• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 16 بهمن 1397
کد مطلب : 47152
+
-

روزشمار انقلاب سال 1394

سال برجام

فروردین: شروع سال94 حال و هوای هسته‌ای داشت و خبر‌ها حاکی از آن بود که به‌زودی ایران و 1+5 به توافقی جامع دست پیدا خواهند کرد. این حال و هوا پس از توافق لوزان، در شرایط سیاسی بین‌الملل ایجاد شد. جمهوری اسلامی ایران و 6کشور بزرگ دنیا، ۱۳ فروردین، پس از 8روز گفت‌وگو در تازه‌ترین دور از گفت‌وگوهایشان در لوزان سوئیس، درنهایت درباره چارچوب توافق هسته‌ای، به تفاهم رسیدند.  فرمانده کل سپاه با قدردانی از تلاش فرزندان ملت ایران در مذاکرات هسته‌ای تأکید کرد: دستگاه دیپلماسی کشور ظرفیت قدرتمند خود و نظام را برای عزت انقلاب اسلامی و کشور به‌کار گیرد. در روزهای پایانی فروردین سال94، وزرای دفاع روسیه و ایران برای تحویل سامانه موشکی اس300 تا قبل از پایان سال میلادی توافق کردند.

اردیبهشت:  14 اردیبهشت غلامحسین محسنی‌اژه‌ای -سخنگوی قوه قضاییه- گفت: هم‌اکنون حدود ۱۰نفر از بدهکاران بانکی در بازداشت به‌سرمی‌برند که مبلغ بدهی این افراد قابل توجه است. 16اردیبهشت‌ماه رهبر  معظم انقلاب فرمودند که مذاکره زیر شبح تهدید را نمی‌پذیرند. این سخنان در حالی بیان شد که طرف آمریکایی در گوشه‌وکنار دست به تهدید ملت ایران زده بود. 30  اردیبهشت‌ماه هم ایشان یک نمونه از زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل در مذاکرات هسته‌ای را، درخواست برای بازرسی از مراکز نظامی و گفت‌وگو با دانشمندان و محققان ایرانی بیان کردند و افزودند: همانگونه که قبلا هم گفته شد اجازه هیچ‌گونه بازرسی از هیچ‌یک از مراکز نظامی و همچنین گفت‌وگو با دانشمندان هسته‌ای و سایر رشته‌های حساس و اهانت به حریم آنها، داده نخواهد شد.

خرداد: رسانه‌ها از نفوذ یک ویروس اینترنتی اسرائیلی به محل مذاکرات هسته‌ای خبر دادند. به ادعای پرس تی وی هتل محل مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+‌5 در شهر لوزان سوئیس هدف بوده است. 26 خرداد هم در حافظه تاریخی ملت ایران ماندگار است. تشییع پیکر شهدای غواص، دل ملت ایران را لرزاند. انتظارها برای تشییع پیکر 270شهید دفاع‌مقدس که 28اردیبهشت‌ماه از مرز شلمچه وارد خاک کشور شده بود به پایان رسید. شهدای غواص کربلای 4 روی شانه‌های شهر تشییع شدند. 

تیر: 2تیرماه، مجلس شورای اسلامی جزئیات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران را به بحث و بررسی گذاشت و درنهایت با ۲۱۳ رأی نمایندگان، این طرح به تصویب رسید.7تیرماه پیام محرمانه اوباما به تهران در آستانه مذاکرات نهایی خبرساز شد. 13تیرماه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از سفری که 3روز قبل به تهران داشت، اعلام کرد که با ایران توافق شده موضوع ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران موسوم به PMD که یکی از مسائل مورد اختلاف در مذاکرات هسته‌ای بوده، تا پایان سال حل و فصل شود.

23تیرماه، ایران و 1+5 به توافق هسته‌ای برجام دست پیدا می‌کنند. حسن روحانی  اعلام می‌کند: امروز شروعی برای همکاری ایران با جهان و روز پایانی برای اتهام‌زنی به ملت ایران است!

رهبر معظم انقلاب هم در خطبه‌های عید ‌فطر می‌فرمایند که موضوع هسته‌ای موجب دودستگی نشود. 

مرداد: 3 مرداد ایران به آژانس بین المللی انرژی هسته ای تذکر می دهد. این تذکر در شرایطی است که  نمایندگان آمریکایی صراحتاً  از مذاکره با مقامات آژانس در وین برای آگاهی ا ز مفاد محرمانه توافق ایران و آژانس خبر داد ه اند. بعداز این ماجرا فدریکا موگرینی به ایران می‌آید. 6 مرداد ماه با پایان یافتن سفر موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  به ایران،رسانه ها خبر می دهند که  فابیوس وزیرخارجه فرانسه که به مانع فرانسوی توافق در مذاکرات هسته‌ای معروف بود به همراه یک هیأت اقتصادی به تهران می‌آید. 7 مرداد ماه هم وزیر امورخارجه فرانسه در سفر به ایران لحن و مواضع پیشین خود در مذاکرات را تغییر داد و گفت که قصد دارند توسط شرکت های اقتصادی خود با ایران همکاری کنند.

 شهریور: اول شهریور ماه با سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران همزمان سفارت 2 کشور بازگشایی می شود.

10 شهریور ماه  آخرین اجلاس خبرگان چهارم با حضور سردار حاج قاسم  سلیمانی برگزار می شود.

17 شهریور ماه رئیس جمهور اتریش که به ایران سفر کرده است با رهبرانقلاب دیدار می کند.

29 شهریور هم آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی که دوباره به تهران سفر کرده است در کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی به سؤالات نمایندگان پاسخ می دهد.

مهر: فاجعه منا در ۲ مهر ۱۳۹۴ همزمان با عید قربان در مراسم رمی جمرات رخ داد و منجر به جان باختن بیش از 2400 تن از زائران حج شد؛ ازدحام حجاج دلیل این فاجعه اعلام شد. مطابق آمار سازمان حج و زیارت، تعداد جانباختگان ایرانی در حادثه منا 464 نفر اعلام شده است. در پی این حادثه، ۳ روز عزای عمومی توسط رهبر انقلاب در ایران اعلام شد. این حادثه موجب تنش میان ایران و عربستان سعودی شد. عدم پاسخگویی و تعلل عربستان در تحویل اجساد کشته شدگان واکنش تند رهبری را در پی داشت؛ ایشان  در بیاناتی صریح و شدیداللحن نسبت به هرگونه بی احترامی به حجاج ایرانی و بدن های مطهر جانباختگان فاجعه منا به عربستان سعودی هشدار دادند و تاکید کردند: در صورت ادامه این موذی گری ها «عکس العمل ایران خشن و سخت خواهد بود.» هشداری که توسط رسانه‌ها به تهدید نظامی ایران علیه عربستان تعبیر شد. از دیگر اتفاقات مهرماه سال 94، دست دادن محمدجواد ظریف با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بود که به صورت اتفاقی در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل با یکدیگر رو در رو شده بودند.  11 مهر، اولین جلسه دادگاه بابک زنجانی برگزار شد. 14مهرماه عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در مجلس استیضاح شد و نهایتا مجلس به ابقای آخوندی در وزارت راه رای داد. 19مهرماه نمایندگان کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام را به تصویب رساندند؛ مصوبه‌ای که مخالفت دلواپسان مجلس را به همراه داشت. در این جلسه علی اکبر صالحی در سخنانی گفت که از سوی یکی از نمایندگان تهدید به مرگ شده و به او گفته‌اند «روی تو سیمان می‌ریزیم و تو را دفن می‌کنیم». موضوعی که از سوی روح‌الله حسینیان نماینده تهران عنوان شده بود. 21مهرماه نمایندگان مجلس جزئیات طرح برجام را  به تصویب رساندند. برای نخستین بار پس از توافق تاریخی وین، وزیران امور خارجه ایران و 1+5 دوشنبه 6مهرماه 1394 در نیویورک و در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند. 

آبان: در نشست «وین یک» که 8 آبان ماه به منظور پایان دادن به بحران سوریه برگزار شده بود، برای نخستین بار از ایران برای شرکت در آن دعوت به عمل آمد. در حاشیه این نشست، تیم هسته ای ایران و 1+5 در 2 سطح معاونان و کارشناسان با یکدیگر به گفت وگو پرداختند. 

آذر: نامه دوم رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان در کشورهای غربی در روز یکشنبه ۸ آذر به ۹ زبان منتشر شد. 2 آذر94، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دیدار با مقام معظم رهبری یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی قرآن کریم را که در موزه آرمیتاژ شهر سن‌پترزبورگ نگهداری می‌شد، به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تقدیم کرد. 16آذر، کمیسیون مشترک برجام برای دومین بار در وین تشکیل جلسه داد. همزمان با این نشست، نشست‌هایی نیز در 2 سطح معاونان و وزیران امور خارجه ایران و 1+5 تشکیل شد. در این دور از گفت وگوها آخرین روند برجام مورد بررسی قرار گرفت تا اجرایی شدن آن در زمان مشخص شده بدون هیچ گونه مانعی انجام گیرد. در همین روز بود که کشورهای عضو گروه 1+5 پیش نویس قطعنامه ای را به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه کردند تا در صورت تصویب در این شورا، پرونده ابعاد نظامی برنامه اتمی ایران یا همان پی. ام. دی بسته شود. فرجام کار، گزارش نهایی شورای حکام که 24 آذرماه انتشار یافت مهر تاییدی بر راستی ایران در برنامه صلح آمیز هسته ای برای پایان کامل یک بحران غیرضروری بود. قطعنامه شورای حکام آژانس به طور کامل پرونده ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران (PMD) را بست و پس از 12 سال به عمر اختلاف های انباشته و کهنه هسته ای پایان داد. افزون بر آن، قطعنامه شورای حکام به لغو همه قطعنامه های پیشین این شورا حکم داد؛ همان 12 قطعنامه ای که طی سال‌های 2003 تا 2012 در ارتباط با موضوع اجرای پادمان با ایران و نیز مطالعات ادعایی علیه کشورمان به تصویب رسیده بود. در بند 9 متن این قطعنامه، بسته شدن پرونده پی. ام. دی با عبارت”close consideration” مشخص شده است. 

دی: اجرای برجام و برگزاری انتخابات مهم‌ترین حرف‌های زمستان94 هستند. یک حادثه خارجی اما متغیر مداخله‌گر در اوضاع سیاسی ایران می‌شود و آن هم اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی شیعی منتقد حاکمیت عربستان سعودی در این کشور است. حمله عده‌ای خودسر به کنسولگری عربستان در مشهد و سفارتخانه این کشور در تهران فشارهای دیپلماتیک بر ایران را در آستانه برجام زیاد می‌کند و برای کشور هزینه‌تراشی می‌کند. همه این اتفاقات 12دی‌ماه می‌افتند. آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب می‌گویند: «خون به‌ناحق ریخته گریبان سیاستمداران رژیم آل‌سعود را خواهد گرفت.» دستگیری 10تفنگدار آمریکایی حوالی جزیره فارسی از سوی نیروهای سپاه نیز مقدمه پرماجرای دیگری در آستان اجرای برجام است. ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم نسبت به ادوار قبلی رکورد می‌زند؛ 600نفری برای 88کرسی مجلس خبرگان ثبت‌نام می‌کنند که نسبت به 493نفر 8سال قبل‌ترش رکورد محسوب می‌شود. آمار ثبت‌نامی‌های دور دهم انتخابات مجلس نیز از 2برابر دور قبلی عبور می‌کند و حدود 12هزار نفر برای رقابت‌ها اعلام آمادگی می‌کنند.  

شامگاه 26دی‌ماه سوت آغاز اجرای برجام در وین زده می‌شود و تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران لغو می‌شود. نفت، پتروشیمی، فلزات سنگین و گران‌بها، هواپیما و اسامی بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی و شرکت‌ها در فهرست لغو تحریم‌ها قرار دارند. 

بهمن: رئیس‌جمهور در همایشی به پاس تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و حسین دهقان وزیر دفاع نشان‌های درجه یک لیاقت، مدیریت و شجاعت اعطا کرد. 

اسفند: تراکت‌ها و بروشورهای انتخاباتی چهره شهر را رنگ انتخاباتی می‌زنند. رد صلاحیت حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی خبرسازترین اتفاق انتخابات خبرگان است. آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی روسای جمهور سابق از فهرست‌های انتخاباتی مشخصی حمایت می‌کنند و از مردم برای رأی دادن به این فهرست‌ها دعوت می‌کنند.  اصلاح‌طلبان پیروز قاطع انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرهای بزرگ کشور هستند و فهرست امید در تهران با اختلاف بسیار زیادی نسبت به اصولگرایان برنده رقابت‌ها می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید