• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 18 بهمن 1397
کد مطلب : 47409
+
-

40سال با تحولات عمرانی شهر تهران

شهر تهران در 40سالگی انقلاب اسلامی به لحاظ زیرساخت‌های عمرانی آنچنان متحول شده که گویی به شهر دیگری تبدیل شده است. به گزارش همشهری، نگاهی به اقدامات عمرانی مدیریت شهری پایتخت طی 4دهه‌ای که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، نشان می‌دهد در مقطع زمانی یادشده 404کیلومتر بزرگراه احداث شده‌است؛ یعنی به‌عبارت ساده‌تر هرسال به‌طور متوسط 10کیلومتر مسیر بزرگراهی در شهر تهران به اجرا درآمده‌است. به این ترتیب پایتخت ایران که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از 178کیلومتر بزرگراه برخوردار بود، هم‌اکنون با جمعیتی بالغ بر 9میلیون نفر، 582کیلومتر بزرگراه دارد.

همچنین تعداد پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح شهر تهران از 27تقاطع غیرهمسطح و 34دستگاه پل در سال 1357به 456تقاطع غیرهمسطح و 845دستگاه پل افزایش یافته است. احداث 429تقاطع غیرهمسطح و 811دستگاه پل در طول 40سال گذشته، دستاورد دیگری است که نشان می‌دهد تعداد این مستحدثات نه‌تنها به موازات توسعه معابر بزرگراهی شهر تهران گسترش یافته بلکه باعث شده تردد در بسیاری از تقاطع‌های همسطح پایتخت که با چراغ راهنمایی اداره می‌شد، تسهیل شود.

در عین حال، از دهه1380 تاکنون، احداث تونل‌های شهری به یکی از گزینه‌های ثابت مدیران شهری برای رفع گره‌های ترافیکی تبدیل شده است. شهر تهران که تا پیش از افتتاح تونل رسالت در سال1384 از منافع ترافیکی معابر زیرزمینی بی‌بهره بود، حالا بیش از 25کیلومتر تونل ترافیکی دارد.

طی 4دهه‌ای که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد، تهران شاهد تحولات عمرانی دیگری نیز بوده است؛ برج میلاد به‌عنوان ششمین برج بلند تلویزیونی و مخابراتی دنیا، مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب با دورنمای یکی از معتبرترین فضاهای نمایشگاهی غرب آسیا و دریاچه شهدای خلیج‌فارس که رؤیای دیرینه شهروندان تهرانی برای برخورداری از یک پهنه وسیع آبی را به واقعیت تبدیل کرده، در طول همین سال‌ها احداث و تحویل شهروندان شده‌اند.

این در حالی است که طی سال‌های اخیر در کنار اقدامات عمرانی به‌منظور تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز شهر تهران، تلاش‌هایی نیز در جهت مدیریت آب‌های سطحی و همچنین مقاوم‌سازی‌ و بهسازی لرزه‌ای پل‌های شهر تهران صورت پذیرفته و مراحل مطالعاتی به‌منظور توسعه فضاهای زیرسطحی، احداث تونل‌های مشترک تاسیسات شهری و ساماندهی مبادی ورودی شهر تهران به اتمام رسیده است.

معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران هم‌اکنون دغدغه ساخت‌وساز بیشتر را ندارد. ظاهرا تعمیر و نگهداری با سامانه سیستماتیک در دستور کار قرار دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید