• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 17 بهمن 1397
کد مطلب : 47296
+
-

پاتک آنلاین به صف‌ گوشت

فروش آنلاین گوشت، مرغ و تخم‌مرغ برای مقابله با صف‌های طولانی از فردا آغاز می‌شود

بازار
پاتک آنلاین به صف‌ گوشت


صف‌های خرید گوشت و مرغ پس از 25سال به تصویر عمومی جامعه شهرنشین ایران بازگشته و مصرف‌کنندگان آشکارا از این وضع ناراحتند. حالا دولت راه چاره را در توسل به ابزارهای نوین یافته، فروش آنلاین گوشت چیز غریبی است اما شاید بتواند خانوارهای ایرانی را از به صف ایستادن رها کند. از فردا (پنجشنبه) عرضه اینترنتی گوشت، مرغ و تخم‌مرغ با قیمت‌های مصوب ستاد تنظیم بازار، آغاز می‌شود. قرار است گوشت و مرغ‌ها را براساس کد ملی و کدپستی در فروشگاه‌های آنلاین منتخب بفروشند و 24ساعته در منزل به مصرف‌کنندگان تحویل دهند.

به‌گزارش همشهری، براساس این طرح فروش اینترنتی گوشت، مرغ و تخم‌مرغ تنظیم بازاری از فردا در سایت به‌روز رسان در استان تهران با در نظر گرفتن سهمیه ماهانه برای هر خانوار آغاز می‌شود و درنظر است امروز، چهارشنبه، فروشگاه مجازی یخچال و تا هفته آینده فروشگاه مجازی مستر قصاب، نیز به جمع عرضه‌کنندگان اینترنتی گوشت و مرغ اضافه شوند.

در این طرح تدابیری اندیشیده شده تا مثلا دیگر یک خانواده پنج‌نفره قادر نباشد با 5 کد ملی 5سهمیه گوشت منجمد به‌نرخ دولتی دریافت کند و تنها به هر خانواده یک سهمیه و بر مبنای کد پستی و کد ملی اختصاص خواهد یافت. با این روند می‌توان انتظار پایان پدیده کدفروشی برای دریافت اقلام تنظیم بازاری را داشت. البته طرح فروش اینترنتی مواد پروتئینی در ابتدای راه، تنها با عرضه گوشت منجمد آغاز می‌شود. به باور فعالان بازار درصورتی که مشکلات عرضه سایر اقلام مانند انواع گوشت گرم گوسفندی، مرغ گرم و منجمد و تخم‌مرغ در چارچوب این طرح رفع نشود نمی‌توان انتظار برچیده شدن صف‌های عرضه را داشت. مسئولان اجرای این طرح گفته‌اند در فروش آنلاین هرکیلوگرم گوشت منجمد گوساله برزیلی به قیمت 29هزار تومان و گوشت گرم گوسفندی با نرخ 40هزار تومان، البته براساس قطعه خریداری‌شده مانند سردست، ران و کشور مبدأ واردات با قیمت‌های متفاوت به مشتریان فروخته خواهد شد. همچنین قیمت مرغ تازه 9هزار و 800تومان اعلام شده ولی مشخص نیست که مرغ منجمد نیز در چارچوب این طرح توزیع خواهد شد یا خیر؟

 پیش‌تر گزارش‌های میدانی خبرنگاران همشهری از بروز تخلف گسترده در جریان عرضه گوشت و مرغ در فروشگاه‌ها و مراکز عرضه حکایت داشت به‌طوری‌که در برخی موارد مشاهده شده گوشت‌های تنظیم بازاری به جای خانوارها، به مراکز تهیه غذا، کبابی‌ها و رستوران‌ها تحویل داده می‌شود. با وجود این فروش اینترنتی گوشت و مرغ نیز با نگرانی‌هایی در مورد کم و کیف عرضه و قیمت آن و نحوه انتخاب فروشگاه‌های مجازی مشارکت‌کننده در این طرح مواجه است. مثلا این دغدغه وجود دارد که با هجوم متقاضیان به فروشگاه‌های مجازی، سامانه‌های فروش از دسترس خارج شده و همانند برخی دیگر از طرح‌های فروش و پیش‌فروش اینترنتی محصولات صنعتی مانند خودرو، خود به عاملی برای رشد نارضایتی مشتریان تبدیل شود.


پایانی برای فروش کد ملی در صف گوشت
طرح فروش اینترنتی گوشت، مرغ و تخم‌مرغ از فردا با عرضه در فروشگاه‌مجازی به روزرسان آغاز می‌شود اما در همین گام نخست اجرای این طرح با ابهاماتی روبه‌روست.  همشهری با رضا سالمی، مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران در این‌باره گفت‌وگو کرده است.

هدفتان از اجرای طرح فروش آنلاین گوشت، مرغ و تخم‌مرغ تنظیم بازاری چیست؟
تفاوت قیمت توزیع گوشت قرمز و مرغ تنظیم‌بازاری با بازار آزاد موجب ایجاد برخی جذابیت‌ها برای دلالی در بازار این اقلام شد به‌نحوی که برخی افراد با کدهای ملی مختلف، اجیر کردن افراد یا حتی خرید کد ملی افراد دیگر، این اقلام را با نرخ دولتی دریافت کرده و با قیمت‌های بالاتر عرضه می‌کردند. برای جلوگیری از این تخلفات سفارش کالا از طریق اینترنت برای حذف واسطه‌ها و دلال‌ها را در دستور کار قرار دادیم. در این نوع سفارش هر خانوار با ارائه کدملی به همراه کدپستی منزل قادر به دریافت 2قطعه گوشت منجمد گوساله وارداتی (برزیلی) 2عدد مرغ، یک شانه تخم‌مرغ و بین 3 تا 5کیلوگرم گوشت گرم گوسفندی آسیای میانه یا استرالیایی با قدرت انتخاب نوع قطعه گوشت مورد نیاز (ران، سردست و...) توسط مشتری و براساس قیمت مصوب اعلام شده خواهد بود و با جمع شدن این سفارش‌ها تا 24ساعت بعد محصولات خریداری شده برای مشتریان ارسال می‌شود.

آیا نگرانی در زمینه حفظ کیفیت گوشت و مرغ عرضه شده ندارید؟
خیر، فروشگاه‌های مجازی که قرار است این کار را انجام بدهند، شرکت‌هایی هستند که تجهیزات مناسب برای حمل گوشت در دمای مناسب را دارند و همین الان هم به این کار مشغول هستند، البته شرکت پشتیبانی امور دام هم بر کیفیت این اقلام نظارت می‌کند و شرکت‌های مذکور به ارائه فاکتور تحویل اقلام خریداری شده مشتریان به شرکت پشتیبانی امور دام ملزم هستند.



آیا این طرح در کل کشور اجرا می‌شود یا فقط در تهران اجرا خواهد شد؟
این طرح فعلا فقط در همه مناطق شهر تهران اجرا خواهد شد.

این شیوه عرضه تا چه حد قادر به تأمین نیاز بازار خواهد بود و فروشگاه‌های مجازی مشارکت‌کننده بر چه مبنایی انتخاب شده‌اند؟
فروش آنلاین مواد پروتئینی از روز پنجشنبه در سایت به روز رسان آغاز می‌شود و در ادامه سایت‌های یخچال از روز چهارشنبه هفته جاری و مستر قصاب که اکنون نیز گوشت غیرتنظیم بازاری را عرضه می‌کند، تا هفته آینده به این طرح خواهد پیوست. تنها معیار انتخاب این فروشگاه‌های مجازی فعالیت آنها در این زمینه و ارائه درخواست خود آنها بوده و هر شرکت دیگری که متقاضی فعالیت در این زمینه باشد نیز می‌تواند درخواست و تضامین لازم را به شرکت پشتیبانی امور دام ارائه کنند.

آیا مشتریان علاوه بر قیمت مصوب باید هزینه دیگری را برای توزیع این اقلام به شرکت‌های مذکور بپردازند، چه پیش‌بینی برای احتمال از کار افتادن این سایت‌ها با هجوم تقاضا صورت گرفته است؟
خیر قیمت محصولات تنظیم بازاری عرضه شده در این فروشگاه‌ها همان نرخ مصوبی ستاد تنظیم بازار است که به هنگام خرید توسط مشتریان پرداخت می‌شود و شرکت‌های مذکور حق دریافت هیچ هزینه‌ای بابت حمل‌ونقل را ندارند. البته این احتمال وجود دارد که با اطلاع‌رسانی عمومی و هجوم تقاضا عملکرد این سایت‌ها مختل شود اما کار را تازه شروع کرده‌ایم و به‌تدریج با اضافه شدن تعداد فروشگاه‌های مجازی، این مشکلات رفع خواهد شد.

عرضه اینترنتی مواد پروتئینی تنظیم‌بازاری تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟
این اقلام تا زمان متعادل شدن قیمت‌ها در بازار ادامه خواهد یافت و در صورت نیاز در سال آینده نیز این کار ادامه خواهد یافت.



      رضا سالمی مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران:  فروش آنلاین مواد پروتئینی از فردا پنجشنبه در سایت به‌روز‌رسان آغاز و در ادامه سایت‌های یخچال و مستر قصاب نیز به‌زودی گوشت و مرغ با قیمت تنظیم بازاری را عرضه می‌کنند

      در استان تهران هر خانوار می‌تواند به‌ازای هر کد ملی و کد پستی، در هر ‌ماه 2قطعه گوشت گوساله منجمد وارداتی، 2عدد مرغ، 3‌تا‌5کیلوگرم گوشت گرم گوسفندی و یک شانه تخم‌مرغ را خریداری و در مدت 24ساعت تحویل بگیرد



 

این خبر را به اشتراک بگذارید