• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 23 بهمن 1397
کد مطلب : 47523
+
-

انبوه سفر به جنوب و شمال

تعطیلات بهمن‌ماه هم به پایان رسید و تا عصر دیروز که آخرین روز تعطیلات بود، جاده‌های شمالی کشور همچنان با ترافیک سنگین مواجه بودند. ترافیک جاده‌های شمالی بیانگر حجم انبوه سفر به شمال کشور است، اما جنوب کشور هم با همین وضعیت مواجه شد و انبوه گردشگران به شهرهای جنوبی ایران سفر کردند.
حجم بالای سفر به جنوب به جایی رسید که هتل‌ها و مراکز اقامتی، دیگر جایی برای میزبانی از گردشگران نداشتند و بسیاری از مسافران جنوب در خیابان‌ها اسکان گرفتند.
خوزستان، بندرعباس، قشم، بوشهر و کیش به نوشته خبرگزاری مهر چنان با حجم گردشگر مواجه شدند که حتی نان و مواد غذایی هم کم آمد و علاوه بر ضریب اشغال صددرصدی هتل‌ها و مدارس، نانوایی‌ها هم شبانه‌روز ناچار به پخت نان شدند.
تعطیلات بهمن‌ماه اما به‌دلیل شدت بارش‌های زمستانی برف و باران در مناطق غرب و شمال غرب کشور فرصت اقتصادی را از این مناطق گرفت و این‌بار جنوب را سرشار از گردش مالی گردشگری کرد. تکلیف شهرهای شمالی هم که مشخص است و نه در این تعطیلات که حتی در تعطیلات آخر هفته نیز جاده‌های شمالی در سراسر سال شاهد حجم انبوه گردشگر و ترافیک طولانی‌مدت است.

گرانی سفرهای خارجی  و رونق  گردشگری داخلی
جنوبی‌ها اما از تعطیلات بهمن‌ماه سرشار شدند. نرخ بسیار گران سفرهای خارجی و قیمت همچنان بالای نرخ ارز، حجم بالای سفرهای خارجی را هم کم کرد و این‌بار سفرهای داخلی در تعطیلات طولانی نظر گردشگران را جلب کرد. بوشهر، گناوه، کنگان، هرمز، کیش، قشم، شیراز و چابهار مهم‌ترین مقاصدی بودند که گردشگران داخلی را در تعطیلات بهمن‌ماه به‌خود جذب کردند.
اگرچه هنوز آمار سفرهای بهمن‌ماه از سوی مسئولین مرتبط با سفر منتشر نشده است، اما خبرگزاری مهر در گزارشی از شهرهای جنوبی اعلام کرد که برخی موادغذایی در فروشگاه‌های شهرهای جنوبی و گردشگرپذیر کشور در تعطیلات بهمن‌ماه به سرعت تمام شد.
براساس این گزارش، نوار ساحلی شهرهای جنوبی کشور نیز مملو از گردشگرانی شد که چون امکان اقامت در هتل‌ها به‌دلیل تکمیل ظرفیت را نداشتند در سواحل جنوب چادر زدند.
هزینه اقامت در هتل‌ها نیز به‌دلیل حجم انبوه متقاضی گران شد. این گرانی البته ناشی از سیستم عرضه و تقاضایی است که هتل‌های کشور با هماهنگی سازمان میراث ‌فرهنگی در روزهای پیک سفر درنظر می‌گیرند و گران‌شدن هزینه اقامت بسته‌های تور را نیز متأثر می‌کند و نرخ سفر با تورها افزایش بیشتری می‌یابد.
شرکت‌های هواپیمایی هم از آب گل آلود سفر، ماهی گرفتند و بر نرخ بلیت‌ها افزودند. بدین‌ترتیب سفر با هواپیما در مقاصد پرترددی که متقاضی بیشتری برای سفرهای بهمن‌ماه داشت، گران‌تر شد و حتی پرواز تهران به عسلویه با قیمت 600هزار تومان هم فروخته شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید