• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 11 بهمن 1397
کد مطلب : 46648
+
-

4زن در سودای سیمرغ

4زن در سودای سیمرغ

در این دوره از جشنواره 4کارگردان در بخش سودای سیمرغ رقابت می‌کنند. به گزارش همشهری، مونا زندی که در نخستین حضورش با «عصر جمعه» سیمرغ بهترین فیلم بخش نگاه نو را از آن خود کرد، امسال نیز با فیلم «بنفشه‌های آفریقایی» بار دیگر شانس خود را امتحان می‌کند. نرگس آبیار هم امسال با چهارمین فیلم خود به جشنواره می‌آید. «شبی که ‌ماه کامل شد» با بازی هوتن شکیبا و الناز شاکردوست در جشنواره به نمایش در‌می‌آید. آزیتا موگویی که پیش از این یک‌بار و در سی‌ودومین دوره با «تراژدی» حضور داشت، این بار با «ایده اصلی» به جشنواره آمده است. موگویی در این فیلم علاوه بر کارگردانی، ‌تهیه‌کنندگی ایده اصلی را برعهده دارد. یلدا جبلی هم در سی‌وسومین دوره فیلم فجر با «داره صبح می‌شه» حضور داشت که این فیلم در بخش هنر و تجربه نامزد دریافت جایزه شد و این بار با «جمشیدیه» به فجر سی‌وهفتم آمده است؛ فیلمی که تهیه‌کنندگی آن را فردین خلعتبری بر عهده گرفته است. علاوه بر این 4فیلمساز و 3کارگردان نیز فیلم‌هایشان در بخش کوتاه و مستند حضور دارند. زینب تبریزی تنها کارگردان زنی است که با فیلم مستند «تمام چیزهایی که جایشان خالی است» به جشنواره آمده است. همچنین فاطمه احمدی با «دریای تلخ» و سوگل رضوانی با «رورانس» در بخش نمایش فیلم کوتاه حضور دارند.



استقلال جشنواره، متری چند؟



این دیگر از آن حرف‌هاست؛ فیلم «متری شش و نیم» که در هیأت انتخاب جشنواره پذیرفته‌شده و برای روز نمایش و سانس اکرانش قرعه‌کشی هم شده حالا باید در عالم بلاتکلیفی بماند. تهیه‌کننده فیلم از عدم‌نمایش فیلم در نخستین روز برنامه از پیش تعیین‌شده در سینماهای مردمی خبر داده و سازمان سینمایی اعلام کرده که فیلم مشکل مجوز ندارد. اما جالب اینجاست که همه از نهاد بیرونی دم می‌زنند که ظاهرا چشم‌غره‌اش سبب شده دومین فیلم با استعدادترین جوان سینمای کشور که بعد از یک سال معطلی و دردسر در راهروهای سازمان سینمایی بالاخره مجوز گرفته و ساخته شده حالا دوباره در شرایطی سخت گرفتار شود. مدیران سازمان سینمایی و مسئولان جشنواره بی‌تردید باید نه از فیلم سعید روستایی که از حیثیت و استقلال جشنواره خودشان دفاع کنند و اجازه ندهند فیلمی که تمام مراحل قانونی، نظارتی و انتخابی برای رسیدن به جشنواره را طی کرده به همین راحتی درگیر حاشیه شود.


بنفشه‌آفریقایی از آمل



باید خیلی قَدَر باشی که بتوانی قرار‌گرفتن در این میدان را تاب بیاوری؛ اینکه هم در جشنواره سی‌وهفتم برایت بزرگداشت بگیرند و از یک عمر تلاش هنرمندانه‌ات تقدیر کنند و هم در همان جشنواره چند فیلم هم داشته باشی که قرار است پیش چشم داوران و منتقدان به نمایش درآید و قضاوت شود. امروز نخستین فیلم از آن چندتا در سینمای مطبوعات به نمایش درمی‌آید. «بنفشه آفریقایی» حکایت زنانگی است و ایستادن پای عشق قدیمی به حرمت روزگار مشترک. فیلم مونا زندی که البته در سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر هم به نمایش درآمده بود و الان مهمان جشنواره سی‌و‌هفتم فیلم فجر است در آمل روایت می‌شود و بیش از اینکه رضا بابک و سعیدآقاخانی در آن به چشم بیایند این فاطمه معتمدآریا‌ست که در فیلم می‌درخشد. او بازیگری قَدَر است و حالا بعد از مراسم بزرگداشتش قرار است پیش چشم تماشاگران مشتاق جشنواره داوری شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید