• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 18 بهمن 1397
کد مطلب : 47389
+
-

نیمه‌تمام تا ابد

تیتر یک
نیمه‌تمام تا ابد

 ورزش ایران چند پروژه‌ نیمه‌تمام دارد و تکمیل این پروژه‌ها چقدر هزینه می‌خواهد؟ آخرین آماری که درباره این پروژه‌های نیمه‌تمام ارائه شده، آماری است که امیررضا خادم- معاون پارلمانی و حقوقی وزیر ورزش و جوانان- روز 23دی‌ماه داده است. او گفته که 4هزار طرح نیمه‌تمام در کشور وجود دارد و تکمیل این طرح‌ها 10هزار میلیاردتومان اعتبار می‌خواهد. چقدر می‌توان به این آمار اعتماد کرد و حرف خادم را ملاک قرار داد؟
از سال 1392تا به امروز آمار متفاوتی از تعداد این طرح‌های نیمه‌تمام ارائه شده است. اعتباری هم که برای تکمیل این پروژه‌ها پیش‌بینی شده متفاوت است. خادم در تاریخ‌‌های متفاوت آمار متفاوتی از تعداد پروژه‌ها و میزان اعتبار مورد نیاز ارائه کرده است. به‌نظر می‌رسد نه‌تنها او که وزرای وقت و دیگرمدیران وزارت ورزش هم آمار دقیقی از تعداد این طرح‌ها و اعتبارات مورد نیاز آنها نداشته‌اند و ندارند. تعداد پروژه‌ها از 3هزار و300تا 8هزار متغیر است. رقم اعتبارات مورد نیاز هم از 8هزار میلیارد تومان تا 14هزار میلیارد تومان عنوان شده است.
اظهارنظرهایی که وزیران وقت و معاونانش داشته‌اند، متضاد است و به‌نظر می‌رسد هیچ‌یک از آنها اطلاعات دقیقی برای ارائه به افکار عمومی ندارند. اما نکته مهم‌تر این است که در مدت 5سال گذشته نه‌تنها تعداد پروژه‌های نیمه‌تمام کم نشده که رو به افزایش هم بوده است. این در حالی است که از ابتدای دولت حسن روحانی، تأکید مسئولان وزارت ورزش بر این بوده که تا قبل از تکمیل همه پروژه‌های نیمه‌تمام، اجازه شروع پروژه جدیدی صادر نشود.
هر سال در بودجه وزارت ورزش، بودجه عمرانی جداگانه دیده می‌شود. اگر از سال 92تا 97همچنان حدود 4هزار پروژه نیمه‌تمام روی دست ورزش مانده، بودجه‌ عمرانی کجا هزینه شده است؟ وزیر و معاونانش در سفرهای متعدد استانی که داشته‌اند پروژه‌های متعددی را هم افتتاح کرده‌اند. یک جست‌وجوی کوتاه در گوگل، پروژه‌هایی را ردیف می‌کند که به‌تازگی راه‌اندازی شده‌اند؛ 4پروژه عمرانی ورزشی در تهران، 5پروژه عمرانی ورزشی در اردبیل، 50پروژه عمرانی ورزشی در لرستان، کاشان و... امسال هم که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، قرار بوده 520پروژه نیمه‌تمام راه‌اندازی شود. کافی است همین 520پروژه را از آماری که خادم 12بهمن سال 1392داده (3هزار و 600پروژه) کم کنیم. عددی که به‌دست می‌آید با آماری که او به تازگی داده، تفاوت فاحشی دارد.
  12بهمن 1392، ایسنا، امیررضا خادم،معاون پارلمانی و حقوقی وزیر ورزش: «هم‌اکنون 3هزار و 600پروژه ورزشی نیمه‌تمام در سراسر کشور داریم که به نوعی خود این طرح‌ها برای وزارت ورزش و جوانان زنگ خطر است. از طرفی 4هزار میلیارد تومان معارض املاک داریم که حکم قطعی برای آنها گرفته شده و اگر نتوانیم آنها را راضی کنیم با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد».
  7اسفند 1392، ایسنا، امیررضا خادم: هم‌اکنون در سطح کشور 3500طرح نیمه‌تمام داریم که نیازمند 14هزار میلیارد تومان اعتبار است.
  11تیر 1393، ایسنا، امیررضا خادم: بیش از 3هزار و 300 طرح نیمه‌تمام در کشور داریم. برای اتمام این تعداد پروژه، نیاز به 10هزار میلیارد تومان اعتبار داریم و این در حالی است که از این میزان فقط 3هزار میلیارد تومان برای این منظور به تصویب رسیده که 70درصد آن نیز در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد.
  ۱۵ دی ۱۳۹۳، مهر، گفت‌وگوی امیررضا خادم با رادیو ورزش: هم‌اکنون 3500طرح نیمه‌تمام وجود دارد که برای تکمیل آنها به 5 تا 6هزار میلیارد تومان بودجه نیازمندیم. همچنین برخی از پروژه‌هایی که طی 30-20سال پیش کلنگ آن زده شده، امروز معارضینی پیدا کرده است که با ارائه سند و شکایت، برای رفع آنها حدود 4-3هزار میلیارد تومان بودجه لازم است. با توجه به این مسائل، امروز وزارت ورزش حدود 10هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد اما بودجه‌ای که برای یک سال ورزش درنظر گرفتند، چیزی حدود یک هزار میلیارد تومان است که بخشی از آن مربوط به بودجه ملی وزارت ورزش و بخشی دیگر مربوط به بودجه استانی است.
  11بهمن 1393، ایران اکونومیست، محمود گودرزی، وزیر وقت وزارت ورزش و جوانان: بیش از 4هزار پروژه نیمه‌تمام ورزشی در کشور وجود دارد که برای تکمیل آنها به 70هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
  28بهمن 1394،مهر، امیررضا خادم: کلنگ‌زنی‌های بی‌رویه و غیرتخصصی در مناطق مختلف کشور بدون کار کارشناسی، وزارت ورزش و جوانان را میراث‌دار بیش از 4 هزار و ۴۰۰ پروژه نیمه‌تمام ورزشی کرده است. برای ساخت و اتمام این تعداد پروژه نیمه‌تمام، اعتباری بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال لازم است در حالی‌که بودجه عمرانی وزارت ورزش و جوانان فقط 5هزار میلیارد ریال است و به هیچ‌وجه جوابگوی هزینه‌های عمرانی نیست.
  23تیر 1395، ایسنا، امیررضا خادم: برای تکمیل 4هزار و 400پروژه‎‎ نیمه‎تمام ورزشی به 8هزار میلیارد تومان نیاز داریم و این در حالی است که کل اعتبار عمرانی سال گذشته وزارت شاید 500میلیارد تومان هم نبود و اختلاف فاحشی با مبلغ مورد نیاز داریم.
  ۲۳ آبان ۱۳۹۶، ایسنا، امیررضا خادم: بالغ بر 4هزار طرح نیمه‌تمام در سطح کشور وجود دارد. تلاش دولت به سرانجام رساندن این طرح‌هاست. اتمام طرح‌های نیمه‌تمام ورزشی بالغ بر 8 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که خوشبختانه در بودجه امسال با همکاری و همراهی دولت و مجلس، بخشی را از ارزش‌افزوده به وزارت ورزش و جوانان تخصیص داده‌اند.
  7 شهریور ۱۳۹۷، ایسنا، ژاله فرامرزیان، معاون توسعه و منابع انسانی وزیر ورزش: بالغ بر 8هزار پروژه نیمه‌تمام ورزشی در کشور وجود دارد و برای تکمیل این پروژه‌ها به بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
  7مهر 1397، فارس، امیررضا خادم: هم‌اکنون 4هزار پروژه نیمه‌تمام ورزشی در استان‌های سراسر کشور وجود دارد که تکمیل این طرح‌ها به 10هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. وزارت ورزش و جوانان تا تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام طرح جدیدی را کلنگ‌زنی نخواهد کرد.
   28مهر 1397، ایسنا، ژاله فرامرزیان: سال ۹۲، هزار و ۴۷۰ پروژه‌ بلاتکلیف و 3هزار و ۸۸۵ پروژه‌‌ای که اعتبار برایشان درنظر گرفته شده بود، داشتیم که تعداد کل آنها 5هزار و ۳۵۵ پروژه‌ می‌شد. اما از سال ۹۲ تا ۹۶، هزار و ۲۶۰ پروژه‌ به بهره‌برداری رسیده‌اند و برآوردمان برای سال ۹۷، ۴۹۰ پروژه‌ است. در سال ۹۷، تعداد کل پروژه‌ها 4 هزار و ۹۵ است که از این تعداد ۹۲۱ پروژه‌ بلاتکلیف هستند و از ۲۰درصد تا ۹۸درصد پیشرفته داشته است.
  ۳ آبان ۱۳۹۷، تسنیم، امیررضا خادم: برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره عمرانی ورزش کشور بالغ بر ۱۰هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
  20دی 1397، ایسنا، مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش: از 2سال پیش تا‌کنون که مسئولیت وزارت ورزش و جوانان را به‌عهده گرفتیم بیش از 4هزار و 500 پروژه ناتمام ورزشی در سراسر کشور داشتیم که اکنون به حدود 3هزار و 600 پروژه رسیده است و پروژه‌های بسیار دیگری هم براساس اولویت به‌زودی افتتاح خواهد شد. با توجه به قیمت‌های سال گذشته حدود 10هزار میلیارد تومان و براساس برآوردهای جدید بالای ۱۴هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل تمام پروژه‌های ورزشی در سراسر کشور نیاز داریم که امیدواریم تا پایان دولت تدبیر و امید اکثر پروژه‌های بزرگ را به بهره‌برداری برسانیم.
  ۲۳ دی ۱۳۹۷، باشگاه خبرنگاران جوان، امیررضا خادم: هم‌اکنون ۴هزار طرح نیمه‌تمام ورزشی در کشور وجود دارد، برای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی به ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتباز نیاز است.

    با 2هزار میلیارد چند پروژه تکمیل شده؟
بودجه‌ای که ورزش ایران از ابتدای سال1392تا پایان سال1397برای پروژه‌های عمرانی داشته، 2هزار و 435میلیارد و 705میلیون و 800هزار تومان بوده. این بودجه با 10هزار میلیارد اعتباری که مدیران ورزشی می‌گویند برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام نیاز است، فاصله دارد اما نه آنقدر که هیچ تأثیری در کاهش تعداد این پروژه‌ها نداشته باشد.
البته این 2هزار میلیارد تنها اعتبار عمرانی ورزش نیست. در کنار بودجه دولتی، ورزش حمایت بخش خصوصی را هم داشته و حتی تکمیل بخشی از طرح‌های نیمه‌تمام در این سال‌ها به خیرین واگذار شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید