• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 30 دی 1396
کد مطلب : 4685
+
-

برف و ریزگرد با هم رسید

هوای استان‌های غربی کشور برفی و بارانی است اما نفس خوزستان و ایلام با ریزگردها بند آمده است

آب و هوا
برف و ریزگرد با هم رسید

 

 

ورود سامانه بارشی فعال به کشور، موجب بارش‌هایی در مناطق غرب، شمال غرب، جنوب غرب و زاگرس مرکزی شد که بیشترین شدت این فعالیت‌ها در آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری و شمال خوزستان بود. به گزارش همشهری، امروز هم لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، برخی نقاط همدان، مرکزی، بوشهر و ارتفاعات البرز در استان‌های قزوین، البرز و تهران شاهد بارش برف و باران خواهند بود.

 

 

 

گردو غبار خوزستان؛‌ 66 برابر حد مجاز

 

این در حالی است که در همین ایام مردم جنوب خوزستان یعنی شهروندان اهواز، آبادان و ماهشهر و در کنار آنها مهرانی‌ها در استان ایلام هوای پر از ریزگرد را تنفس می‌کنند. روز گذشته در خوزستان غلظت ذرات گردوغبار مرز ۱۰ هزار میکروگرم بر مترمکعب یعنی 66 برابر حد مجاز را هم رد کرد تا جایی که دیدار تیم‌های فوتبال فولاد خوزستان و پیکان که قرار بود در چارچوب هفته بیستم لیگ برتر در اهواز برگزار شود، لغو شد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان البته از بهبود نسبی وضع هوا می‌گوید و توضیح می‌دهد: منشا گرد و غبار شکل گرفته در این روزها محلی است نه ریزگردهایی که از کشور همسایه می‌رسد. با وجود کاهش سرعت وزش باد و همچنین ورود سامانه بارشی به خوزستان اما در مناطق جنوبی که از ریزگردها متاثر هستند، بارش کمی را شاهد خواهیم بود. کوروش بهادری می‌افزاید: روز گذشته دید افقی در اهواز ۸۰۰ متر، در آبادان هزار متر و در ماهشهر هزار و 500 متر بود.

 

 

 

کارون غبار گرفته

 

گرچه امروز خوزستانی‌ها با تعطیلی مدارس، گرد و غبار کمتری به ریه خود می‌فرستند، اما مردم این استان از تکرار این وضع در 15 سال گذشته گلایه دارند. آمنه، یکی از این شهروندان است. او که هر بار با بروز ریزگردها دچار سرفه‌های شدید می‌شود و ازکار و زندگی می‌افتد، به همشهری می‌گوید: متاسفانه این روزها زندگی همه مردم شهرهای جنوبی خوزستان با بیماری‌های تنفسی عجین شده است و نمی‌دانیم چه کنیم. آنقدر روزهای آلوده زیاد است که دیگر نمی‌شود به امید فروکش کردن گرد و غبار از خانه بیرون نیامد، اما وقتی هم بیرون می‌آییم، معلوم نیست چه بر سرمان بیاید.

سجاد، دیگر شهروند اهوازی هم معتقد است بی‌توجهی مسئولان به رفع مشکل ریزگردها، هر روز حال خوزستان را بدتر می‌کند. این گلایه و موج مهاجرت خوزستانی ها به استان های دیگر در نتیجه افزایش روزهای آلوده در حالی مطرح می شود که مسئولان تا امروز فقط به نهالکاری در کانون های بحرانی ریزگردها بسنده کرده اند؛ البته این اقدام هم از نظر کارشناسان محیط زیست دردی را دوا نمی کند، زیرا آنها معتقدند به جای همه اقدامات، پیش از همه باید جلوی انتقال آب کارون گرفته شود.

 

 

 

پیش‌بینی برف و باران برای شرق کشور

 

با وجود این انتقادها، ریزگردها همچنان در استان‌های غربی و مرکزی کشور جولان و بیش از همه هوای خوزستان، ایلام و کرمانشاه را تحت تاثیر قرارمی دهند. سامانه بارشی جدید هم که طبق پیش‌بینی‌ها نمی‌تواند در خوزستان و ایلام کاری از پیش ببرد، فردا در نیمه شرقی کشور فعال و موجب بروز برف و باران در یزد، کرمان، خراسان‌های رضوی، جنوبی و شمالی و مناطقی از سیستان و بلوچستان می‌شود و تا دوشنبه از کشور خارج خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید