• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 24 بهمن 1397
کد مطلب : 47598
+
-

طرح‌های ابتکاری کمیته امداد در قم

مدیر کل کمیته امداد امام خمینیره قم: 25 هزار فقره وام اشتغال از سال 74 تاکنون به افراد زیر پوشش کمیته امداد پرداخت شده است

جامعه
طرح‌های ابتکاری کمیته امداد در قم

وجیهه غلامحسین‌زاده|   قم- خبرنگار:



 40 سالگی انقلاب مصادف است با چهلمین سال فعالیت کمیته امداد امام خمینی(ره). اولین نهادی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دستور امام خمینی(ره) شکل گرفت کمیته امداد بود و حالا این نهاد همسن انقلاب است و به خوبی می‌توان تحولات آن را در طول سال‌های بعد از انقلاب رصد کرد. همان‌گونه که مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان گفته است: این نهاد در 14 اسفند 57 یعنی 22 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی تأسیس شد.

«اکبر میرشکار» که برای ارائه گزارش فعالیت‌های این نهاد در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، اظهارکرد: حضرت امام خمینی(ره) با همه دغدغه‌هایی که در ابتدای انقلاب برای شکل‌گیری نظام اسلامی داشتند اما نگاه به رفع فقر و محرومیت را در اولویت قرار دادند.

 امام خمینی(ره) در ابتدای ایجاد کمیته امداد تأکید داشتند که این نهاد، مدد به حیات و کار و زندگی شرافتمندانه است و این 3 نکته اساسی راهبرد اساسی کمیته امداد از شروع فعالیش بوده است. در طول این 40 سال نیز با مدد مردم، کمیته امداد برکات بسیار زیادی را در زمینه‌های مختلف برای نیازمندان داشته است. به ویژه در زمینه توانمندسازی خانواده‌های زیر پوشش، تعداد قابل توجهی از خانواده‌هایی که روزی نیازمند بوده‌اند پس از چند سال به حامی کمیته امداد تبدیل شده‌اند.

وی از اعطای 25 هزار فقره وام اشتغال از سال 74 تاکنون خبر داد و گفت: در حوزه درمان بیش از 100 هزار نفر در طول این چند سال از خدمت بیمه درمانی کمیته امداد بهره‌مند شده و هزینه تأمین وسایل درمانی خانواده‌های خود را از خد
مات کمیته امداد دریافت کردند.میرشکار ادامه داد: بیش از 2 هزار و 620 واحد مسکونی برای نیازمندان خریداری یا ساخته شده و تحویل نیازمندان شده است.به گفته وی، 20 هزار نیازمند از خدمات تعمیر مسکن این نهاد بهره‌مند شده‌اند.


کمک به ازدواج جوانان

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم از اعطای 80 هزار فقره وام کارگشایی به خانواده‌ها خبر داد و تأکید کرد: در استان قم هر سال حدود 10 درصد از ازدواج‌هایی که رقم می‌خورد متعلق به خانواده‌های نیازمندان است و کمیته امداد این افتخار را دارد که حمایت حداقلی را برای تأمین بخشی از هزینه جهیزیه و ازدواج پرداخت می‌کند.میرشکار اظهارکرد: در زمینه‌های آموزشی و تربیتی نیز این نهاد گام‌های خوبی برداشته است. دانش‌آموزان بسیاری هزینه تأمین تحصیل خود را از کمیته امداد دریافت کردند و امروز در همین استان و استان‌های دیگر به عنوان مسئول و مدیربه کشور خدمت می‌کنند.وی بیان کرد: بیش از 4 هزار دانش‌آموز و 700 دانشجو از کمیته امداد امام خمینی(ره) استان خدمات تحصیلی دریافت می‌کنند.

میرشکار زیارت مشهد مقدس را از دیگر خدمات فرهنگی کمیته امداد نام برد و گفت: 55 هزار نفر از افراد زیر پوشش کمیته امداد در طول سال‌های گذشته به صورت رایگان به مشهد اعزام شدند. علاوه بر این، 185هزار دانش آموز در طول سال‌ها از خدمات کمیته امداد بهره‌مند شدند.


41 هزار نفر زیر پوشش 

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم با بیان این‌که 20 هزار و 300 خانواده از کمیته امداد مستمری دریافت می‌کنند، بیان کرد: 41 هزار نفر یعنی 2/3 درصد کل جمعیت استان زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند.
کمیته امداد امام خمینی(ره) در حال حاضر 28 نوع خدمت را به خانواده‌ها ارائه می‌دهد. از جمله این خدمات تأمین بخشی از کمک هزینه ازدواج است که  800 نفر در مدت زمان گذشته از سال جاری از کمک هزینه ازدواج از 3 میلیون تا 5 میلیون تومان بلاعوض و 5 میلیون به صورت وام بهره‌مند شده‌اند.

وی با بیان این‌که در این مدت 50 مسکن برای نیازمندان خریداری شده است، تأکید کرد: 20 هزار نفر از خدمات درمانی کمیته امداد بهره‌مند شدند.
وی با اشاره به وجود هزار و 818 یتیم در قم اظهار کرد: این تعداد یتیم توسط 17 هزار و 600 حامی حمایت شده و ماهانه به طور متوسط از 321 هزار تومان مستمری بهره‌مند می‌شوند که این بالاترین سرانه اکرام یتیم‌ها در کشور است.


اعطای 20 میلیارد تومان وام اشتغال

به گفته میرشکار، در 10 ماه امسال 4 هزار و  500 نفر از نیازمندانی که به کمیته امداد مراجعه کردند از وام کارگشایی کمیته امداد بهره‌مند شدند.وی مجموع تسهیلات پرداخت شده را 20 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ودیعه مسکن  5 تا 15 میلیون تومانی برای خانواده‌هایی که امکان خرید مسکن نداشتند پرداخت شده است.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم گفت: بر اساس آخرین گزارش 134 نفر از نیازمندانی که توانمند بودند و استعداد خاصی در اشتغال داشتند استعدادیابی شدند و 19 میلیارد تومان وام اشتغال دریافت کردند.
وی اظهار کرد: درصد انحراف کمیته امداد در زمینه اشتغال در سال‌های گذشته بسیار کم بوده و تمرکز اشتغال در روستاهای اطراف قم بوده است.به گفته میرشکار، 60 طرح در روستاهای قم اجرا شده که از جمله آنها پرورش پرندگان تزئینی است که حتی به کشورهای اطراف صادر می‌شود.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی استان افزود: در روستای خورآباد 14 طرح درودگری اجراشده است. برای نخستین بار پرورش زالو اجرایی شده و تولید چیپس میوه هم آغاز شده است. از ویژگی‌های تولید چیپس میوه این است که زنان سرپرست خانوار این دغدغه را ندارند که از خانه خود خارج شوند. تفاهم‌نامه با بانک علم و فناوری امضا شده و قرار است که دستگاه‌های مخصوص به این کار را تهیه کنند.


کمک 35 میلیارد تومانی

مردم قم در 10 ماه امسال 35 میلیارد تومان به کمیته امداد امام خمینی استان کمک کردند. به گفته میرشکار، در همین مدت 96 میلیارد و 500 میلیون تومان به صورت مستقیم به مردم پرداخت شده است. وی افزود: در 10 ماه امسال هر مددجوی قمی به طور متوسط 2 میلیون و 359 هزار تومان از کمیته امداد امام خمینی(ره) خدمات دریافت کرده‌اند که استان قم با کیفیت‌ترین خدمات را در کشور داشته است. مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم اظهارکرد: در این زمان 53 هزار نفر برای دریافت کمک به کمیته امداد مراجعه کردند که به دلیل شرایط اقتصادی 5/51 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

میرشکار تأکید کرد: سعی کردیم که حتی یک نفر هم بدون پاسخ از کمیته امداد خارج نشود. مساعدت موردی، وام و هزینه ازدواج رده‌بندی نیازهایی بوده است که از سوی بیشتر این افراد مطرح شده است. وی با تأکید بر توانمندسازی مددجویان کمیته امداد گفت: در پایان امسال طرح توانمندسازی هزار نفر از مددجویان را اجرا خواهیم کرد. همچنین طرح دوباره زندگی که زندگی دوباره زوج‌هایی است که از هم جدا شده‌اند در قم ادامه دارد و 104 مورد را امسال پوشش داده‌ایم.

این خبر را به اشتراک بگذارید