• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 16 بهمن 1397
کد مطلب : 47246
+
-

باغ‌موزه دفاع مقدس در نیمه‌راه

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس زنجان: اجرای این پروژه تاکنون 45 درصد پیشرفت داشته است

فرهنگی
باغ‌موزه دفاع مقدس در نیمه‌راه

فائزه تقی لو|  زنجان - خبرنگار :


در زنجان چندین پروژه نیمه‌کاره وجود دارد که قسمت عمده آن از دولت‌های پیشین به یادگار مانده است اما حالا نیز کسی مسئولیت اتمام آنها را با توجه به وضعیت بودجه‌ای کشور بر عهده نمی‌گیرد. حتی برون‌سپاری کارها به بخش خصوصی نیز با کندی پیش می‌رود. با این حال، برخی از طرح‌های عمرانی در استان هستند که مسئولان وعده داده‌اند در سال جدید شاهد عملیات اجرایی آنها باشیم. یکی از این پروژه‌ها باغ‌موزه دفاع مقدس است که از سال 89 کلنگ آن زمین زده شد و پس از آن به دلایل نامعلوم در همان وضعیت باقی ماند و فقط چند درصد پیشرفت فیزیکی داشت.


دلایل تاخیر در ساخت موزه

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان در گفت‌و‌گو با همشهری در مورد وضعیت این پروژه می‌گوید: به منظور گرامیداشت یاد و نام شهدا، باغ‌موزه دفاع مقدس استان زنجان سال 89 کلنگ‌زنی شد. قرار بود این موزه به عنوان محلی برای نگهداری و به نمایش گذاشتن وسایل و آثار شخصی به جا مانده از شهدای انقلاب اسلامی شهر زنجان و شهدای جنگ تحمیلی فعالیت کند.

 قاسم محمدی با ابراز تاسف از تاخیر در ساخت این باغ‌موزه اظهار می‌کند: طی سال‌های گذشته باغ‌موزه 25 استان به بهره‌برداری رسیده است و ما جزو 5 استانی هستیم که هنوز موفق به افتتاح آن نشده‌ایم.
وی با اعلام این‌که سعی خواهیم کرد سال 98 فاز اول این پروژه افتتاح شود، می‌افزاید: عدم حمایت مسئولین، تامین نشدن منابع مالی، تنش‌های موجود در بازار، فعال نبودن اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان برای مدتی و ملاحظات جغرافیایی از دلایلی هستند که موجب تاخیر در راه‌اندازی باغ‌موزه زنجان شده‌اند. این مسئول تصریح می‌کند: سعی خواهیم کرد این موزه را که تابلوی عظیم رشادت‌های شهداست و یک راهبرد فرهنگی محسوب می‌شود، با شتاب هرچه بیشتر آماده کنیم.


پیشرفت 45 درصدی

محمدی به پیشرفت فیزیکی 45 درصدی پروژه باغ‌موزه دفاع مقدس اشاره و بیان می‌کند: طبق رایزنی‌های انجام شده با شورا، شهرداری و استانداری آنها قول مساعدت و همراهی در اتمام به‌موقع و تحویل در کوتاه‌ترین زمان ممکن را داده‌اند. 
وی از مکاتبات صورت گرفته با مسئولین سپاه و ارتش خبر و ادامه می‌دهد: سعی کرده‌ایم هرآنچه را درخصوص تجهیز و موزه‌آرایی نیاز است با کمک مسئولین سایر نهاد‌ها گردآوری کنیم چراکه تاثیرات فرهنگی موزه دفاع مقدس و دستاوردهایی که در طول 8 سال با زحمت و مرارت به ما رسیده، بر کسی پوشیده نیست، انتقال این امانت گرانبها به نسل‌های بعدی به شکل عملی و شفافتر تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.


جزئیات پروژه

مسئول مهندسی و امور یادمان‌های اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس زنجان نیز مساحت کل پروژه را 5/22 هکتار با زیربنای 5200 متر مربع در 2 طبقه و 5/2 هکتار محوطه عنوان می‌کند و می‌گوید: این موزه در مجتمع گاوازنگ کلنگ‌زنی شده و شامل گالری اصلی، سالن آمفی‌تئاتر، موزه شهدا و قسمت‌های اداری خواهد بود.

محسن زنگنه با اعلام این‌که تا امروز 4 میلیارد تومان هزینه ساخت باغ‌موزه شده است، می‌افزاید: یک میلیارد تومان آن مربوط به کمک‌های غیرنقدی (اعم از منابع انسانی، تجهیزات، ماشین‌آلات مهندسی با کمک سازمان همیاری شهرداری‌ها، جهاد نصر، تیپ 216 زرهی، سپاه انصار‌المهدی و راه و شهرسازی) است.

وی که باغ‌موزه جنگ و کشته‌شدگان آن را یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری در سایر کشورهای دنیا می‌داند، اظهار می‌کند: چین از جمله این کشورهاست که باغ‌موزه جنگ آن سالانه میلیون‌ها بازدیدکننده را جذب می‌کند در حالی که زنجان با وجود داشتن شهدای بنام و تاثیرگذار در وقایع جنگ هنوز در این مورد عقب است.


المان شهدای غواص

زنگنه ادامه می‌دهد: در ساخت این موزه سعی خواهیم کرد مسیر اتصال آن به مقبره شهدای گمنام را در گاوازنگ ایجاد کنیم تا این مجموعه برای قشر جوان که هیچ ذهنیتی از جنگ ندارند، صحنه جنگ را تداعی کند.
مسئول مهندسی و امور یادمان‌های اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس زنجان از ساخت المان شهدای غواص و شهید بشیر موسوی به عنوان اولین خلبان زنجانی که سال 59 در پاوه به شهادت رسید، خبر می‌دهد و می‌گوید: ساخت المان این شهدا و قرار گرفتن آنها در باغ‌موزه می‌تواند نمادی از زنجانی‌های سلحشور همیشه در صحنه باشد. 


اعطای یادگاری‌های شهدا به موزه

محسن زنگنه، مسئول مهندسی و امور یادمان‌های اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس زنجان می‌گوید: از مردم و خانواده‌های شهدا که آثاری به جا مانده از شهیدان دارند که می‌تواند به عنوان نمونه ملی ثبت شود، تقاضا داریم آنها را برای نمایش در این موزه به اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تحویل دهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید