• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 23 بهمن 1397
کد مطلب : 47488
+
-

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با همشهری:

آنفلوآنزای خوکی در ایران نداریم

آنفلوآنزای خوکی در ایران نداریم

معصومه حیدری پارسا ـ خبرنگار

به‌دنبال اظهارنظر همایون هاشمی، رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس، درگفت‌وگو با خانه ملت که از دیده شدن نمونه‌هایی از بیماری آنفلوآنزای خوکی و مرگ یک بیمار در کشور خبر داده بود و گسترش این موضوع در شبکه‌های اجتماعی، یک مقام وزارت بهداشت بستری شدن و مرگ افراد بر اثر این بیماری را تکذیب کرد.
به‌دنبال این اظهارات رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با همشهری وجود آنفلوآنزای خوکی در ایران را رد کرد و گفت: تأکید می‌کنم هم‌اکنون در کشور آنفلوآنزایی به نام آنفلوآنزای خوکی وجود ندارد. محمدمهدی گویا درباره سخنان رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس هم چنین توضیح داد و افزود: زمانی که ما می‌گوییم آنفلوآنزای خوکی نداریم به این معنی نیست که در کشور آنفلوآنزا نداریم، ما می‌گوییم آنفلوآنزایی تحت عنوان آنفلوآنزای خوکی نداریم چرا که این اسم منسوخ شده است و تبدیل به آنفلوآنزای فصلی شده که هر سال در کشور تکرار و شایع می‌شود. پس بیماری جدید، غیرمعمول و عجیبی نیست. ضمن اینکه همه ساله که به‌طور معمول این بیماری شیوع پیدا می‌کند یک پنجم جمعیت کشور را درگیر می‌کند؛ از فرم بدون علامت و بسیار خفیف گرفته تا فرم‌های شدید که در بیمارستان بستری می‌شوند. تأکید می‌کنم همه اینها با آنفلوآنزاهایی که در پرندگان دیده می‌شود متفاوت هستند.
وی درباره یک مورد فوتی هم افزود: با توجه به اینکه آنفلوآنزا بیماری همه‌گیر است و ممکن است فرد مبتلا دارای بیماری زمینه‌ای مثل سرطان و یا بیماری ریه‌ای پیشرفته باشد ممکن است در اثر ابتلا به آنفلوآنزای شدید جان خود را از دست بدهد و این موضوعی غیرعادی نیست. گویا درباره بخشی از صحبت‌های هاشمی که گفته است بیمار متوفی مبتلا به آنفلوآنزای سه‌گانه بوده که شامل پرندگان و خوکی می‌شود نیز چنین توضیح داد و افزود: به عمرم چیزی به‌عنوان آنفلوآنزای سه‌گانه نشنیده‌ام و ایشان هر مستنداتی دارند می‌توانند در اختیار وزارت بهداشت بگذارند که هم بررسی شود و هم نتیجه نهایی اعلام شود.
وی همچنین افزود: البته درحال حاضر 3 نوع آنفلوآنزای H1N1 (که در گذشته به این نوع آنفلوآنزای خوکی گفته می‌شد و هم‌اکنون منسوخ شده است)، آنفلوآنزای H3N2 و آنفلوآنزای نوع B، در کشور وجود دارد که هر 3 نوع این ویروس‌ها می‌توانند منجر به بیماری آنفلوآنزای فصلی شوند اما هیچ‌کدام غیرقابل درمان و کشنده نیستند. همچنین با وجودی که شدت بیماری آنفلوآنزای H1N1، نسبت به 2نوع دیگر شدیدتر است تأکید می‌کنم همه این نوع ویروس‌ها در کنترل است.
گویا در ادامه با بیان اینکه کدامیک از آنفلوآنزاها در سال‌جاری در کشور شایع‌تر بوده است نیز افزود: ویروس آنفلوآنزای شایع، نوع H3N2 است اما با این حال مردم به هیچ عنوان نگرانی نداشته باشند، به این علت که آزمایشگاه ملی آنفلوآنزا و ١٣ آزمایشگاه منطقه‌ای کشوری به‌صورت شبانه‌روزی، درباره این بیماری فعال هستند. همچنین تمام تمهیدات لازم برای مواجهه با همه‌گیری آنفلوآنزا از ابتدای فصل سرما تاکنون اندیشیده و به‌کار گرفته شده است به همین سبب قاطعانه می‌گویم که درحال حاضر آنفلوآنزایی به نام آنفلوآنزای خوکی در ایران نداریم.
گویا همچنین در مقایسه این بیماری نسبت به سال‌های گذشته نیز افزود: تأکید می‌کنم هیچ رخداد غیرمعمولی دررابطه با بیماری آنفلوآنزا درکشور نداریم و در سال‌جاری هیچ‌گونه اتفاق خاصی در کشور در رابطه با شیوع و یا تشدید روند این بیماری که نگرانی ایجاد کند نداشته‌ایم.
وی درباره اینکه کدام استان‌ها در معرض شیوع بیشتر بیماری قرار داشته‌اند هم افزود:همه شهر‌ها و استان‌های کشور در معرض این بیماری قرار داشتند و استانی را نداریم که درگیر این بیماری نشود، همه اینها در طول فصل سرما بیمارانی دارند. به‌طور مثال قم، قزوین، تهران و کرمان استان‌هایی هستند که آنفلوآنزا مبتلایان بیشتر داشته است.
البته در واکنش به تکذیب موضوع آنفلوآنزا از سوی وزارت بهداشت و دکتر گویا بار دیگر همایون هاشمی بر نظر خود اصرار کرده و به خانه ملت گفت صدور تکذیبیه بدون تحقیق در مورد وجود آنفلوآنزای خوکی در کشور توسط مسئولان وزارت بهداشت غیرعلمی و محل سؤال است و بر پیگیری این موضوع تا حصول نتیجه از طریق مجلس تأکید کرد.
وی گفت: تکذیب این خبر با این شدت توسط وزارت بهداشت اقدامی غیرعلمی و نادرست بوده که محل سؤال و تامل است.

این خبر را به اشتراک بگذارید