• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 17 بهمن 1397
کد مطلب : 47254
+
-

الگوی تمام عیار

 آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی|  رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:


در مورد مقام و جایگاه رفیع بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) بسیار سخن گفته شده و کتاب‌ها و مقاله‌های زیادی به زیور طبع آراسته شده، اما واقعیت این‌ است که هنوز حتی اندکی از عظمت ایشان را درک نکرده‌ایم؛ چه آن‌که به‌طور قطع می‌توان گفت مانند حضرت صدیقه کبری(س) در عالم وجود ندارد. 

حضرت فاطمه(س) چنان جایگاه والایی دارند که هر قدمی ولو کوچک برای تعظیم فاطمیه و در مسیر شناساندن ایشان به جامعه برداشته شود و به‌ویژه این‌که هر قطره اشکی که ما در رثای مظلومیت این بانوی بی‌همتا بریزیم، در قیامت که روز حسرت است، برای ما به بهترین نحو و با عنایت خود اهل بیت(ع) محاسبه می‌شود. 

مرحوم پدرم آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ محمد فاضل‌لنکرانی می‌فرمودند: «فاطمیه باید عاشورای دوم شود» که به لطف الهی در شهرهای مذهبی در حال تحقق است و انتظار می‌رود در سایه فعالیت‌های اطلاع‌رسانی و فرهنگی در همه شهرهای ایران اسلامی شاهد و ناظر تحقق این موضوع باشیم. البته به برکت انقلاب اسلامی و نهضت امام راحل، قدم‌های بسیار خوب و مبارکی برای شناساندن ام‌الائمه حضرت زهرا(س) به آحاد جامعه به‌خصوص نسل جوان برداشته شده است، اما هنوز به بسیاری از ابعاد زندگانی نورانی آن حضرت در عرصه‌های مختلف، به حد کافی توجه نکرده‏ایم و به آن نپرداخته‌ایم. 

در ضمن، بی‌انصافی است اگر کارهای انجام شده را نیز نادیده بگیریم. دختر گرامی و مظلوم حضرت رسول(ص) الگویی تمام‌عیار برای جامعه اسلامی هم برای زنان و هم برای مردان به شمار می‌روند. اگر امروز عزت و شرافت و دیانت داریم، بخش مهمی از آن را مرهون و مدیون ایثار و ازخودگذشتگی و ولایتمداری حضرت فاطمه(س) هستیم. بنابراین از این‌که شیعه و دوستدار ایشان و دیگر حضرات معصوم(ع) هستیم بر خود ببالیم و با رفتار، گفتار، کردار مناسب و در شأن یک شیعه واقعی قدردان این جایگاه باشیم.

 در روایت‌هایی از امام رضا(ع) و امام حسن عسکری(ع) نقل شده است که فرموده‌اند: «ما حجت‌های خدا بر شما هستیم و مادرمان فاطمه(س) حجت خدا بر ما(اهل بیت) است.» علما و مراجع تقلید از دیرباز به تعظیم و تکریم فاطمیه و حضور پررنگ در دسته‌های عزاداری تأکید فراوان داشته‌اند. این‌که می‌بینید در زمانه کنونی که یک مرجع تقلید برای عرض تسلیت به ساحت مقدس امام زمان(عج) در روز شهادت مادرشان حضرت زهرا(س) در خیابان‌های قم با پای پیاده عزاداری می‌کند، نشان‌دهندۀ عظمت و جایگاه خاص حضرت است که ما از درک عمق این مطلب ناتوان هستیم و فقط خدای متعال و اهل بیت(ع) آن را می‌دانند. از این منظر باید توجه داشت که بزرگداشت فاطمیه و تأکید بر هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن مراسم عزاداری زهرای اطهر(ع) در این روزها، یک تکلیف دینی و شرعی و اخلاقی بر همه ماست. از سویی باید توجه داشت که تبیین و معرفی سیره و سبک زندگی فاطمی برای آحاد جامعه به‌ویژه بانوان و دختران، در حقیقت حرکت در مسیر توحید است. چراکه شناخت خدای متعال بدون شناخت اهل بیت(ع) و از جمله حضرت فاطمه(س) امکان‌پذیر نیست. 
 ما به برکت شناخت‌ ام‌ابیها(س) می‌توانیم ولو در حد یک قدم به معرفت خدا نزدیک‌تر شویم و به همان نسبت، هرقدر که از اهل بیت(ع) و قرآن فاصله بگیریم، از حقیقتی به نام شناخت پروردگار عالم، دور و دورتر شده‌ایم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید