• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 30 دی 1396
کد مطلب : 4682
+
-

بهبود معیشت اورامان با گردشگری

گفت و گو با مدیر کل امور شهری و شوراهای کردستان

روزنه
بهبود معیشت اورامان با گردشگری

ستاره حجتی: منطقه اورامان از دیرباز شهرتی جهانی دارد؛ مجموعه‌ای از روستاهای پلکانی که تا ستیغ بلند زاگرس کشیده می شوند. 16 سال پیش اما اورامان تخت، تبدیل به شهر شد. مسئولان استان این تغییر را با تغییرات جمعیتی و موقعیت ویژه جغرافیایی توجیه می کنند. با گذشت 16 سال اما به نظرمی‌رسد اورامان همچنان یک روستاست. گفت و گوی ما را با جمشید اسدی، مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری کردستان درباره بهبود معیشت و توسعه منطقه بخوانید.

 

 

با گذشت چند سال از شهر شدن اورامان، هنوز امکانات خاصی به این منطقه اختصاص نیافته است. چرا؟

 

اعتبار تخصیص یافته به اورامان نسبت به کمبودها بسیار است. برخی از مسائل فرهنگی که الزاما منفی نیستند هم دلیل توقف یا به نتیجه نرسیدن برخی از طرح های اقتصادی منطقه است. برای مثال، هتل بزرگی در ورودی شهر تاسیس کرده ایم، اما متاسفانه میزان اسکان در آن نسبت به تعداد گردشگر بسیار اندک است. مردم به دلیل مهمان‌نوازی ازمهمانان در خانه خود پذیرایی می‌کنند و پای مسافرها به هتل‌ نمی رسد.

 

 

برای درآمدزایی و توسعه این منطقه چه می توان کرد؟

 

 

یکی از حوزه هایی که نیاز به ساماندهی دارد، باغ های اورامان است. این باغ ها در حال حاضر درآمد خاصی برای مردم ندارند، اما توسعه و درآمدزایی آنها از سوی جهاد کشاورزی ر دستور کار است. از سوی دیگر، صنایع دستی مشهور اورامان مانند حصیر و کلاش یکی از مهم ترین زمینه‌های توسعه اقتصادی پایدار در این منطقه است. هر خانه اینجا یک کارگاه صنایع دستی است.

 

 

سود این صنایع دستی به مردم می رسد؟

 

صنایع دستی اورامان در حال حاضر آب باریکه‌ای است که چرخ زندگی مردم منطقه را می گرداند. البته مثلا کلاش‌هایی که این مردم تولید می‌کنند، در بازار مریوان تا 200 هزار تومان فروخته می‌شود، اما سود زیادی به جیب تولید کننده نمی‌رود. متاسفانه دولت یا نهاد مسئول دیگری نظارتی بر بازار این صنایع دستی ندارد تا حداقل نرخ تعیین کند. البته نظام تولید و فروش این محصولات در اورامان مشکلاتی دارد که نمی‌توان انتظار حل و فصل آن ها را از دولت داشت.

 

 

برای رفع این مشکلات چه برنامه ای دارید؟

 

در حال حاضر طرح جامع ویژه گردشگری منطقه اورامان را در دست تهیه داریم. مراحل مقدماتی ثبت ملی منطقه اورامان هم در دست انجام است. این 2 اتفاق می تواند به بهبود وضع شهر کمک زیادی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید