• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 14 بهمن 1397
کد مطلب : 46929
+
-

وقایع 40 سال انقلاب اسلامی ایران از نگاه هنرمندان

نمایشگاه پلاک 40 در نیاوران

نمایشگاه پلاک 40 در نیاوران

شهره کیانوش‌راد|خبرنگار

منطقه 1


نگارخانه فرهنگسرای نیاوران در منطقه یک این روزها میزبان آثار هنرمندان است. این آثار که از موزه‌ها و آرشیوهای مختلف جمع‌آوری شده حاصل تلاش هنرمندان از سال 1357 تاکنون است. «‌‌پلاک40» عنوان این نمایشگاه است که به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران برپا شده و روایتگر رویدادها و حوادث مهم در طول این سال‌هاست. 


امسال یازدهمین جشنواره تجسمی فجر در حالی برگزار می‌شود که در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران قرار داریم. برپایی نمایشگاه پلاک40 بخش ویژه یازدهمین جشنواره تجسمی فجر است که در آن آثار هنرمندان کشورمان به نمایش گذاشته شده. این نمایشگاه ٢ بخش دارد. بخش نخست شامل آثار مرتبط با انقلاب اسلامی، دفاع‌مقدس و موضوعات ارزشی است که پیش از این در موزه‌ها، گالری‌ها و حتی در فضاهای خصوصی هنرمندان مختلف به نمایش گذاشته شده. بخش دیگر آثار عکاسانی است که در روزهای انقلاب 57 حضور داشتند و وقایع آن سال را به ثبت رسانده‌اند. در این بخش آثار عکاسان حرفه‌ای از جمله «حسین پرتوی» با موضوع انقلاب اسلامی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است و بازدیدکنندگان می‌توانند آثاری را مشاهده کنند که در طول این سال‌ها کمتر به نمایش گذاشته شده‌اند. «حبیب صادقی» از نقاشانی که در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه حضور داشتند گفت: «این بخش از جشنواره هنرهای تجسمی فجر نشان‌دهنده گوشه‌ای از تلاش عظیمی است که جوانان در زمان انقلاب اسلامی انجام دادند؛ جوانانی که فداکاری‌های یاران انقلاب را دیدند و با استفاده از هنر تلاش کردند این فداکاری‌ها را از لنز دوربین به تصویر بکشند.» صادقی درباره اهمیت کار هنرمندان انقلاب اسلامی گفت: «هنرمندان با عشق و علاقه و بدون سفارش حکومت تلاش کرده‌اند بخش مهمی از تاریخ 40ساله ایران را با اختصاص آثار هنری به روزهای دفاع‌مقدس روایت کنند. اکنون در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی امیدواریم هنرمندان آثار فاخری را خلق کنند و بتوانیم تمامی این آثار را در موزه‌ای به نمایش بگذاریم.» 

 تجلیل از مادران و همسران شهدا 

تجلیل از مادران و همسران شهدا بخش دیگری از مراسم افتتاحیه نمایشگاه پلاک40 بود. «هادی‌مظفری»، «ابراهیم حقیقی» و «محمدحسن کاویانی‌راد» از هنرمندان حاضر در مراسم افتتاحیه از خانم‌ها افشار، صباغ‌چی و میرعلی‌اکبری به‌عنوان مادر و همسر شهدا تجلیل کردند. «کاویانی‌راد»، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید از همه هنرمندانی که با خلاقیت و نوآوری در برگزاری این برنامه مشارکت کردند و بخشی از سهم و وظیفه خود را در چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی به‌عنوان بزرگ‌ترین هنر یک جامعه که در طول تاریخ آنها ثبت شده است تشکر کرد و گفت: «در شرایطی که کشورهای مختلف جهان تلاش می‌کنند با اتهام زدن، زوایای تاریک و نازیبایی را از بزرگ‌ترین تجربه زیبای مردم به رخ آنها بکشند و سابقه شیرین یک کار بزرگ و حماسه عظیم را به کام آنها تلخ کنند. کسی که با عرضه آثار فاخر هنری بتواند بخشی از پلشتی که دیگران می‌خواهند به ساحت زیبای انقلاب این مردم بپاشند را ترمیم کند کار مهمی انجام داده است.» نمایشگاه پلاک 40 تا ٥ اسفند در فرهنگسرای نیاوران برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه در روزهای عادی ساعت ١٠ تا ٢٠ و در روزهای تعطیل ساعت ١٤ تا ٢٠ به فرهنگسرای نیاوران در خیابان پاسداران، روبه‌روی بوستان نیاوران مراجعه کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید