• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 17 بهمن 1397
کد مطلب : 47336
+
-

بازگشت سینمای ایران به صحنه‌های جهانی

سال فرهادی، سال حسینی

سینما 96-95

سال فرهادی، سال حسینی

آرش نهاوندی 

سال1395 هم سالی پربار برای سینمای ایران بود. در این سال اصغر فرهادی با « فروشنده» جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی را دریافت کرد تا تنها کارگردان تاریخ سینمای ایران لقب گیرد که فیلم‌هایش تا‌کنون 2جایزه اسکار در رشته بهترین فیلم خارجی را برای وی به ارمغان آورده‌اند. اما سال95 فروشنده تنها برای اصغر فرهادی خوش‌یمن نبود بلکه شهاب حسینی نیز از فروشنده سود برد و توانست در سال1395 درشصت‌ونهمین دوره جشنواره سینمایی کن جایزه بهترین بازیگر مرد را به‌خود اختصاص دهد. این اتفاق در حالی رخ داد که بسیاری در ایران انتظار داشتند که ترانه علیدوستی نیز به‌دلیل بازی درخشان خود در فروشنده، برنده جایزه بهترین بازیگر زن در این جشنواره سینمایی شود. در همین سال فیلم «وارونگی» نیز به کارگردانی بهنام بهزادی و بازیگری علی مصفا و سحر دولتشاهی در بخش «نوعی نگاه» شصت‌و‌نهمین دوره جشنواره کن به نمایش درآمد.

داستان فیلم فروشنده که خود اصغر فرهادی نگارش آن را انجام داده است نیز مانند سایر فیلم‌های وی بر محور حادثه ناگوار و وقوع بحران بر بستر زندگی روزمره شخصیت‌ها استوار است. شاید یکی از دلایلی که این فیلم اصغر فرهادی با اقبال و موفقیتی کم‌نظیر مواجه شده تعلیق بی‌نظیر و بموقع آن است؛ به‌گونه‌ای که در زمانی که بیننده انتظار ندارد و از سوی شخصی که انتظارش نمی‌رود حادثه اصلی فیلم به نحو شگفت‌آور و میخکوب کننده‌ای رقم می‌خورد و تا انتهای فیلم نیز بیننده در حالتی از شوک و تردید و ابهام فرومی‌رود.

ب مثل بهنام، ب مثل بهزادی 

وارونگی ساخته بهنام بهزادی و با بازیگری سحر دولتشاهی، علی مصفا و ستاره مصفا، اکران شده در دی‌ماه 1395، در زمره آثار سینمایی‌ای محسوب می‌شود که در آنها دخترها و زنانی به تصویر کشیده می‌شوند که حقشان در جامعه یا از سوی خانواده، همسر و اطرافیان خورده شده و آنها به‌دنبال احقاق حق خود یا درواقع گرفتن سهم خود از زندگی هستند. وارونگی در بخش نوعی نگاه شصت و نهمین دوره جشنواره کن به نمایش درآمد. این فیلم در بخش سودای سیمرغ سی‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشت.

 فیلم با نشان دادن داستان زندگی دختری به نام نیلوفر(سحر دولتشاهی) شروع می‌شود. نیلوفر دختر جوان یک خانوداه است که برای مراقبت از مادرش (شیرین یزدان‌بخش) گمارده شده، درحالی‌که دیگر اعضای خانواده مسیرشان را جدا کرده‌اند و حتی در مسئله مربوط به ارث نیز برای نیلوفر تصمیم می‌گیرند. درواقع فیلم وارونگی، 2داستان را به‌صورت موازی دنبال می‌کند که یکی اختلاف نیلوفر با فرهاد و هما و درگیر شدنش با آنها در ماجرای تغییر محل زندگی مادرشان به خارج از تهران است. در داستان دوم یکی از دوستان سابق نیلوفر به نام سهیل (علیرضا آقاخانی) به ایران بازمی‌گردد. او می‌خواهد با نیلوفر ازدواج کند.

در وارونگی ضمن نشان دادن کشمکش‌های درونی یک زن و کشمکش‌های بیرونی وی، تلاش شده است که به مخاطبان و بینندگان ایرانی نسبت به وضعیت زنان آگاهی داده شود و سازندگان این فیلم بر آن بوده‌اند که این مسئله را به مخاطبان خود القاء کنند که برای زنان شخصیتی مستقل قائل شوند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید