• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 15 بهمن 1397
کد مطلب : 47059
+
-

مهاجرت، از ترس ولیعهد

آمار مهاجرت در عربستان، طی 4 سال گذشته، تقریبا دوبرابر شده است

مهاجرت، از ترس ولیعهد

از زمانی که محمد بن سلمان به‌عنوان ولیعهد عربستان سعودی روی کار آمده، مهاجرت از عربستان به‌شدت افزایش یافته است و شهروندان بیشتری می‌خواهند از سرکوب سیاسی ایجاد شده در دوران او به کشورهای دیگر فرار کنند.
به گزارش سی‌ان‌ان، نخستین آمار پناهجویان از عربستان سعودی در سال 1993میلادی ثبت شد و 7 شهروند این کشور به اردن، یونان و سوئد پناهنده شدند. براساس آمار کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، این آمار، با جهشی بسیار زیاد در سال 2017میلادی به 2هزار و 392 نفر رسیده است. بزرگ‌ترین جهش مهاجرتی در عربستان، از سال 2015، یعنی زمانی که محمد بن سلمان وارد دنیای سیاست در عربستان شده، شروع شده است. او از طرح‌هایی جاه‌طلبانه برای توسعه کشورش رونمایی کرد و با تغییراتی در قوانین سنتی، مانند برداشتن ممنوعیت رانندگی زنان، دست به اصلاحات زد. با این حال، به گفته فعالان سعودی، همزمان فشار علیه فعالان مدنی و به‌خصوص فعالان حقوق زنان و مخالفان سیاسی افزایش یافت و همین باعث افزایش آمار مهاجرت شده است. در میان افرادی که به فکر مهاجرت از عربستان هستند، زنان، شوق و البته سختی‌های بیشتری دارند. براساس قانون سرپرستی زنان در عربستان، آنها بدون اجازه ولی خود که می‌تواند همسر، شوهر یا حتی پسرشان باشد نمی‌توانند به سفر بروند، کار کنند، ازدواج کنند یا طلاق بگیرند. بسیاری از زنانی که همراه با خانواده‌هایشان به خارج از کشور سفر می‌کنند و در آنجا تقاضای پناهندگی می‌کنند، با خطر دیپورت شدن به عربستان توسط کشور میزبان مواجه هستند. با این حال، زنان بیشتری در تلاش برای ترک عربستان هستند و انگیزه اصلی آنها برای این کار، شرایط سخت در دوران بن سلمان است. آدام کوگل از مؤسسه دیده‌بان حقوق بشر در این‌باره به سی‌ان‌ان گفته است: « افراد زیادی به‌خاطر سرکوب سیاسی از کشور فرار می‌کنند. این فضا، به‌خاطر حضور بن سلمان ایجاد شده است.»
هر چند آمار مهاجران در مقایسه با کشورهایی مانند سوریه قابل مقایسه نیست اما به گفته کوگل، همین میزان هم به تصویر مدرن و در حال توسعه‌ای که عربستان در تلاش است در سراسر دنیا از خود نشان بدهد ضربه می‌زند. شاید از همین روست که نمایندگی عربستان در کشورهای خارجی با برخی از پناهجویان تماس گرفته و به آنها تعهد داده‌اند که درصورت بازگشت به کشور، آسیبی متوجه آنها نخواهد بود. چنین سناریویی البته بعد از اتفاقی که در کنسولگری عربستان در استانبول بر سر محمد خاشقجی آمد، چنان مورد استقبال پناهجویان سعودی قرار نمی‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید