• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
پنج شنبه 18 بهمن 1397
کد مطلب : 47429
+
-

موج بارش در شمال، هوای سفر در جنوب

محمد باریکانی

تعطیلات 5 روزه بهمن‌ماه آغاز شده و از همین امروز بسیاری از شهروندان بار سفر بسته‌اند تا روانه مقاصد گردشگری شوند. اما تغییرات آب و هوایی مهم‌ترین دغدغه گردشگران است و آ‌نها که به‌صورت انفرادی سفر می‌کنند و از پکیج‌های گردشگری در قالب تور استفاده نمی‌کنند، نگرانی دیگری هم دارند و آن وضعیت جاده‌های کشور است. برخی خوانندگان این مطلب نیز شاید با آغاز این تعطیلات طولانی در جست‌وجوی یک مقصد گردشگری باشند که هم آب و هوای خوب داشته باشد و هم بتوانند از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این مناطق استفاده کنند. همین حالا که این مطلب را می‌خوانید و اتفاقا آسما‌‌نی آرام را مشاهده می‌کنید، یک سامانه بارشی جدید در حال رسیدن به کشور است و اواخر امروز (پنجشنبه) از شمال غرب وارد آسمان ایران می‌شود. پس پیشنهاد اول آن است که اگر قصد سفر دارید، بدانید که در شمال غرب کشور از صبح فردا (جمعه) با بارش برف و باران مواجه می‌شوید. موج برف و باران به همراه وزش باد شدید، استان‌های ایلام، لرستان، غرب چهارمحال و بختیاری، شمال خوزستان، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و جنوب آذربایجان‌شرقی را در برمی‌گیرد، بنابراین تنها گردشگرانی که علاقه‌مند به تفریحات زمستانی و تجربه هوای سرد هستند، می‌توانند در نوار غربی کشور برای روزهای جمعه و شنبه به طبیعت سفیدپوش این مناطق سفر کنند.

این وضعیت تا پایان روز شنبه در این مناطق پایدار است. روز شنبه  اما با تشدید سامانه بارشی، دامنه‌های زاگرس و دامنه‌های جنوبی البرز نیز با برف و باران عجین می‌شوند. در همین روز، بارش برف و باران و وزش باد شدید به استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، تهران، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قم، اصفهان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، خوزستان، غرب کرمان و بوشهر هم می‌رسد. روز یکشنبه اما، فعالیت سامانه جدید بارشی محدود به سواحل دریای خزر، شمال‌شرق و شرق کشور است و بخش جنوبی سامانه بارشی نیز از همین روز تا روز سه‌شنبه به جنوب و جنوب شرق کشور می‌رسد. بنابراین روز یکشنبه بارش باران و گاه وزش باد شدید استان‌های گلستان، مازندران و گیلان را فرامی‌گیرد. بارش برف در استان‌های اردبیل، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال سمنان و البته رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت در استان‌های هرمزگان و جنوب فارس نیز پیش‌بینی شده است. بارش برف و کولاک در ارتفاعات و نقاط کوهستانی و سردسیر کشور اما، موجب لغزندگی جاده‌ها، مه‌گرفتگی و کاهش دید می‌شود و مسافران زمینی عازم این مناطق باید دقت بیشتری برای جلوگیری از وقوع تصادفات و خسارات احتمالی داشته باشند.

در چنین وضعیتی، بهترین نقاط برای سفر در تعطیلات پیش رو، استان‌های مرکزی و جنوبی کشور است. بنابراین پیشنهاد می‌شود اگر قصد سفر دارید و از سرما و بارش نزولات جوی فراری هستید، شهرهای حاشیه کویر مرکزی ایران را برای سفر انتخاب کنید. اگر سفر زمینی را ترجیح‌ می‌دهید و علاقه به خرید بسته‌های گردشگری از شرکت‌های خدمات مسافرتی ندارید، پس چند راه بیشتر پیش رویتان نمی‌ماند؛ جاده یزد یا اصفهان را انتخاب کنید و در مسیر اصفهان اگر علاقه‌ای به ماندن در کاشان ندارید به روستاهای کویری همچون گرمه، جندق، مصر و فرحزاد در منطقه خوروبیابانک سفر کرده و اقامتگاه‌های بوم‌گردی را برای ماندن انتخاب کنید که هم به‌صرفه هستند و هم نوع میزبانی‌شان برایتان جذاب‌تر است. فراموش نکنید که کاشان هم نقاط دیدنی بسیار دارد و می‌توانید در فضاهای مختلف اقامتی با قیمت‌های متنوع اقامت بگیرید. یزد هم که حالا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، از نقاط کویری ایران است که آب و هوای آن کاملا بهاری است و می‌تواند میزبان خوبی برای گردشگران باشد. 

پیشنهاد دوم، مسیر جنوب کشور است؛ جایی که خوزستان بزرگ و تاریخی با آن هوای زیبای بهاری جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری را پیش رویتان قرار می‌دهد. به تفریحات آبی اگر علاقه داشته باشید در خرمشهر لنج‌های تفریحی در اسکله‌های تفریحی کانال دستکند باستانی عضدی در انتظار هستند تا مسافران را به گشت‌وگذار نیم‌ساعته در آب‌های خرمشهر مهمان کنند. به اهواز و آبادان هم می‌توانید سفر کرده و از تالاب شادگان و مضیف‌های گردشگری اعراب خوزستان بازدید کنید و اصلا شب را در همان مضیف‌هایی که نوعی اقامتگاه بومگردی هستند ماندگار شوید و میزبانی خوزستانی‌ها را هم تجربه کنید. آنها که در این شرایط اقتصادی همچنان توانمندترند اما می‌توانند به جزایر جنوب کشور سفر کرده و تعطیلات گران‌تری را تجربه کنند. قشم و کیش مهم‌ترین جزایر گردشگرپذیر کشور با جذابیت‌های خاص خود هستند که البته سفر به آنها در تعطیلات بهمن‌ماه با نرخ تاسیسات گردشگری به‌دلیل افزایش تقاضا گران‌تر می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید