• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 15 بهمن 1397
کد مطلب : 46989
+
-

انتقاد نمایندگان به اختلاف‌افکنی‌ها در چهلمین سالگرد انقلاب

انقلاب مصادره شدنی نیست

انقلاب
انقلاب مصادره شدنی نیست


فرزانه آیینی/ خبر‌نگار
 تلاش جمعی از تندروها برای مصادره انقلاب و تقسیم‌بندی مسئولان نظام به انقلابی و غیرانقلابی در تریبون‌های رسمی نظام، مورد نکوهش بهارستان‌نشینان قرار گرفت و سبب شد مجلس رسما از قوه قضاییه بخواهد برای پایان بخشیدن به این اختلاف‌افکنی‌ها و مصادره انقلاب 57 از سوی جریانی خاص وارد میدان شود.

چه‌کسی انقلابی است؟
جمعه‌ای که گذشت، آیت‌الله محمدمهدی حسینی همدانی، امام‌جمعه کرج در خطبه‌های نمازجمعه این شهر از دعوت علی لاریجانی برای سخنرانی مراسم 22 بهمن 40 سالگی انقلاب انتقاد کرده و گفته بود: «طومارهایی اعتراضی نسبت به سخنران ۲۲بهمن نوشته ‌شده. اعتراضی که دوستان دارند، اعتراض بجایی است. یک هفته فرصت می‌دهیم تا ببینیم دوستان تدبیر می‌کنند یا نه.» 12ساعت بعد از دست‌به‌دست‌شدن عکس‌های طومار‌نویسی مخالفان لاریجانی در کرج و باز‌نشر خطبه‌های امام جمعه کرج علیه رئیس مجلس، وی به میدان آمد و در اطلاعیه‌ای از لغو سخنرانی‌اش در کرج خبر داد و گفت: «مسئله در حدی نیست که ایشان به شورای هماهنگی مرکز اولتیماتوم یک‌هفته‌ای بدهند. امروز کشور به وحدت نیاز دارد و مخصوصا راهپیمایی 22بهمن بایستی مظهر وفاق در کشور باشد و آقای امام جمعه خودشان سخنرانی نمایند یا هر کسی را که مطلوبشان هست، دعوت نمایند.»

مسئولان قضایی ورود کنند
 در پی این ماجرا بود که علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس که دیروز در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت، اعلام کرد که برخی از نمایندگان در جلسه امروز مجلس می‌خواستند درباره لغو سخنرانی رئیس مجلس در مراسم بزرگداشت 22‌بهمن‌ماه کرج تذکر دهند اما وقت نداشتیم. ما می‌گوییم مسئولان قضایی موضوع را دنبال کنند. وی ادامه داد: ما به‌عنوان هیأت رئیسه مجلس وظیفه داریم از اقتدار، ‌شأن و منزلت مجلس دفاع کنیم؛ ان‌شاءالله مقامات مسئول هم این موضوع را پیگیری می‌کنند.

البته ورود مطهری به ماجرای لغو سخنرانی لاریجانی به‌خاطر انتقادات امام جمعه این شهر و طومارنویسی مخالفان پیوستن FATF علیه لاریجانی، نخستین واکنش مجلس به بحث مصادره انقلاب از سوی تندروها نبود، پیش از مطهری، محمدعلی وکیلی، نماینده تهران و عضو هیأت رئیسه مجلس در نطقش در جلسه علنی دیروز مجلس رسما به این ماجرا ورود کرد و گفت: نمی‌دانم مخالفان چهره متبسم نظام چه خیری در رفتارهای تنگ‌نظرانه، طرد، حصر، فیلتر، اجبار و انزوا دیده‌اند که همچنان بر آن اصرار می‌ورزند و با فتنه‌نمایی و دشمن‌پنداری از نیروهای انقلاب و خودی هر روز عرصه را تنگ‌تر می‌کنند و عجیب‌تر اینکه مسابقه فتنه‌نمایی آنچنان شدید شده که حتی برای سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی که از چهره‌های شناسنامه‌دار اصولگرای کشور است برای سخنرانی در مراسم ۲۲ بهمن در شهر کرج شرط می‌گذارند و طومار نهی امضا می‌کنند.

وکیلی ادامه داد: این سطح از مخالفت و مقاومت در برابر اصلاح رویه‌ها، آدمی را حیران می‌کند. خوشمان بیاید یا نیاید با برخی از رویکردهای موجود دیگر نمی‌توان کشور را اداره کرد.

 مردم از سیستم بی‌ثبات دلزده می‌شوند
محمدرضا نجفی، نماینده تهران با طرح این مقدمه که تبلور انقلاب 57 در نظام جمهوری اسلامی است و نظام جمهوری اسلامی هم شامل ساختارها، نهادها و قواعد و قوانینی است که منبعث از شرع و قانون اساسی است، گفت: کسی می‌تواند مدعی نظام جمهوری اسلامی و انقلاب باشد که این نظام را با همه قواعد و ساختار‌ها و الزاماتش در عمل مخدوش نکند.

او در گفت‌وگو با همشهری، ادامه داد: اینکه کسی بنا به ذوق و ذائقه و نظر شخصی خودش یا حتی جریان سیاسی‌اش حاکمیت نظام جمهوری اسلامی و سازمان‌ها و نهادهای برخاسته از آن را از کارکرد و کارآمدی بیندازد، نسبتی با انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ندارد و ادعای نادرستی است که باعث آسیب رسیدن به کیان جمهوری اسلامی و اهداف عالی که برای این نظام ترسیم شده بود خواهد شد.

عضو فراکسیون امید با اعتقاد به اینکه انقلاب 57 انقلابی مردمی بود که به‌خاطر یکپارچگی و انسجام مردم به ثمر نشست و تلاش برای مصادره آن از سوی تفکر یا طیفی خاص نقض فراگیر‌بودن و مردمی بودن انقلاب است، افزود: اگر کسی آمد به سلیقه و برداشت‌های خودش یا گروه و جناح خودش نظام جمهوری اسلامی را به یک جمع خاص تنزل داد و از جامعیت و یکپارچگی خودش انداخت، مشخص است که یکی از آثار آن از دست دادن اعتماد عمومی است چراکه مردم از سیستم نامتقارن و بی‌ثباتی که هر روز بنا به سلیقه‌ای اداره می‌شود حتما دلزده خواهند شد. او گفت: این رفتارها، این اعمال سلایق و ذبح کردن قانون و قواعد اداره جامعه براساس سلایق جمعی مشخص خیر و برکتی ندارد و نتیجه آن چیزی جز به تصویرکشیدن نا کارآمدی و از دست دادن اعتماد عمومی نخواهد بود.

   تریبون‌دارها تبرئه نمی‌شوند
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین هم‌بحث دلزدگی مردم از دعواهای سیاسی در تریبون‌ها را در جریان تلاش عده‌ای برای تقسیم جامعه و مسئولان به انقلابی و غیرانقلابی مورد تأکید قرار داد. او با بیان اینکه مردم از اختلاف خوششان نمی‌آید، مردم گرفتارند و یک عامل اساسی بروز گرفتاری‌هایشان را دعوای مسئولان بر سر قدرت می‌دانند، به همشهری گفت: تریبون‌دار‌ها فکر می‌کنند با بیان این موضوعات و دسته‌بندی‌ها خودشان را از مشکلات بروز کرده تبرئه می‌کنند. مردم این مرزبندی‌ها را باور نمی‌کنند و همه این خط و نشان کشیدن‌ها را فقط و فقط دعوای مسئولان بر سر قدرت می‌دانند. او تأکید کرد: انقلاب 57 با هوشیاری و انسجام مردم به ثمر نشست و کسی یا جریانی نمی‌تواند آن‌ را مصادره کند و حاصل یک تفکر بداند؛ جریان‌های سیاسی بسیار در پیروزی آن دخیل بودند. ایمن‌آبادی با بیان اینکه مردم هوشیار‌تر و آگاه‌تر از دهه‌های گذشته هستند و این دعواها را دعواهای فرافکنانه می‌دانند و از سیاست هم دلزده شده‌اند، افزود: توصیه من به مسئولان این است که بدانند این سبک سخن‌گفتن که چند صباحی است در تریبون‌های نمازجمعه به کرات شنیده می‌شود هیچ بازخوردی در بین مردم ندارد جز اینکه مردم از روند پیش آمده ابراز انزجار کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید