• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 14 بهمن 1397
کد مطلب : 46920
+
-

جشن ملی با محدودیت‌های جناحی

جشن ملی با محدودیت‌های جناحی

تقسیم بندی مسئولان نظام به خودی و غیرخودی یا انقلابی و غیرانقلابی، جشن ملی 40سالگی انقلاب را به اختلاف کشانده است. چنانچه علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی از سخنرانی در مراسم 22 بهمن کرج انصراف داده و انتقادهایی نسبت به سخنرانی آیت الله احمد جنتی در مراسم 12 بهمن ایجاد شده است. آیت الله جنتی در آن سخنرانی پرکنایه، تفکری و سلیقه‌ای در داخل کشور را مورد نفرین قرار داده بود. غلبه سلیقه‌های جناحی در جشن ملی 40 سالگی انقلاب، در شرایطی صورت می‌گیرد که از یکسال پیش جریان معاند نظام  روی بحران‌سازی در 40 سالگی نظام سرمایه گذاری کرده است.

 علی لاریجانی در پاسخ به طومار‌نویسان کرجی و اولتیماتوم یک‌هفته‌ای امام جمعه کرج که خواستار لغو سخنرانی او در مراسم بزرگداشت 22بهمن‌ماه شده بودند، سخنرانی‌اش را لغو کرد و گفت: «‌آقای امام جمعه خودشان سخنرانی نمایند یا هر کسی که مطلوبشان هست.» آنچه در لغو سخنرانی رئیس مجلس در مراسم بزرگداشت 22بهمن در کرج قابل تامل است، بروز صف‌بندی‌های بیشتر در میان جریان‌های سیاسی داخل کشور است که سبب شده استقبال از 40سالگی پیروزی انقلاب اسلامی حال و هوای متفاوتی داشته باشد و توجه به اصل انسجام و وحدت ملی به عنصر مفقوده این استقبال بدل شود.
ماجرای طومارنویسی کرجی‌ها و انتقادات تند امام جمعه این شهر علیه لاریجانی از یک‌سو و از سوی دیگر سخنان تند آیت‌الله احمد جنتی، علیه موافقان FATF و طرفداران مذاکره با آمریکا در مراسم بزرگداشت 12بهمن که جمعه گذشته در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی بر‌گزار شد، از سوی دیگر دو موضوعی است که وحدت ملی در بدو ورود به 40سالگی انقلاب را زیرپا گذاشته است. همانطور که لاریجانی با تأکید بر لزوم حفظ وحدت در شرایط فعلی کشور از لغو سخنرانی‌اش خبر داد، محمدعلی ابطحی، از چهره‌های شناخته‌شده اصلاحات ساعتی بعد از انتشار سخنرانی جنتی در توییتی نسبت به سبک سخنرانی او انتقاد کرد و در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشت: «انتخاب آیت‌الله جنتی برای سخنرانی ۱۲ بهمن و آغاز مراسم چهلمین سالگرد انقلاب اوج بدسلیقگی و نماد فرصت‌سوزی بود. لعنت فرستادن ایشان به تفکر جمعی از مسئولان در روز شروع دهه فجر که باید روز همبستگی ملی باشد، بدتر.» اشاره ابطحی به آن بخش از سخنرانی آیت‌الله جنتی است که گفته بود لعنت بر فکرهایی که آمریکا و غرب را حلال مشکلات می‌دانند.

اخطار امام جمعه؛ انصراف لاریجانی
جمعه‌ای که گذشت، آیت‌الله محمد مهدی حسینی همدانی، امام جمعه کرج در خطبه‌های نمازجمعه این شهر از دعوت علی لاریجانی برای سخنرانی مراسم 22بهمن 40سالگی انقلاب انتقاد کرده و گفته بود: «طومارهایی اعتراضی نسبت به سخنران ۲۲بهمن نوشته‌شده. اعتراضی که دوستان دارند، اعتراض بجایی است. البته این دعوت متوجه خود استان نیست. درباره اصل این موضوع هفته آینده صحبت خواهم کرد که وظیفه ما چه خواهد بود، اما یک هفته فرصت می‌دهیم که ببینیم دوستان تدبیر می‌کنند یا نه. ما می‌خواهیم کاری انقلابی انجام دهیم پس باید تمام شئونش رعایت شود. ان‌شاء‌الله ملاحظه کنند و هزینه برای استان و منطقه و کشور درست نکنند.» 12ساعت بعد از دست‌به‌دست‌شدن عکس‌های طومار‌نویسی مخالفان لاریجانی در کرج و باز‌نشر خطبه‌های امام جمعه کرج علیه لاریجانی، لاریجانی به میدان آمد و در اطلاعیه از لغو سخنرانی‌اش در کرج خبر داد و گفت که به‌خاطر حفظ وحدت به کرج نمی‌رود. در اطلاعیه‌ای که خبرگزاری خانه ملت در این‌باره منتشر کرده، با اشاره به اینکه رئیس مجلس براساس اصرار جناب آقای لطفی قائم‌مقام محترم آیت‌الله جنتی در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سخنرانی روز 22بهمن را پذیرفتند و تصور این بود که با آقای امام جمعه هماهنگی شده است، آمده است که دکتر علی لاریجانی وقتی مطالب ایشان را شنیدند، سخنرانی خود را لغو کردند و گفتند: «مسئله در حدی نیست که ایشان به شورای هماهنگی مرکز اولتیماتوم یک‌هفته‌ای بدهند. امروز کشور به وحدت نیاز دارد و مخصوصا راهپیمایی 22بهمن بایستی مظهر وفاق در کشور باشد و آقای امام جمعه خودشان سخنرانی نمایند یا هر کسی که مطلوبشان هست، دعوت نمایند.»

قدرت اقلیت
همراهی علی لاریجانی با توافق هسته‌ای و FATF بهانه امضا‌کنندگان طومار علیه وی برای لغو سخنرانی‌اش بوده است. این در حالی است که اکثریت مردم کرج در انتخابات سال‌96 به حسن روحانی یعنی دولتی که برجام را امضا کرده بود، رأی دادند. در کرج 532هزار نفر به روحانی (67.5 درصد کل ارای ماخوذه) و کمتر از نصف این تعداد 225هزار نفر (28.5درصد کل آرای ماخوذه) به رقیب اصلی و اصولگرای او یعنی ابراهیم رئیسی رأی دادند. با این حال اقلیت مخالف برجام این بار نظر خود را به کرسی نشاندند و اعلام کردند که حامی برجام نباید در 22بهمن سخنرانی کند.

قم ؛ بهمن 91
این نخستین‌بار نیست که علی لاریجانی در ردای رئیس مجلس آماج حمله تندروهای جناح راست - جناحی که خاستگاه سیاسی اوست - قرار می‌گیرد؛ 6سال پیش هم سخنرانی علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در حرم حضرت معصومه(س)  در قم مورد حمله و تخریب جمعی ناشناس اما هماهنگ قرار گرفت، معترضان با پرتاب کفش و مهر به سمت رئیس مجلس سخنرانی او را مختل کردند، معترضان با شعارها و هیاهویی که برپا کرده بودند در نهایت موفق شدند سخنرانی لاریجانی را ناکام بگذارند.در پی هجمه به رئیس مجلس، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مأمور ‌بررسی حادثه شد. روند بررسی کمیته وی‍ژه امنیت ملی برای ورود به این اتفاق 6‌ماه به طول انجامید که نتیجه، گزارشی 600کلمه‌ای از پشت پرده واقعه بود؛ گزارشی که قید محرمانه بر آن مانع رسانه‌ای‌شدن آن شد و تنها دستاورد کلی تحقیقات که در گزارشی 6صفحه‌ای خلاصه شده بود، در دوازدهم مردادماه سال‌92 یعنی 7‌ماه بعد از حمله به لاریجانی تیتر‌وار در صحن علنی مجلس قرائت شد. این برخورد بعد از این یعنی در مرداد‌ماه‌92 قرائت شد، کمیسیون امنیت ملی، حادثه قم را سازمان‌یافته دانست و با خودسر‌دانستن این اقدامات اعلام کرد رد پای حلقه‌ای مشهور به حلقه پرتو از نزدیکان و به‌عبارت دیگر مریدان محمد‌تقی مصباح‌یزدی در این حوادث دیده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید