• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 23 بهمن 1397
کد مطلب : 47588
+
-

بادام آستانه‌اشرفیه؛ خندان‌تر از پسته

مدیر جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه: فروش خوب بادام‌زمینی موجب شده تا کشاورزان جوان به تولید این محصول تمایل بیشتری داشته باشند

بازار
بادام آستانه‌اشرفیه؛ خندان‌تر از پسته

مهسا طالبی|  آستانه اشرفیه-خبرنگار:


همزمان با گران شدن انواع آجیل در کشور و به تبع در گیلان، مصرف بادام‌زمینی بین مردم بیشتر شده است. در حال حاضر قیمت پسته به 200 هزار تومان و مغز فندق به 180 هزار تومان در هر کیلو رسیده است. قیمت انواع مخلوط‌های شور و شیرین هم کمتر از 120 هزار تومان نیست. امسال قیمت بادام‌زمینی از کیلویی 25 هزار تومان به 35 هزار تومان در هر کیلو رسیده و اختلاف قیمت معناداری با دیگر آجیل‌ها دارد.

از سوی دیگر طعم و خاصیت آن چندان اختلافی با دیگر انواع آجیل ندارد. بنابراین برای شهروندان به صرفه است که بادام‌زمینی خریداری و مصرف کنند. در صورت فراوری این محصول و تولید کره بادام‌زمینی، روغن بادام و انواع شیرینی‌ها و... این محصول می‌توانست جایگاه بهتری داشته باشد.

بادام‌زمینی به عنوان یکی از محصولات تولیدی گیلان، خاستگاه آن شهرستان آستانه‌اشرفیه است و روستاهای شهرستان مستعد کشت این محصول هستند. بادام‌زمینی در این شهرستان توسط ۴۵۰۰ بهره‌بردار به عمل می‌آید و در برخی از شهرهای کشور از جمله پایتخت هم عرضه می‌شود. 

هر چند آستانه‌اشرفیه برای بادام‌زمینی کشور یک برند است، اما این محصول به صورت محدود در شهرهای رشت، تالش، رودبار و انزلی هم کشت می‌شود. بادام‌زمینی در این شهرستان با مساحت ۲۹۰۰هکتار سطح زیر کشت و تولید 11هزار و ۲۰۰ تن پیله خشک به ارزش اقتصادی ۹۰ میلیارد تومان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. 


رونق فروش بادام‌زمینی

در مرکز آستانه‌اشرفیه مکانی هست که بادام‌زمینی در آنجا به صورت عمده و جزئی عرضه می‌شود. البته به جز آن انواع دیگر آجیل هم خرید و فروش می‌شود، اما این محصول بیش از بقیه طرفدار دارد و اغلب گرم و تازه عرضه می‌شود. در خیابان پشت حرم مطهر آقا سید جلال‌الدین اشرف (مرکز شهر) هم فروشندگانی هستند که بیش از 50 سال به فروش بادام‌زمینی مشغولند. قیمت نوع مرغوب آن کیلویی 35 هزار تومان و نوع ریز آن ۲۰ هزار تومان است. این نرخ در ایامی که بادام نوبرانه است(در اوایل پاییز) بالاتر خواهد رفت. بازار آن در همه روزهای سال مشتری دارد و زنبیل‌های سر در مغازه‌ها مدام پر و خالی می‌شود. 


سوغات آستانه‌اشرفیه

«امیرمهدی عابدی» یکی از فروشندگان جوان در بازار بادام‌فروشان آستانه‌اشرفیه است. وی به همشهری گفت: هر روز مشتریان زیادی از شهرهای مختلف به اینجا می‌آیند و از ما خرید می‌کنند. معمولا در ایام تعطیلات وضعیت فروش بهتر است. برخی آشنایی با این محصول ندارند و وقتی با طعم آن آشنا می‌شوند، از ما خرید می‌کنند.

وی افزود: همیشه سعی می‌کنیم نوع محلی‌اش که خوشمزه‌تر است را به مشتریان عرضه کنیم. معمولا هم به هرکس که بخواهد بادام تعارف می‌کنیم تا اول مزه آن را بچشد و بعد خرید کند. این یک رسم در بازار بادام‌فروشان است و همین برخورد باعث جذب بیشتر و رضایت مشتریان می‌شود. بادام‌زمینی مهم‌ترین سوغات این شهر است.

به گفته این فروشنده، با گرانی پسته، فندق و انواع آجیل، فروش بادام‌زمینی بیشتر شده و رونق خوبی دارد. عابدی بیان کرد: درآمد ما بستگی به میزان فروش دارد. سود ما در هر کیلو ۵ هزار تومان و متوسط درآمد ماهانه بادام‌فروشان ۴ میلیون تومان است، اما باز هم میزان فروش به فصل و تعطیلات بستگی دارد. ممکن است یک روز ۲۰ کیلو و روز دیگر ۱۰۰ کیلو یا کمتر از این مقدار بفروشیم. 


رضایت از بازار

یک تولید‌کننده و فروشنده عمده بادام‌زمینی در آستانه‌اشرفیه هم گفت: پوسته بادام را به وسیله دستگاه جدا می‌کنیم و بعد دانه‌ها براساس درجه‌بندی و‌‌ ریزی و درشتی دسته‌بندی می‌شوند. آنها را در کوره بادام بو می‌دهیم، نمک می‌زنیم و می‌فروشیم.
«محمدعلی یوسفیان» ادامه داد: ۳۵ سال است در این حرفه مشغول به کارم. این کار سختی‌های خودش را دارد، اما اکنون فروش بادام با رونق خوبی مواجه شده است. هر چند اگر وضعیت اقتصادی مردم بهتر بود، بیشتر می‌خریدند، اما به هر حال یکی از منابع درآمد مردم این شهرستان تولید و فروش بادام است. 
وی بیان کرد: بادام‌های شکسته و خرد شده را به مراکزی که مورد نیازشان است، تحویل می‌دهیم. با این بادام‌ها یک نوع شیرینی محلی به نام بادام سوخته درست می‌کنند که تقریبا شبیه سوهان بوده و بسیار طرفدار دارد. 


افزایش کشت بادام‌زمینی

 مدیر جهاد کشاورزی آستانه‌اشرفیه گفت: امسال قیمت نوبرانه بادام‌زمینی در آستانه‌اشرفیه به10 هزار تومان افزایش یافته است. سال گذشته قیمت نوبرانه بادام‌زمینی 25 هزار تومان بود و این افزایش قیمت منجر به افزایش درآمد بادام‌کاران خواهد شد.

«حمیدرضا سلیمانی» افزود: حدود 2500 تن بادام ‌تر در آستانه‌اشرفیه تولید می‌شود که قیمت آن بین 3 تا 5 هزار تومان در هر کیلوست. از این میزان حدود 1600 تن بادام خشک یا همان بادام آجیلی به دست می‌آید که بین 30 تا 35 هزار تومان به فروش می‌رسد و در شب یلدا امسال به 40 هزار تومان هم رسیده بود. ما سالانه 5 هزار تن هم بادام وارداتی داریم. با این گرانی آجیل در کشور قطعا اقبال عمومی به بادام آجیلی بیشتر شده است. میزان فروش به قدری است که به فراوری نمی‌رسد و اغلب فروخته می‌شود. 

وی با اشاره به این‌که کاشت این محصول به صورت مکانیزه بیش از سال گذشته است، تصریح‌ کرد: افزایش تولید این محصول به صورت مکانیزه موجب کاهش قیمت تمام شده تولید بادام‌زمینی در آستانه می‌شود. فروش خوب بادام‌زمینی موجب شده که تمایل جوانان برای تولید این محصول افزایش ‌یابد. امسال نسبت به سال گذشته شاهد افزایش 200هکتاری باغ‌های بادام‌زمینی بودیم. 

از ابتدای انقلاب میزان سطح زیر کشت بادام‌زمینی 1400 هکتار بود که اکنون این میزان به بالای 2600 هکتار رسیده است و مردم به دلیل سودآوری و قیمت مناسب برخی از باغ‌های متروک خود را که درختان غیرمثمر داشتند دوباره فعال کرده و زیرکشت بادام بردند. وی ادامه داد: فروش خوب این محصول و نیاز کم آن به آب با توجه به مشکل کم‌آبی در کشور موجب به صرفه بودن کشت بادام‌زمینی شده و این موضوع اشتغال بیشتر جوانان را به دنبال دارد. 
سلیمانی گفت: علاوه بر این استفاده از بادام‌زمینی به جای گردو در پخت غذاهایی نظیر کوفته و فسنجان رو به افزایش است، زیرا صرفه اقتصادی بیشتری دارد. 

این مسئول در مورد کشت محصولات مقاوم‌تر در برابر آفات اظهار کرد: اخیرا محققان پژوهشکده جهاد کشاورزی واریته‌های مختلفی آزمایش کردند که در مقابل آفات مقاوم هستند. قطعا کشت گونه‌ای که بیشترین سازگاری را با محیط و خاک گیلان داشته باشد را توسعه می‌دهیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید