• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 15 بهمن 1397
کد مطلب : 47092
+
-

چراغ تراموای رشت روشن شد

مشاور پروژه قطار شهری رشت: تاکنون 80 درصد مطالعات ترافیکی تراموا انجام شده است و طی 20روز آینده به پایان می‌رسد

حمل و نقل
چراغ تراموای رشت روشن شد

 مهسا طالبی|   رشت- خبرنگار:

تراموای رشت یکی از پروژه‌های شهری است که به تازگی در بودجه سال ۹۸ کددار شده است. در این رابطه هفته گذشته یکی از اعضای شورای شهر رشت با اعلام خبر کددار شدن پروژه تراموا گفت: اگر رشت جزو ۹ کلانشهر کشور دیده شود می‌توان به تخصیص ۱۵۰ میلیون یورو برای خرید واگن‌ها امیدوار بود. 

پروژه قطار شهری رشت (تراموا) طبق مطالعات از مسکن مهر شروع می‌شود و به سمت میدان مصلا و شهرداری رشت می‌رود و با عبور از خیابان‌‌ شهید انصاری از امتداد جاده رشت-انزلی به سمت فرودگاه ادامه پیدا می‌کند. برای تراموا ۲۰ ایستگاه‌ پیش‌بینی شده است و می‌تواند ۶ تا 8 هزار مسافر را در ساعت منتقل کند. دسترسی آسان و ارزان بودن از مزایای اجرای این طرح است. دولت به اجرای طرح تراموا در رشت به‌عنوان پایلوت نگاه می‌کند و در صورت موفقیت، این مهم در دیگر شهرها نیز اجرا می‌شود.

 مدیر پروژه قطار شهری شهرداری رشت با اشاره به طرح راه‌اندازی تراموا در این شهر از سال 92 اظهار کرد: از اواخر سال گذشته مطالعات برای احداث تراموا وارد فاز اجرایی شد. «محمد محبتی» افزود: با ابلاغ «مسعود نصرتی» شهردار وقت رشت، به عنوان مدیر پروژه قطار شهری رشت منصوب شدم تا با همفکری و همگرایی بتوانیم پروژه را به مرحله نهایی برسانیم.
وی با اشاره به این‌که تمام سعی ما این است برای اجرای پروژه هزینه‌ها را واقعی ببینیم، تصریح کرد: برای احداث آن باید از صرف هزینه‌های غیرضروری جلوگیری کنیم.


خروج رشت از بن‌بست ترافیک

این مسئول گفت: تراموا می‌تواند مشکل ترافیک رشت را تا حدودی رفع و از وضعیت نامناسب فعلی خارج کند.
 وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای این پروژه بیان کرد: در گام اول جلسه‌ای با نمایندگان رشت در مجلس شورای اسلامی برگزار کردیم و طی مکاتبه‌ای خواستار تخصیص اعتبار مناسب در بودجه 97 برای پروژه شدیم.
محبتی با اشاره به این‌که در طرح جامع حمل‌و‌نقل، سیستم انبوه‌بر هم لحاظ شده است، افزود: در جلساتی که با «پوریا محمدیان» دبیر شورای عالی ترافیک کشور برگزار کردیم، با توجه به این‌که بخش زیادی از ترافیک شهرها به‌ویژه در این شهر از حومه و بخش‌های اطراف شکل می‌گیرد، مطالعات پروژه را براساس رشت و حومه آن انجام دادیم.


دسترسی به منطقه آزاد انزلی 

مدیر پروژه قطار شهری شهرداری رشت، تراموا را بهترین سیستم حمل‌و‌نقل برای حل مشکل ترافیک شهرها عنوان کرد و گفت: رشت قابلیت دارد تا پروژه بزرگ تراموا به صورت پایلوت در آن اجرا شود.
محبتی با اشاره به ابعاد فرهنگی، اجتماعی و گردشگری در اجرای پروژه تراموا اظهار کرد: تراموا می‌تواند به منطقه آزاد انزلی نیز دسترسی داشته باشد. در این زمینه جلساتی با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی برگزار خواهیم کرد.


انجام مطالعات تراموا

 مشاور پروژه قطار شهری هم با اشاره به این‌که برای راه‌اندازی تراموا، جمعیت شهری بالغ ‌بر یک‌ میلیون نفر تعریف ‌شده است، افزود: در سال‌های گذشته مطالعات ترافیکی رشت انجام ‌شد و نتیجه آن راه‌اندازی سیستم انبوه‌بر در رشت بوده است.«کیوان هاتفی‌نژاد» با اشاره به این‌که هزینه احداث تراموا در مقایسه با هزینه احداث مترو ناچیز است، بیان کرد: وزارت کشور به دنبال این است شهرهایی مانند رشت را به استفاده از تراموا تشویق کند. راه‌اندازی تراموا به‌صورت پایلوت در رشت می‌تواند به الگویی در سایر شهرهای کشور تبدیل شود.

این مسئول گفت: بر اساس مطالعات انجام‌شده برای احداث تراموا باید 20 ایستگاه احداث کنیم که 6 میلیارد تومان هزینه برای احداث آنها برآورد شده است.
مشاور پروژه قطار شهری بیان کرد: با قرارداد منعقد شده مقرر شد طی 12 ماه و در 2 مرحله مطالعات پروژه تراموا را انجام دهیم. تاکنون 80 درصد مطالعات تراموا انجام شده است و طی 20روز آینده به اتمام می‌رسد.


ضرورت آغاز عملیات اجرایی تراموا تا پیش از پایان کار دولت دوازدهم 

 فرماندار رشت گفت: امروزه ترافیک از مهم‌ترین مشکلات شهری محسوب می‌شود و حل آن از مطالبات جدی شهروندان است.
«میرشمس مومنی‌زاده» افزود: دکتر «محمدباقر نوبخت» معاون رئیس‌جمهوری نیز نظر مساعدی در زمینه راه‌اندازی تراموا در رشت دارد و از حمایت‌های وی بهره‌‌مند خواهیم شد.

وی با تاکید بر تسریع در آغاز عملیات اجرایی آن بیان کرد: ضرورت دارد قبل از اتمام دولت دوازدهم عملیات اجرایی تراموا آغاز شود. نباید با درگیر شدن در بوروکراسی اداری زمان را از دست بدهیم.
مومنی زاده افزود: باید با توجه به زیرساخت‌های لازم افق 20 تا 30 سال آینده را در مطالعات تراموا در نظر گرفت تا با توجه به پیوستگی بخش‌ها در رشت محور مطالعات بر مبنای شهرستان صورت گیرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید