• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 14 بهمن 1397
کد مطلب : 46957
+
-

کار در گرد و غبار

ماموران راهنمایی و رانندگی اهواز در گرد و غبار ناگزیرند در پست‌های خود باشند و این موضوع سلامت آنها را به خطر می‌اندازد

نمای نزدیک
کار در گرد و غبار

سیدعلیرضا شریفی|‌ اهواز- خبرنگار:


آلودگی‌های زیست‌محیطی در کلانشهرها ازجمله کلانشهر اهواز تهدیدی جدی برای سلامت جسم و روان شهروندان به شمار می‌رود. در این میان عده‌ای هستند که نمی‌توانند خود را از تهدیدهای این آلودگی در امان نگه دارند و به دلیل نوع کارشان مدام در مواجهه با انواع آلودگی هوا هستند، مثل نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی.ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی در شهر اهواز در معرض انواع آلودگی هوا هستند و در روزهای گرد و غباری وضعیتشان بدتر می‌شود چراکه در ساعات وقوع گرد و غبار نیز باید در پست‌های خود حاضر و مراقب نظم شهر باشند.

در کشور ما با توجه به وجود انواع آلوگی‌های زیست‌محیطی از گرد و غبار گرفته تا آلودگی‌های صنعتی - علاوه بر پژوهش‌هایی در این زمینه - برخی تحقیقات نیز روی برخی افراد یا گروهای خاص انجام می‌شود. به عنوان مثال، نتایج تحقیقی در شهر تهران روی مأموران راهنمایی و رانندگی نشان می‌دهد مواجهه شغلی پلیس با آلاینده‌ها چیزی حدود ۴ برابر غلظت اندازه‌گیری‌ شده در هوای عمومی تهران است.

قطعا شدت این غلظت آلودگی هوا در استانی مانند خوزستان که کانون‌های ریزگرد در آن فعالند و نیز یکی از قطب‌های صنعتی و تولید و استخراج نفت شناخته می‌شود، بیش از سایر استان‌هاست.
ماموران راهنمایی و رانندگی اهواز که در روزهای خاکی مجبورند ساعت‌ها در چهارراه‌ها و خیابان‌های مختلف بایستند و مراقب تردد خودروها و نظم شهر باشند، ازجمله اقشاری هستند که فعالیت و زحماتشان در هوای آلوده به چشم خیلی‌ها نمی‌آید. همشهری در این شماره به سراغ چند تن از آنها و نیز رئیس پلیس راهور خوزستان رفته و درباره سختی‌های کار در هوای آلوده با آنان گفت‌وگو کرده است.


تبعات کار در هوای آزاد

یک کارشناس محیط ‌زیست به همشهری می‌گوید: معمولا افراد در معرض هوای آلوده آسیب‌پذیری‌شان بیشتر است و متداول‌ترین نشانه‌هایی که طی پدیده گرد و غبار مشاهده می‌شود، تحریک چشم‌ها و راه‌های هوایی فوقانی است.«عباس محمدی» می‌افزاید: قرار گرفتن ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی در معرض گرد و غبار ممکن است واکنش‌های حساسیتی در آنها ایجاد کند، موجب بروز مشکلات تنفسی حادی در آنها شود، حملات آسم را در آنها تشدید کند، در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی موثر باشد و درنهایت طول عمرشان را کاهش دهد.

وی می‌گوید: کار پلیس راهنمایی و رانندگی در هوای آزاد است و چاره‌ای هم برای آن وجود ندارد، اما می‌توان با انجام برخی اقدام‌ها آسیب‌ها را کاهش داد. برای نمونه، می‌توان کیوسک‌های مجهزی را در سطح شهر در اختیار ماموران پلیس قرار داد تا در مواقع آلودگی هوا داخل آنها بایستند و مجبور نباشند هوای آلوده را به صورت مستقیم استنشاق کنند.


کاری از دست ماسک برنمی‌آید

این کارشناس محیط ‌زیست تاکید می‌کند: این را هم باید دانست که ماسک هم در هوای گرد و غباری هیچ فایده‌ای ندارد و نمی‌شود گفت چون ماموران ماسک روی دهانشان دارند، ایمن هستند و خطری آنها را تهدید نمی‌کند.
وی می‌گوید: با در پیش گرفتن یک برنامه غذایی مناسب هم می‌توان آسیب‌های واردآمده به ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی را کاهش داد. این افراد باید سیب و شیر زیادی بخورند تا سموم واردشده به بدنشان دفع شود.محمدی اظهار می‌کند: آخرین کاری که می‌توان برای کاهش آسیب‌ها انجام داد، این است که زمان حضور ماموران پلیس را در پست‌هایی که در هوای آزاد است، کاهش داد و برای کارها در هوای آزاد از نیروهای بیشتری در فاصله‌های کوتاه استفاده کرد.


کاهش زمان حضور در پست‌ها

یک مامور راهنمایی و رانندگی در این باره به همشهری می‌گوید: در سال‌های اخیر در زمان بروز ریزگردها و آلودگی هوا زمان حضور ماموران در پست‌ها کاهش یافته و فقط برخی مواقع برای حضور در پست‌های حساس اعزام می‌شویم.
«حسن دیداری» می‌افزاید: البته با توجه به افزایش روزهای آلوده به ریزگرد در سال‌های اخیر، فرهنگ مردم هم متناسب با این روزها تغییر کرده است به طوری که شاهد کاهش تردد در خیابان‌ها هستیم. خب طبیعتا این موضوع کار ما را آسان‌تر کرده است ولی در هر حال در زمان بروز گرد و غبار هم باید در خیابان بایستیم و پستمان را ترک نکنیم.


در معرض آسیب

یکی دیگر از ماموران راهنمایی و رانندگی اهواز به خبرنگار ما می‌گوید: در روزهای گرد و غباری کسانی که در هوای آزاد کار می‌کنند، بیشتر از بقیه افراد در معرض آسیب قرار دارند. شغل و ماموریت ما هم طوری است که ایستادن در خیابان‌ها برای‌مان اجتناب‌ناپذیر است.

«فرخ سعدونی» ادامه می‌دهد: خیلی از ماموران راهنمایی و رانندگی سرباز هستند و خیلی از آنها نیز شغلشان همین است و باید در پست خود باشند. هرچند زمان حضور در پست‌ها در روزهای خاکی کمتر از قبل شده، اما شما یک ساعت هم که در هوای آلوده قرار بگیری، ریه و تنفستان دچار مشکل می‌شود. اما خب، چاره‌ای هم نیست. حضور ما در خیابان‌ها و چهارراه‌ها در روزهای عادی ضروری است، چه برسد به روزهای گرد و غباری که لزوم حضورمان در پست‌هایمان بیشتر و پررنگ‌تر می‌شود.این مامور راهنمایی و رانندگی اظهار می‌کند: کار شما هم جالب است. تا حالا هیچ‌ رسانه‌ای از زاویه دید نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی به موضوع آثار آلودگی هوا نگاه نکرده بود و این کار شما خستگی کار و سنگینی آن را برای ما کم می‌کند.


افزایش دوربین‌های کنترل سرعت

رئیس پلیس راهور خوزستان نیز با اشاره به سختی‌های کار ماموران پلیس در روزهای آلوده یادآور می‌شود: هوای خوزستان در روزهای بسیار زیادی تحت تاثیر آلودگی‌های مختلف است، اما اهمیت کار ماموران پلیس در این روزهای سخت دیده می‌شود.«منصور جمشیدی» می‌افزاید: البته ما سعی کرده‌ایم با افزایش تجهیزات نظارت الکترونیک، حضور نیروی انسانی را در خیابان‌ها کاهش دهیم تا با این اقدام از آسیب رسیدن به نیروهای پلیس پیشگیری شود. البته برخی مواقع حضور میدانی ماموران الزامی است و در آن مواقع راه و چاره دیگری نداریم.

وی می‌گوید: در روزهای آلوده سعی می‌کنیم با توزیع ماسک‌های مناسب بین ماموران و نیز مدیریت زمان و مکان، نیروهای پلیس را عازم مناطق کنیم تا با راهنمایی دادن به رانندگان از وقوع حوادث جلوگیری کنند.جمشیدی اظهار می‌کند: در زمینه تجهیزات نظارتی کمبودهایی داریم که به اطلاع مسئولان مربوط رسانده‌ایم. با تجهیز خیابان‌های اصلی می‌توانیم اقدامات موثرتری در زمینه کاهش تخلفات رانندگی و آسیب‌هایی که ممکن است ماموران راهنمایی و رانندگی را تهدید کند، انجام دهیم.

رئیس پلیس راهور خوزستان ادامه می‌دهد: در زمان بروز پدیده گرد و غبار میزان دید به سرعت کاهش می‌یابد و از رانندگان می‌خواهیم که در چنین شرایطی آهسته‌تر برانند و در صورت لزوم با توجه کامل به علائم راهنمایی و رانندگی تا برطرف شدن شرایط حاد، اتومبیل خود را در نقطه امنی متوقف کنند.
***
‌اگر در گذشته به‌کارگیری نیروی انسانی به عنوان ‌یک اصل در دستور کار پلیس راهور قرار داشت، امروز به علت وسعت محورها و راه‌های ارتباطی، افزایش جمعیت و افزایش تعداد خودروها دیگر کنترل ترافیک به شکل سنتی و با استفاده از نیروی انسانی جوابگو نیست. بنابراین استفاده از ابزارهای کنترل‌کننده و سیستم‌های هوشمند کنترل ترافیک در حال‌ حاضر در خوزستان تنها یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است که باید تمام نگاه‌ها به همین امر مهم سوق یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید