• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 18 بهمن 1397
کد مطلب : 47438
+
-

نبرد جمهوریخواهان با ترامپ بر سر سیاست خارجی

موافقت اکثریت نمایندگان مجلس سنا با تعدیل طرح خروج نیروهای آمریکا از سوریه و افغانستان بحرانی جدید برای دولت ترامپ خلق کرده است

رویداد
نبرد جمهوریخواهان با ترامپ بر سر سیاست خارجی

نزاع سیاسی در واشنگتن بر سر برنامه‌های دونالد ترامپ به‌تدریج از دوگانه دمکرات - جمهوریخواه عبور کرده و وارد مرحله جدیدی شده است؛ مرحله‌ای که حامیان سنتی دولت هم در پی سیاست‌های ساختارشکنانه دونالد ترامپ به صف منتقدان او پیوسته و تلاش می‌کنند اختیارات رئیس‌جمهور جدید آمریکا را بیش از گذشته محدود کنند.
در تازه‌ترین رویارویی، مجلس سنای آمریکا که در اختیار جمهوریخواهان این کشور است با اکثریت قاطع طرح تعدیل فرامین دونالد ترامپ برای خروج ناگهانی نیروهای آمریکا از سوریه و افغانستان را تصویب کرد. پیش از این هم کنگره آمریکا در روز شنبه اعلام کرد، طرح تامین بودجه خروج نیروهای این کشور از سوریه را تا زمان دریافت گزارش کامل پنتاگون درباره وضعیت واقعی داعش به تعویق انداخته است. با این حال اهمیت اقدام سنا با هیچ‌یک از تلاش‌های دمکرات‌ها قابل مقایسه نیست؛ به‌ویژه آنکه طرح یادشده توسط میتش ماکونیل، رئیس اکثریت جمهوریخواه در سنا به رأی گذاشته و تصویب شد؛ شخصیتی که از سوی رسانه‌ها به‌عنوان مهم‌ترین متحد ترامپ در حوزه قانونگذاری شناخته می‌شود.
روزنامه نیویورک‌تایمز در این‌باره نوشت: بحران‌های بین‌المللی که طی این 2 سال برای آمریکا ایجاد شده نوعی اجماع در میان سیاستمداران هر دو حزب جمهوریخواه و دمکرات با هدف کنترل سیاست خارجی آمریکا در دوران ترامپ به‌وجود آورده است. اگرچه روزنامه قطری العربی الجدید مسئله را فراتر از این دیده و ورود جمهوریخواهان به میدان نبرد با ترامپ را به‌عنوان آغاز نزاع دولت پنهان آمریکا با رئیس‌جمهور جدید این کشور تفسیر کرده است. با نگاهی به گزارش‌های بی‌سابقه روسای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در مجلس سنا که در آن سیاست‌های دونالد ترامپ در پرونده‌های سوریه، کره‌شمالی و ایران به‌طور جدی به چالش کشیده شده می‌توان گفت این تفسیر بهره زیادی از حقیقت دارد.

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی مدعی شد: وجود 2 ضلع قانونگذار و سازمان‌های امنیتی- نظامی در داخل حاکمیت آمریکا که به‌طور جدی مخالف سیاست‌های ترامپ در پرونده‌های یادشده (به‌ویژه خروج از افغانستان و سوریه) هستند بحرانی اساسی برای ترامپ شکل خواهد داد؛ به‌گونه‌ای که حتی اگر موفق به عبور از سد کنگره و سپس سنا شود (که با توجه به اقدام سنا در روز دوشنبه بسیار بعید است) در زمینه اجرای سیاست‌‎های خود با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شود؛ چراکه ساختار سنتی حاکم بر وزارت خارجه و پنتاگون به هیچ عنوان با سیاست‌های او همراه نیستند؛ امری که بارزترین نشانه آن، موج استعفای مقامات عالی‌رتبه این 2 وزارتخانه بعد از اعلام تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای آمریکا از سوریه بوده است.
اگرچه روزنامه العربی‌الجدید، توان اجرایی سوی دیگر این نبرد را نیز درنظر گرفته و نوشته است: به‌رغم آنکه قسمت عمده حاکمیت آمریکا طی دست‌کم یک سال گذشته در مقابل ترامپ ایستاده، اما او موفق شده است بخشی از وعده‌های انتخاباتی خود، به‌ویژه در زمینه خروج از توافق‌ها و پیمان‌های بین‌المللی آمریکا را اجرا کند؛ از توافق هسته‌ای ایران گرفته تا پیمان موشکی با روسیه یا معاهده زیست‌محیطی پاریس. بر این اساس نباید صرفا براساس اقدامات کنگره و سنای آمریکا وضعیت سیاسی این کشور را قضاوت کرد.

با این حال تصمیم روز سه‌شنبه مجلس سنا بیانگر آغاز فصلی جدید در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ است؛ فصلی که در آن جمهوریخواهان برای نخستین‌بار بدون هیچ تردیدی از قطار دولت پیاده شده و با مخالفان ترامپ همراه شده‌اند. در صورت تکرار چنین تحولاتی در سنا می‌توان گفت بحرانی جدی در انتظار آمریکاست؛ بحرانی که دولت این کشور را بیش از هر زمان دیگری تضعیف خواهد کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید