• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 18 بهمن 1397
کد مطلب : 47422
+
-

3گزینه سایپا برای اجرای تعهدات‌معوق پیش‌فروش خودرو

تا 4‌ماه نخست98 همه محصولات را به مشتریان تحویل می‌دهیم

گفت‌وگو
3گزینه سایپا برای اجرای تعهدات‌معوق پیش‌فروش خودرو

علی ابراهیمی/روزنامه‌نگار


تازه‌ترین آمار وزارت صنعت از کاهش 39.5درصدی تیراژ تولید خودروهای سواری در 10‌ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال حکایت دارد. روند کاهشی تولید دربرابر پیش‌فروش یک‌میلیون دستگاه خودرو و تعهدات معوق خودروسازان در تحویل، چشم‌انداز روشنی را ترسیم نمی‌کند. در هفته‌های اخیر خودروسازان با اعتراض مشتریان روبه‌رو بوده‌اند. با عبدالله بابایی، نماینده ویژه مدیرعامل در حوزه فروش و خدمات پس از فروش گروه خودروسازی سایپا گفت‌وگو کرده‌ایم.

برگزاری نشست‌های مشترک با مشتریان سایپا برای تحویل خودروهای معوق چه دستاوردی داشته است؟

 قبل از هر موضوعی باید اعلام کنم که مشتریان نورچشم و ولی نعمت ما هستند و بابت تأخیر و ناتوانی در عمل به تعهدات تحویل خودروهای ثبت‌نامی، از آنها عذرخواهی می‌کنیم. به‌رغم همه چالش‌هایی که بعد از تحریم‌های جدید برای تولید و عرضه خودرو ایجاد شده گروه سایپا همه تلاش خود را برای پاسخگویی به مطالبات برحق مشتریان به‌کار می‌گیرد.

برنامه شما برای عمل به تعهدات‌تان چیست؟
برای عمل به این تعهدات 3گزینه را مدنظر قرار داده‌ایم. درصورتی که با بهبود وضعیت تولید شرایط به‌گونه‌ای باشد که بتوانیم پاسخگوی تأمین و عرضه خودروهای مشتریان باشیم، با صبوری مشتریان و پرداخت سود مشارکت و جریمه تأخیر خودروهای ثبت‌نامی در همه گروه‌ها محصولات سایپا را تحویل می‌دهیم. مشتریانی که به‌دلیل مشکلات تولید و تأمین قادر به تحویل خودروهای ثبت‌نامی مطابق با پیش‌خرید آنها نیستیم نیز 2سازوکار برای جلب رضایت آنها درنظر داریم. برای مشتریانی که متقاضی دریافت خودرو با تبدیل هستند ارائه 8 تا 9محصول جایگزین متناسب با خودروهای ثبت‌نامی را در سبد فروش محصولات‌مان پیشنهاد و طبق اولویت و زمانبندی تخصیص ارائه می‌کنیم که مشتریان قادر به انتخاب این محصولات هستند و اجباری برای دریافت یک نوع خودروی جایگزین خاص ندارند. اگر مشتریان انصراف داده، خواستار دریافت این خودروها نبوده یا نیازمند نقدینگی باشند نیز وجوه پرداختی پیش‌خرید خودرو را با سود مناسب در برهه زمانی کمتر از یک‌ماه به آنها عودت می‌دهیم. در مجموع تلاش می‌کنیم با حفظ حقوق مشتریان و پرداخت جریمه تأخیر و سود مشارکت، خودروهای ثبت نامی را تحویل دهیم یا رضایت مشتریان را جلب کنیم.

تعهدات معوق گروه خودروسازی سایپا در تحویل خودروهای ثبت‌نامی مشتریان چه تعداد است؟
تعداد تعهدات معوق شرکت سایپا برای تحویل خودروهای ثبت‌نامی 300هزار دستگاه است که با توجه به کاهش تعداد خودروهای ناقص دپوشده در کف کارخانه و بهبود وضعیت تیراژ تولید، روند تحویل خودرو و عمل به تعهدات معوق در این گروه خودروسازی بهبود خواهد یافت.

با توجه به میزان پیش‌فروش و برنامه زمانبندی تکلیف خودروهای تعهد داده‌شده معوق سایپا تا چه زمانی مشخص خواهد شد؟

اگر تیراژ تولید 700دستگاهی را ملاک قرار می‌دادیم، باید مشتریان این خودروها تا 2سال منتظر می‌ماندند اما از دی‌ماه امسال در مدت کمتر از 10روز تیراژ تولید محصولاتمان را از روزانه 700دستگاه به 1500دستگاه افزایش داده‌ایم و تلاش می‌کنیم تا این تیراژ به 2500دستگاه افزایش یابد. با این تیراژ تولید، حداکثر تا نیمه نخست سال آینده و درصورت افزایش تیراژ تولید به 2500دستگاه در 4‌ماه نخست98 همه محصولات ثبت‌نامی را به مشتریان تحویل می‌دهیم. باید در نظر داشته باشیم که دلیل اصلی ناتوانی این گروه خودروسازی در عمل به تعهدات عرضه خودروهای ثبت‌نامی به مشتریان، کاهش تیراژ تولید به‌دلیل مشکلات تأمین برخی قطعات بوده که موجب تحمیل زیان پرداخت سود مشارکت و خسارت تأخیر در تحویل به این گروه خودروسازی شده است.

نوع خودروهای جایگزین محصولات رنو-نیسان مانند انواع ساندرو ازجمله علل نارضایتی مشتریان است، چه اقدامی برای متناسب‌سازی‌ این خودروها با ثبت‌نام‌ها صورت گرفته است؟

در ارائه خودروهای جایگزین اصل نخست ارائه خودروهایی است که قابلیت تولید و عرضه دارند. به‌دلیل تنگناهای تولید مشترک محصولات رنو-نیسان در عمل به تعهدات این خودروها بیشترین مشکل را داریم. اگر قابلیت تولید این خودروها وجود داشته باشد آن را تحویل می‌دهیم و در غیر این صورت خودروهای متناسب با سطح قیمتی و کیفیت محصولات مذکور را تا پیش از پایان امسال به مشتریان پیشنهاد می‌کنیم. اما تاریخ تحویل این خودروها متناسب با زمانبندی خواهد بود. در زمینه برخی خودروهای چینی مانند برلیانس نیز مشکل داریم که در حال برطرف شدن است. در مورد این خودروها نیز 3گزینه پیشنهادی را مدنظر قرار خواهیم داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید