• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 15 بهمن 1397
کد مطلب : 47078
+
-

زریبار ثبت جهانی شد

روح‎الله زرین/مریوان - خبرنگار 


دریاچه زریبار در ۳ کیلومتری مریوان با ظرفیت ۳۰ میلیون متر مکعب آب شیرین در مجموعه ۱۵۲ تالاب کشور قرار دارد. این ظرفیت علاوه بر شکل‌گیری رودخانه دائمی، زیستگاه ده‌ها نوع جانور، پستاندار و آبزی است. همچنین گونه‌های گیاهی مختلفی در آن رشد می‌کنند که زمینه‌ زیست پرندگان مهاجر مانند لک‌لک، حواصیل، غاز وحشی و سایر جانواران مهاجر را به وجود آورده است. با وجود چنین شرایطی شاهد تخریب این تالاب بین‎المللی هستیم. نمونه آن ورود فاضلاب روستایی، شهری و پساب‎های خانگی به این دریاچه است که با رشد بی‌رویه نیزارها همراه بوده است.
مدیر کل حفاظت از محیط‌‌ زیست کردستان ‎ با بیان این‌که ورود پساب‎های خانگی موجب تخریب تالاب زریبار شده است، می‌گوید: به دلیل کمبود اعتبار اداره آب و فاضلاب شهری و روستایی همچنان شاهد ورود فاضلاب ۳ روستا و 2 محله شهر مریوان به دریاچه زریبار هستیم. برای کاهش رسوب‌گذاری و کنترل فاضلاب خانگی، کانال انتقال فاضلاب به تصفیه‌خانه مریوان ایجاد شده است. همچنین پروژه تثبیت و کنترل فرسایش خاک رودخانه‌ها به دریاچه زریبار اجرا شده است.
فریبا رضایی با بیان این‌که دریاچه زریبار به عنوان اولین تالاب بین‎المللی کشور در حوزه کسب و کار خرد در برنامه جامع‌ زیست‌بوم معرفی شده است‌، می‌افزاید: بر همین اساس صید آبزیان در آن به جای کسب درآمد به صورت تفریحی خواهد بود.
مدیر کل حفاظت از محیط ‌زیست استان ادامه می‎دهد: در صورت تامین اعتبار، سال آینده سایت پرنده‌نگری در این تالاب ایجاد و این ظرفیت موجب رونق گردشگری خواهد شد. استاندار کردستان هم درباره وضع تالاب زریبار می‎گوید: احیای دریاچه نیازمند برنامه‌ریزی جامع و اعتبار کلان است‌، زیرا این منطقه علاوه بر ظرفیت گردشگری از نظر زیست‌محیطی هم اهمیت زیادی دارد. بهمن مرادنیا تصریح می‎کند: با توجه به کارشناسی‌های صورت‌گرفته احیای تالاب بین‌المللی زریبار نیازمند اعتبار ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی است‌.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید