• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 15 بهمن 1397
کد مطلب : 46976
+
-

کلید مترو در دستان رئیس‌جمهوری

رئیس شورای شهر تهران به رئیس جمهور برای حل مشکل توسعه متروی تهران نامه نوشت

ترافیک
کلید مترو در دستان رئیس‌جمهوری


سید‌محمد فخار/ خبر‌نگار
گزافه نیست اگر بگوییم مترو از مهم‌ترین دغدغه‌های2دهه اخیر تهران بوده است. امسال نخستین متروی کشور 20 ساله شده اما از اسفند 77 که واگن‌ها روی ریل قرار گرفتند،  هیچ‌گاه این سامانه حمل‌ونقلی از اهمیت نیفتاده و هر سال بخش بیشتری از بودجه شهر را به‌خود اختصاص داده است.

طبق قوانین بالادستی، ‌نیمی از هزینه‌های عمرانی و تجهیز متروی تهران به‌عهده دولت است. شهرداری تهران نیز 50درصد سهم پیشرفت آن را به‌عهده دارد. در بخش دوم البته سال‌هاست اتفاق نظر میان شورا و شهرداری برای اختصاص سهم بزرگی از بودجه برقرار شده اما دولت در 15سال اخیر هیچ‌گاه سهم کامل خود را از پیشرفت قطار شهری تهران نپرداخته است.   

این‌بار؛ نامه متروییه
5 بهمن 1363 بود که آیت‌الله هاشمی خطبه معروف «متروئیه» را در نماز جمعه خواند و پس از آن نگاه‌ها به سمت مترو چرخید. دیروز اما فرزند آیت‌الله برای پیشبرد ساخت و تجهیز متروی تهران به رئیس‌جمهور نامه نوشت تا بخش دیگری از خبرهای مترویی دیروز پایتخت را رقم بزند.  محسن هاشمی در قامت رئیس شورای شهر تهران، با ارسال نامه‌ای به حسن روحانی، خواستار تشکیل جلسه‌ای ویژه با حضور مقامات ذی‌ربط و تصمیم‌گیری درباره مسائل متروی تهران شد.

در این نامه آمده: «اهمیت و نقش مؤثر احداث و توسعه متروی تهران در راستای توسعه پایدار، کاهش مصرف سوخت، رفع مشکلات ترافیکی، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، صرفه‌جویی در وقت و عدالت‌محوری محرز و بر این اساس همواره تسریع در راه‌اندازی و بهره‌برداری مؤثر از این طرح مورد تاکید بوده‌است. با تکمیل و تجهیز مؤثر این سامانه به‌هم‌پیوسته و با کمک سامانه اتوبوسرانی باتری‌دار عمود بر آن، امکان انجام حدود 10میلیون سفر روزانه بدون آلایندگی فراهم است‌ که برای بازه 10ساله و با احتساب 35 میلیارد سفر، صرفه‌جویی حدود 10 میلیارد لیتر سوخت و در ضمن کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی به میزان 26 میلیون تن دی‌اکسید‌کربن را در پی خواهد داشت.»

رئیس شورای شهر تهران همچنین به رئیس‌جمهور نوشت: «متأسفانه فقط و فقط به‌دلیل عدم‌تکمیل و تجهیز مناسب و بهره‌مندی از ناوگان کافی، امکان ظرفیت‌گیری تا 7میلیون نفر در روز محقق نشده و عملا مترو با یک‌سوم ظرفیت در حال فعالیت است. با ادامه این روند، نه‌تنها وضعیت ترافیک و آلودگی هوای پایتخت به‌مراتب بحرانی‌تر خواهد شد، بلکه حرکت در سطح مجموعه شهری تهران نیز با پیشروی ترافیک، قفل می‌شود. درحال حاضر شمار واگن‌های متروی تهران کمتر از ۱۵۰۰ دستگاه است و این در حالی است که مترو به بیش از ۳۰۰۰ واگن برای سرویس‌دهی مناسب نیاز دارد.

به‌علت بدهی انباشته شهرداری به شبکه بانکی، عملا بدون دریافت کمک از دولت و دخالت مؤثر جنابعالی، ادامه وضعیت کنونی و حل مشکلات ناممکن به‌نظر می‌رسد. با ملاحظه اهمیت موضوع و اوامر مقام معظم رهبری، خواهشمند است با امعان نظر ویژه، درصورت صلاحدید، دستور برگزاری جلسه ویژه با حضور حضرتعالی، معاون اول ریاست‌جمهوری، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر کشور، رئیس‌کل بانک مرکزی و شهردار تهران و به‌مدت حداقل 2ساعت را صادر فرمایید. امید است، موانع و مشکلات سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر تهران هرچه زودتر مرتفع و بالاخص شاهد تکمیل شبکه متروی تهران و افزایش ظرفیت مسافرپذیری سامانه (مترو، ریل حومه‌ای و اتوبوس) تا روزانه 10میلیون سفر باشیم. پیشاپیش از حسن نظر و توجهات حضرتعالی کمال تشکر را دارم.»

   7 میلیون سفر در مترو  و راه‌اندازی خط 7
پیروز حناچی، شهردار تهران دیروز 2 خبر خوب مترویی برای اهالی تهران داشت. او در صفحه توییتر خود نوشت: «روزانه حدود 2میلیون سفر با متروی تهران انجام می‌شود. هدف شهرداری و شورای شهر تهران افزایش این تعداد به 7 میلیون سفر است. در همین راستا خط 6 مترو حد‌فاصل دولت‌آباد و میدان شهدا تا پایان سال افتتاح می‌شود و فعالیت خط7 نیز که به دلایل فنی متوقف شده بود، از سرگرفته خواهد شد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید