کادویی باشد را 5سانتی‌متر درنظر می‌گیریم و برش می‌زنیم. حالا طول نوارهای مستطیلی را از یک سو به‌صورت زیکزاکی برش می‌زنیم تا چسباندن آنها دور قلب‌ها آسان‌تر و مرتب‌تر شود. در آخرین مرحله، نوارها را از سمتی که برش زیکزاکی خورده است به قلب‌ها می‌چسبانیم. به همین راحتی جعبه‌کادوی‌قلبی مطابق با اندازه و رنگ دلخواه شما آماده است.

جعبه کادوی مستطیلی



جعبه‌های مستطیلی معمولا برای هدیه‌دادن به آقایان گزینه مناسب‌تری هستند. برای ساخت انواع جعبه‌های مستطیلی یا مربعی، نیاز به یک الگوی واحد دارید. تنها چیزی که در الگو تغییر ایجاد می‌کند، کوچک و بزرگ‌شدن ابعاد چهارضلعی داخلی جعبه است که با توجه به هدیه‌ای که می‌خواهید داخل جعبه بگذارید تعیین می‌شود. مطابق شکل و با درنظر گرفتن اندازه هدیه‌تان الگو را روی یک مقوای رنگی بکشید. با استفاده از یک خط‌کش، مقوا را از محل خط‌چین‌ها تا بزنید. هنگام تا زدن مقوا دقت کنید که خطوط به یک اندازه شکسته شوند و بافت بیرونی مقوا نیز آسیب نبیند. درنهایت لبه‌های چهارضلعی را از داخل به‌هم بچسبانید و برای بستن دَر هم اگر مایلید، با ایجاد‌کردن 2سوراخ و رد‌کردن روبان رنگی آن را ببندید یا اینکه از چسب‌های رنگی برای بستن دَرِ جعبه استفاده کنید. حتی می‌توانید با یک تکه ریسمان کنفی یا روبان، دور جعبه را ببندید و با یک پاپیون بالای آن را تزئین کنید.


جعبه‌کادوی دایره‌ای (استوانه‌ای)



برای ساخت جعبه‌کادوی دایره‌ای درست مشابه ساخت جعبه کادوی قلبی عمل می‌کنیم. تنها تفاوت الگوی این دو جعبه در این است که این بار به جای قلب، الگوی دایره را روی مقوا می‌کشیم. ارتفاع جعبه و قطر دایره‌های کف و دَرِ جعبه کادو هم با توجه به اندازه هدیه‌ای که می‌خواهید داخل جعبه قرار دهید مشخص می‌شود. وجه تمایز جعبه‌کادوی دایره‌ای با قلبی در این است که جعبه‌های قلبی برای هدیه‌دادن به دختران و بانوان مناسب است، اما جعبه‌های دایره‌ای برای هر سلیقه و جنسیتی کاربرد دارد و تنها کافی است به رنگ مقوایی که برای ساخت جعبه کادو استفاده می‌شود دقت کنید. برای زیباتر شدن جعبه می‌توانید روی دَرِ جعبه را با روبان، گل خشک یا پاپیون تزئین کنید.
دقت کنید که برای ساخت این مدل جعبه باید از مقوایی با ضخامت متوسط استفاده کنید که نه چندان ضخیم باشد که به سختی بتوان خط های برش را تا زد و نه آن‌قدر نازک که به آسانی خمیده شود. 



 

این خبر را به اشتراک بگذارید