• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 1 بهمن 1396
کد مطلب : 4728
+
-

شهرداری‌ها و اصناف 2 بال فرهنگی و اقتصادی شهرها

یادداشت
شهرداری‌ها و اصناف 2 بال فرهنگی و اقتصادی شهرها

جلال‌الدین محمد شکریه|عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف کشور:

تعامل کامل اصناف با شهرداری ها در گرو اجرای قانون یکپارچه شهری است. در غیر این صورت، تشکل‌های صنفی و شهرداری‌ها باید با کارهای دو سویه امورات خود را پیش ببرند. جایی که نمایندگان اصناف و شوراهای شهر حضور دارند این تعامل دو سویه را شاهد خواهیم بود. یا در جایی که نمایندگان اصناف از اعضای شورای شهر هستند، شاهد پیشروی بهتر این امور هستیم. در غیر این صورت بعضا با فضای تعاملی که اتاق ها می توانند به وجود آورند این مهم انجام خواهد گرفت. با تغییر مدیران و مسئولان، شهرداران یا روسای اتاق یا اعضای هیأت رئیسه اتاق‌ها، نمی‌توان روی این تعامل حساب ویژه‌ای باز کرد. به اعتقاد من، اختیارات شهرداری‌ها و شوراهای شهر با نگاهی به قانون نظام صنفی باید طراحی شود تا این دو مجموعه در تقابل با یکدیگر قرار نگیرند بلکه به‌عنوان 2بال فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در شهرها اقدام کنند که بازخورد و منافع آن در نهایت به شهرها بازخواهد گشت.

اصناف به غیر از اینکه ویترین اقتصادی یک شهر یا استان هستند، ویترین فرهنگی آن هم محسوب می‌شوند. در نشست شهردار تهران با اصناف تهران بر ضرورت ساماندهی نمایشگاه‌ها و کنار رفتن آن از چرخه توزیع سخن به میان آمد که از سوی اصناف است. در این زمینه باید توجه داشت که نمایشگاه‌هایی که در اختیار اصناف است، نمایشگاه بهاره مربوط به عید نوروز و نمایشگاه پاییزه در زمان بازگشایی مدارس است. بسیاری از اصناف در دوره‌های زمانی مختلف موافقت آنچنانی با برگزاری نمایشگاه نداشتند ولی از آنجا که در ادوار گذشته دولت‌ها تمایل داشتند تمرکز، بازرسی و نظارت و دقت لازم به عمل بیاید، از اصناف می‌خواستند که این نمایشگاه‌ها برگزار شود. در نمایشگاه‌های بهاره و پاییزه در واقع اوج نیاز اقشار مختلف جامعه به خرید کالاست.

توقع ما این است که هر واحد صنفی یک نمایشگاه تلقی شود یعنی خدماتی که در نمایشگاه قرار است ارائه شود، در واحد ارائه شود اما معضلی که در ارتباط با نمایشگاه وجود دارد این است که نمایشگاه‌ها و موجودیت و ساختار آنها در اختیار اصناف نیست. اخیرا آقای شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت نامه‌ای به آقای خسروتاج معاون خود فرستاده‌اند که شیوه‌نامه برگزاری نمایشگاه‌ها تهیه و تدوین شود. اعتقاد ما بر این است که اتاق تعاون، اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و همیاری‌های شهرداری که نمایشگاه در اختیارشان است، باید مجموعه‌ای را تشکیل دهند که با تعامل یکدیگر به‌صورت کنسرسیوم، مجموعه‌های نمایشگاهی را اداره کنند اما شاهد هستیم که برخی نمایشگاه‌های تخصصی با ترک تشریفات برگزار می‌شوند که فروش مستقیم کالا را هم تبلیغ می‌کنند. این در حالی است که اتاق اصناف هیچ نقشی در برگزاری این دسته از نمایشگاه‌ها ندارد. همانطور که شهردار تهران در اظهارات خود اعلام کرده‌اند که نمایشگاه‌های تخصصی باید محل عرضه توانمندی‌ها باشند نه عرضه کالا، دیدگاه ما نیز اینچنین است. به‌عنوان مثال، وقتی از تولیدکنندگان مبلمان سخن می‌گوییم، تولید‌کنندگان آن استان و استان‌های مجاور تا جایی که می‌توانند به مردم خدمات ارائه کنند و توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند، نه اینکه عمل فروش مستقیم تولیدات خود را به انجام برسانند. آنها در واقع باید بازار محصولات خود را توسط توزیع‌کنندگان پیدا کنند، نه اینکه به فروش مستقیم محصولاتشان به مصرف‌کننده بپردازند. این نحوه برگزاری نمایشگاه‌ها مورد پذیرش اصناف نبوده و نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید