• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 15 بهمن 1397
کد مطلب : 47084
+
-

اتکای دریانی‌ها به توانایی‌های بومی

این روستا به همت اهالی و حتی مردمی که از روستا مهاجرت کرده‌اند، از امکانات رفاهی و توسعه‌ای برخوردار است

روستا
اتکای دریانی‌ها به توانایی‌های بومی

سیدمرتضی احمدپور|   تبریز – خبرنگار:



دریان یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان شبستر در استان آذربایجان شرقی است که در 70 کیلومتری شمال غربی شهرستان تبریز، در دامنه جنوبی رشته کوه میشو واقع است. با این‌که دریان در ناحیه کوهستانی شمال غربی کشور قرار گرفته و دارای زمستان‌هایی تقریبا طولانی و سرد است، اما ویژگی‌های انسانی ساکنان آن موجب شده تا این زمستان طولانی خللی در کار و کوشش اهالی آن وارد نکند. تمام تصوراتی که از روستاهای دورافتاده استان وجود دارد، در همان ورودیه دریان رنگ می‌بازد. 

ساختمان‌های ویلایی متعدد که نظیرش را در تبریز هم کمتر می‌توان پیدا کرد، به همراه خیابان‌های عریض و تمیز با ساختمان‌های اداری و مرکز درمانی مجهز همه و همه دریان را به یک روستای متفاوت مبدل کرده است. کارخانه‌های بزرگی که اطراف دریان را گرفته‌اند، نه‌تنها به شهرستان شبستر و سایر شهرهای استان، بلکه به استان‌های متعدد کشور هم صادرات دارند. وجود کارخانه‌های متعدد در این روستا موجب شده تا نیروی کار علاوه بر خود روستا، از دیگر مناطق حتی شبستر تامین شود. فعالیتی که نشان می‌دهد توسعه اقتصادی این روستا بر پایه همت ساکنان آن و اتحاد و همدلی‌شان به وجود آمده است.


انتقال ثروت کسب‌شده دریانی‌ها به روستا 

در اکثر شهرهای کشور می‌توان چند مغازه بزرگ به‌ویژه در بخش لبنیاتی و سوپر‌مارکت متعلق به دریانی‌ها را پیدا کرد. این حضور در تبریز، تهران و کرج بیشتر از سایر شهرها بوده و دریانی‌ها با سرمایه‌گذاری در بخش تولید و توزیع مواد غذایی توانسته‌اند کسب و کار خوبی راه بیندازند.

«علی‌اصغر صفری» یکی از دریانی‌های ساکن تبریز در این باره می‌گوید: در زمینه شبکه توزیع مواد لبنی و مواد غذایی همکاری خوبی میان دریانی‌ها وجود دارد. سایر فعالان این بخش هم می‌دانند که اهالی دریان حامی همدیگر در کارهای تجاری بوده و اغلب نیز با افتخار نام دریان را در پسوند مغازه‌هایشان ذکر می‌کنند. 

وی با بیان این‌که این ثروت‌آفرینی منجر به توسعه روستا هم می‌شود، ادامه می‌دهد: بخش قابل توجهی از درآمد دریانی‌ها به روستا بازمی‌گردد و آنان در زمین‌های آبا و اجدادی خود سرمایه‌گذاری می‌کنند. احداث باغ و ویلا همچنین کارخانه‌، جاده، درمانگاه و حتی ساختمان شهرداری در این روستا همه از سوی اهالی دریان و سرمایه‌هایی که از بیرون تزریق می‌شود، صورت گرفته است.

صفری بیان می‌کند: اتحاد و همراهی در کارهای بزرگ از خصوصیات اصلی اهالی دریان است و برخلاف برخی روستاها که باغ‌ها از هم جدا و پراکنده بوده و معمولا بر سر منابع آبی اختلاف نظر وجود دارد، اما در دریان شرایط کاملا متفاوت است و معمولا اهالی مراقب زمین‌ها و باغ‌های اهالی غیرساکن هم هستند و نقشی اساسی در آبادانی کل روستا دارند.


اجرای پروژه‌های منحصربه‌فرد در دریان 

دهیار روستای دریان که بر خلاف بسیاری از روستاهای استان ثبات در دهیاری را تجربه می‌کند، از سال 86 یعنی نزدیک به 12 سال در این سمت مشغول به کار است. ثبات مدیریتی که به گفته «بهروز زینالی» منجر به انسجام در فعالیت‌های عمرانی و اعتماد ساکنان این روستا شده است. زینالی در گفت‌وگو با همشهری به افزایش جمعیت دریان در سال‌های اخیر اشاره می‌کند و می‌گوید: مهاجرت معکوس به معنای واقعی در این روستا رخ داده است. طی سال‌های گذشته جمعیت این روستا حدود هزار و 500 نفر بود، اما اکنون به بیش از 4 هزار نفر رسیده است.

وی با بیان این‌که این منطقه دارای تابستان‌هایی با آب و هوای ملایم بوده و همین ملایمت هوا دریان را به یک منطقه ییلاقی تبدیل کرده است، عنوان می‌کند: روستای دریان به لحاظ موقعیت خاص خود دارای چشمه‌سارهای فراوان در دل کوه‌ها و دامنه‌های آنها بوده و تعداد زیادی قنات در آن حفر شده است. اما در سال‌های اخیر مشکلاتی در تامین آب قنات وجود داشت و بر همین اساس اقدامی ابتکاری و منحصربه‌فرد در این زمینه انجام شد. به این صورت که در فصل غیرزراعی پمپاژ آب به ارتفاعات و سرچشمه قنات‌ها صورت می‌گیرد تا قنات این روستا خشک نشود و در فصل زراعی از این منابع آبی که هدایت شده‌اند، استفاده می‌کنیم. 

زینالی احداث باغ بزرگ 200 هکتاری در این روستا را یک الگوی کشوری برای توسعه باغ‌ها و صرفه‌جویی در منابع آبی عنوان می‌کند و می‌افزاید: با اتحاد و همراهی اهالی روستا این باغ بزرگ در دریان احداث شده است که موجب بهره‌وری حداکثری از منابع آبی است. وجود استخر و منبع آبی بزرگ برای آبیاری این باغ، همچنین سیستم یکپارچه آبیاری قطره‌ای از ویژگی‌های این باغ است.

وی به احداث مرکز درمانی 940 متری این روستا از سوی خیران بومی اشاره می‌کند و می‌گوید: در این مرکز درمانی هر روز 6 بیمار امکان پذیرش دارند و علاوه بر پزشک عمومی‌، ماما‌، ارتوپد و دندانپزشک نیز در آن مستقرند. با توجه به وجود آزمایشگاه در این مرکز درمانی روستایی، ساکنان دریان نیازی به مراجعه به شبستر ندارند و امکان خدمات‌دهی به ساکنان روستاهای دیگر نیز وجود دارد.


صادرات محصولات برقی به 4  استان کشور 

«محمد ناجی» یکی از سرمایه‌گذاران ساکن دریان است که از چند سال قبل کارخانه تولید لوازم برقی در این روستا احداث کرده است. او هم می‌گوید: سرمایه‌گذاری در روستا و ایجاد شغل برای جوانان بومی روستا را بر سرمایه‌گذاری در شهرهای دیگر و مرکز استان ترجیح دادم. با توجه به این‌که این کارخانه تجهیزات تخصصی تولید می‌کند، از فارغ‌التحصیلان رشته برق و متخصصان دریانی ساکن در دیگر شهرها هم دعوت به کار کرده‌ام.

وی ادامه می‌دهد: افرادی که در واحد صنعتی ما مشغول به کارند تخصصشان با کارشناس ارشد برق برابری می‌کند و ما محصولاتمان را به آذربایجان غربی، تهران، یزد و خوزستان صادر می‌کنیم. البته بخشی از نیاز استان آذربایجان شرقی هم در این واحد تولیدی روستا تامین می‌شود. این کارخانه اشتغال مستقیم و غیر‌مستقیم جوانان روستایی را موجب شده است.

 این سرمایه‌گذار بر توسعه کارخانه تاکید می‌کند و می‌گوید: تلاش ما توسعه فناورانه در این کارخانه است، اما با توجه به مشکلات پیش‌آمده در زمینه ارز و تغییر در قیمت مواد اولیه، نیاز به حمایت دولت داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید