• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 15 بهمن 1397
کد مطلب : 47076
+
-

فرهادی به آمریکا نمی‌رود

اصغر فرهادی در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز: طعم عشق و نفرت در همه جای دنیا یکسان است

خبر
فرهادی به آمریکا نمی‌رود

آرش نهاوندی/مترجم

اصغر فرهادی به مراسم آغاز نمایش «همه می‌دانند» در 8 فوریه 2019(19بهمن 1397) در آمریکا نخواهد رفت.  خبرنگار نیویورک‌تایمز گزارشی درباره اصغر فرهادی،  محتوا و شیوه فیلم‌سازی وی تهیه کرده است. خبرنگار نیویورک‌تایمز، در ادامه گزارش خود درباره اتفاقات پیش از گفت‌وگو با فرهادی نوشته: به‌دلیل بالا گرفتن تنش‌ها در روابط ایران و آمریکا،  امکان حضور من در ایران برای مصاحبه با وی وجود نداشت؛  بنابراین اصغر فرهادی در زمانی که همچنان در حال انجام مقدمات ساخت فیلم «همه می‌دانند» بود و در پشت یک خودروی «اس یو وی» در حال حرکت به سمت توره لاگونا لوکیشن فیلم «همه می‌دانند» بود از من دعوت کرد تا با وی در اسپانیا گفت‌وگو کنم. 
فرهادی که همواره در فیلم‌های خود برای فهماندن منظور خود از زبان غیرمستقیم استفاده می‌کند یا برخی از صحنه‌ها در فیلم‌هایش را با هاله‌ای می‌پوشاند،  درباره سانسور و نحوه کنار آمدن هنر و هنرمند با آن می‌گوید: معتقدم هنر در مقابل سانسور مانند آب در برابر سنگ است. در نهایت آب راه خود را برای عبور از کنار سنگ پیدا می‌کند. فرهادی در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز همچنین به فیلم «دونده» امیر نادری به‌عنوان پیشگام شناساندن سینمای ایران در عرصه بین‌المللی اشاره می‌کند. 
فرهادی خود در این‌باره اینطور توضیح می‌دهد: من برای شناخت شخصیت‌های فیلمی که می‌سازم و برای شناساندن بهتر آنها به مخاطبان و علاقه‌مندان به سینما به یک بحران نیاز دارم؛ به‌عنوان مثال تعدادی از مردم را در آسانسوری با خود از طبقه همکف به طبقه شانزدهم یک ساختمانی ببرید اگر شما بدون مشکلی به طبقه شانزدهم رسیدید،  هیچ‌کس دیگر همراهان خود در آسانسور را به‌خاطر نخواهد آورد اما اگر مثلا آسانسور بین طبقه پانزدهم و شانزدهم به‌مدت نیم‌ساعت گیر کند،  افراد داخل آسانسور در این مدت فرصت آشنایی با یکدیگر را خواهند داشت. درواقع در مواقع بحرانی است که ما شخصیت اصلی خود را نشان می‌دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید