• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 14 بهمن 1397
کد مطلب : 46816
+
-

خیز دلار برای افت بیشتر

دیروز قیمت هر دلار آمریکا تحت‌تأثیر توافق بر سر ایجاد کانال مالی اروپا تا مرز 11هزارو 300تومان عقب‌نشینی کرد

ارز
خیز دلار برای افت بیشتر

اعلام آغاز به‌کار ساز و کار مالی مشترک ایران و اروپا در کنار اجرای سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و ممنوعیت مطلق کالاهای غیرضروری ارزبر، به افزایش سرعت نزول قیمت دلار منجر شد و در مبادلات دیروز قیمت هر دلار آمریکا دست‌کم 700تومان افت کرد.
به گزارش همشهری، هفته قبل انتشار خبر‌هایی در مورد تردید اروپا برای تاسیس کانال مشترک مالی با ایران به سفته‌بازی دامن زد و موجب شد قیمت هر دلار آمریکا تا روز چهارشنبه تا مرز 12هزارو 400تومان هم پیشروی کند. نوسان‌گیران هفته قبل با این استدلال که به‌دلیل تصویب نشدن لوایح مرتبط با پولشویی و تامین مالی تروریسم سازوکار مالی اروپا هم اجرایی نخواهد شد اقدام به خرید ارز در بازار کردند و این موضوع حجم تقاضا برای ارز را در بازار افزایش داد اما از روز گذشته بعد از مشخص شدن سازوکار کانال مالی مشترک ایران و اروپا از شدت تقاضا برای خرید ارز کاسته شد و این موضوع به افزایش سرعت نزول قیمت هر دلار آمریکا منجر شد. به‌طوری که قیمت هر دلار آمریکا که اواخر هفته قبل از مرز 12هزار تومان عبور کرده بود دیروز به سرعت نزول کرد و تا مرز 11هزارو 300تومان عقب‌نشینی کرد. به گمان برخی تحلیلگران چنانچه قیمت هر دلار آمریکا تا مرز 10هزارو 800تومان عقب‌نشینی کند این احتمال وجود دارد که روند نزولی قیمت هر دلار آمریکا سرعت بیشتری بگیرد.
مهدی طحانی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه درباره اثر سازوکار مالی اروپا در بازار ارز به همشهری گفت: متأسفانه فضای کنونی اقتصاد ایران یک فضای کاملا سفته‌بازانه و دلالی است و می‌توانیم بگوییم با اجرایی شدن کانال مالی، فضای سفته‌بازانه قابل مدیریت می‌شود و می‌تواند به کاهش تلاطم‌های ارزی و سفته‌بازانه منجر شود.
بر همین اساس در مبادلات روز گذشته قیمت هر دلار آمریکا به سرعت از مرز 12هزار تومان تا محدوده 11هزار و 300تومان افت کرد و حتی در بعدازظهر دیروز تا لحظه تنظیم این گزارش این قیمت به محدوده 11هزارو 200تومان هم رسید.

با این حال برخی تحلیلگران بر این باورند نزول قیمت دلار صرفا به‌دلیل اجرای سازوکارمالی ایران و اروپا نبوده و ممنوعیت مطلق واردات 1400قلم کالای غیرضروری و همینطور سیاست‌های ضد‌تورمی بانک مرکزی برای کنترل قیمت ارز هم در افت ارزش دلار مؤثر بوده است.
هفته قبل بانک مرکزی واردات این کالا‌ها را که از خرداد‌ماه ممنوع بود حتی از طریق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی غیرمجاز دانست. به زعم تحلیلگران این ممنوعیت می‌تواند فشار تقاضا برای خرید ارز را از بازار داخلی کاهش ‌دهد.

بانک مرکزی در عین حال در تلاش است از طریق سیاست‌های ارزی برنامه‌های ضد‌تورمی خود را هم اجرا کند و این رویه بانک مرکزی هم در کاهش قیمت دلار و افزایش نرخ برابری ریال در برابر دلار مؤثر بوده است.

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی دیروز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: ساماندهی اعتبارات بانکی، مدیریت قیمت پول با استفاده از عملیات بازار باز و کنترل نوسانات نرخ ارز، هر کدام، قدم‌های جدی برای کنترل نرخ تورم است که بانک مرکزی براساس قواعد علم اقتصاد آنها را پیش می‌برد.
به گفته او، در کنار تلاش‌های ماه‌های اخیر برای خنثی‌سازی تأثیرات تحریم، ساماندهی بازار ارز و بهبود ارزش پول ملی، بانک مرکزی با تمام توان در پی طراحی، تصویب و به کارگیری ابزارهای لازمی است که بتواند نرخ تورم را کنترل و قدرت خرید مردم را محافظت کند.

با این حال کارشناسان اقتصادی معتقدند بانک مرکزی راه سختی را برای ایجاد تعادل در بازار ارز در پیش دارد. علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این‌باره گفت: هرگونه ناپایداری و ناآرامی در شرایط اقتصادی و بازار ارز می‌تواند آثار خسارت‌باری برای تمام مردم اعم از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ایجاد کند. او تأکید کرد: باید منتظر عملکرد بانک مرکزی در بازار بود تا قیمت ارز سیر نزولی یافته و ادامه یابد، البته تلاش دولت و بانک مرکزی این است که از صعودی شدن غیرواقعی بازار ارز جلوگیری کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید