• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 17 بهمن 1397
کد مطلب : 47279
+
-

روحانی در آیین جایزه کتاب سال

جامعه‌گفت‌وگو بسازیم فیلتر نکنیم

حسن روحانی در آیین جایزه کتاب سال با اعلام اینکه پاسخ سوال مردم با فیلتر و امر و نهی داده نمی‌شود، اظهار کرد باید جامعه گفت‌وگو بسازیم

دولت
جامعه‌گفت‌وگو بسازیم فیلتر نکنیم


رئیس‌جمهور روز گذشته در آیین پایانی جایزه کتاب سال با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای بی‌اثر جلوه دادن موفقیت‌های جمهوری اسلامی، گفت: اگر شما می‌خواهید ایران را به 40سال قبل برگردانید، این ارتجاع امکان‌ناپذیر است. ما به دوره سلطه آمریکا بر ایران برنخواهیم گذشت. ما به آن روزی که شما بر اقتصاد، فرهنگ، رادیو و تلویزیون، ارتش، نیروی انتظامی و گمرکات ما حکومت می‌کردید و فکر می‌کردید ایران ابزاری در اختیار شماست که بر او فرمانروایی کنید، بازنمی‌گردیم و آن دوران دیگر سپری شده است. به گزارش ایرنا، حسن روحانی با اشاره به فشارهای آمریکا تصریح کرد: آمریکا می‌گوید من به ملت ایران، فرهنگ ایران و کشور ایران قصد سوء ندارم، پس چرا مانع حضور 4نفر دانشمندی که می‌توانستند جایزه کتاب را از ایران بگیرند، شدند که آن 4دانشمند نتوانند به تهران بیایند؟ پس مشخص است که در تحریم شما هستند. تحریم شما در برابر علم است، در برابر دانشمندان و قلم است، شما می‌خواهید قلم را بشکنید، چرا نگذاشتید این 4دانشمند به دعوت وزارت ارشاد ما پاسخ دهند و جایزه کتاب سالشان را دریافت کنند؟ آنها را تهدید کردید و گفتید که اگر ایران بروید و جایزه بگیرید و برگردید دیگر به شما ویزای ورود نمی‌دهیم. شما با چه‌کسی مبارزه می‌کنید؟ شما دارید با افکار و تمدن دنیای امروز مبارزه می‌کنید.

جاسوسی از ایران، بهانه حضور در منطقه
روحانی خطاب به آمریکا گفت: می‌گویید در عراق می‌مانیم تا مواظب ایران باشیم، در حالی که تا حالا می‌گفتید در عراق می‌مانیم برای مبارزه با تروریسم و چقدر خوب شد که حرف دلتان را گفتید. این منطق شد؟ منطقی که هیچ عراقی و ایرانی آن را نمی‌پذیرد و هیچ فرد در دنیا آن را نمی‌پذیرد. شما به صراحت می‌گویید ما رفتیم بخشی از خاک عراق را اشغال کردیم برای جاسوسی علیه کشور همسایه عراق، آیا این با هیچ منطقی در دنیا سازگار است؟ در افغانستان هم برای همین حضور دارید، شما حضورتان در این منطقه به این دلیل است که یا می‌خواهید مراقب قدرت ایران باشید یا مراقب قدرت روسیه یا چین. به چه مناسبت هستید درحالی‌که شما ناوگان و نیروی دریایی دارید، بروید در دریاها مراقب باشید، شما که نیروی هوایی قدرتمند دارید چرا خاک کشورهای دیگر را اشغال می‌کنید؟ چرا دروغ می‌گویید؟ چرا سال‌ها به مردم دروغ می‌گویید؟

او تأکید کرد: ملت ایران از شما اجازه نخواهد گرفت و سر فرود نخواهد آورد. ملت ایران در برابر خدا و خواست ملی خود سر فرود خواهد آورد و در برابر شما خم نمی‌شود و این راه را ادامه می‌دهد و شما نمی‌توانید ما را برگردانید به عقب، ما در مسیر پیش‌رو حرکت می‌کنیم.

دوران انسداد گذشته است
روحانی با بیان اینکه امروز ما راهی برای جلوگیری از ایجاد شبهات نداریم، تصریح کرد: اگر همه قلم‌های عالم را بشکنیم و همه زبان‌های عالم هم بریده شوند، شبهه با همان اشاره کردن هم به‌وجود می‌آید. شبهه و سؤال به هر حال به‌وجود می‌آید و هیچ سانسور و فیلتری قابل مبارزه با آن نبوده و به هیچ شکلی نمی‌توان جلوی آن را گرفت، فقط بایستی بتوانیم در برابر سؤال پاسخگو باشیم. با امر و نهی و فیلتر، سؤال و شبهه مردم پاسخ داده نشده و رفع هم نمی‌شود.

دیگر دوران انسداد گذشته که اگر هم نگذشته باشد در دنیای امروز نمی‌تواند مشکل ما را حل کند او درباره راهکارها گفت: پس راه برای ما این است که با بیان احسن و زیباترین شیوه به سؤال و شبهه مردم پاسخ دهیم و جامعه‌ای را بسازیم که جامعه گفت‌وگو باشد. همه با هم در جامعه حرف بزنیم. اگر به جناح یا حزبی علاقه‌مند هستیم با رقیب سخن بگوییم نه اینکه جنگ کنیم. ما اهل جدال احسنیم و اهل نزاع و رویارویی ناصحیح و غیراخلاقی با یکدیگر نیستیم.

 بعد از گذشت 40سال یعنی پس از طی دوران پختگی و بلوغ و فراز و نشیب چرا زمانی که می‌خواهیم درباره یک لایحه یا قانون حرفی و یا حتی پشت تریبونی حرف بزنیم یا مقاله‌ای بنویسیم، به این شکل با یکدیگر صحبت کنیم.  در این مراسم 20 اثر پدیدآورندگان داخلی و بین‌المللی به عنوان برگزیده و 41 عنوان کتاب نیز شایسته قدردانی شناخته شدند. روحانی افزود: اختلاف نظر و اختلاف سلیقه اشکالی ندارد، با یک بیان واضح، مودبانه و اخلاقی همه با هم سخن بگوییم، پیام کتاب این است که می‌گوید با استدلال با هم حرف بزنیم، با دلیل و برهان، آن هم به بهترین شکل.



 اگر به جناح یا حزبی علاقه‌مند هستیم با رقیب سخن بگوییم نه اینکه جنگ کنیم. ما اهل جدال احسنیم و اهل نزاع و رویارویی ناصحیح و غیراخلاقی با یکدیگر نیستیم

این خبر را به اشتراک بگذارید