• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 10 بهمن 1397
کد مطلب : 46582
+
-

جزئیات جدید از عفو گسترده

دادستان تهران: حصر فعلا برقرار است

دادستان تهران روز گذشته جزئیاتی از عفو گسترده ای که وعده آن از یک هفته قبل از سوی رئیس قوه قضاییه داده شده بود، ارائه داد. با وجود اینکه گمانه زنی‌هایی درباره رفع حصر در ایام دهه فجر انجام شده بود، عباس جعفری دولت آبادی گفت که حصر همچنان باقی است. دولت آبادی گفته است به مناسبت ۲۲بهمن همیشه عفوهایی داده می‌شده اما امسال استثنائات کاهش پیدا کرده است. عباس جعفری دولت‌آبادی با بیان جزئیاتی از این «عفو»  معتقد است: عفو امسال تعداد بالایی خواهد داشت.
او در گفت‌وگویی رادیویی گفته است: با برخی جرایم می‌شود کنار آمد و تلاش می‌کنیم تا افرادی که برای اولین‌بار به زندان رفته‌اند یا شرایط خاصی دارند، از این عفوها استفاده کنند.
اعلام افزایش استثنائات در عفو گسترده در آستانه 40سالگی انقلاب در حالی است که آیت‌الله آملی‌لاریجانی، ریاست قوه قضاییه اواخر هفته گذشته گفته بود: آن استثناهایی که در عفوهای دیگر وجود دارد برای این عفو جدید نیز مطرح می‌شود. او گفته بود: تلاش ما این است که با انجام بررسی‌های دقیق، تعداد بیشتری مشمول شرایط شوند و با توجه به موافقت رهبر معظم انقلاب با اصل موضوع، ان‌شاءالله به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد.
با این حال به‌گفته رئیس سازمان زندان‌های کل کشور، قرار بود دوشنبه این هفته از جزئیاتی بیشتر از این عفو رونمایی شود. اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها از تصویب نهایی جزئیات عفو گسترده اعلام‌شده توسط رئیس قوه قضاییه در کمیسیون عفو و بخشودگی خبر داده بود.
دادستان تهران روز گذشته در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اگر فردی یک بار عفو گرفته است باز هم مشمول می‌شود، گفت: بله اگر جرم سبک باشد به احتمال زیاد مشمول می‌شود.
جعفری دولت‌آبادی درخصوص پرونده حصر هم گفت: پرونده در دبیرخانه شورای امنیت ملی است و اطلاع‌رسانی با ما نیست اما اصل حصر فعلا برقرار است.  او  اخیرا از صدور کیفرخواست برای یک مقام دولتی که گفته بود «از حصر پوسته‌ای بیشتر باقی نمانده» است هم خبر داده بود. اواسط آذرماه، حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه شرایط میرحسین موسوی از نظر حصر بسیار تغییر کرده است، گفته بود: آنچه باید توسط دولت و رئیس شورای عالی امنیت ملی اتفاق بیفتد، افتاده است و آنچه مانده تنها یک پوسته است که امیدواریم این اتفاق بیفتد.

وعده دادستان
دولت‌آبادی وعده به نتیجه رسیدن پرونده سکه ثامن تا 2ماه آینده را هم داده است. جعفری دولت‌آبادی درباره آخرین وضعیت پرونده سکه ثامن گفت: این پرونده از پرونده‌هایی است که شکات زیادی دارد و دادستان روی آن وقت گذاشته است. اموال زیادی از متهمان کشف شده است. اموال کشف‌شده عبارت است از ۶۰میلیارد تومان وجه نقد، یک باغ در شهرستان بناب به مبلغ ۵میلیارد، ۶دستگاه خودرو به مبلغ ۵میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان، 2 واحد تجاری و یک واحد اداری در مجتمع تجاری نگین ظفر حدود ۱۰میلیارد تومان و ۷۰سکه. همچنین حساب افرادی که بالای یک میلیارد داشته‌اند، مسدود شده است.
وی افزود: پولی هم در ترکیه است که ما به دنبال آن پول هستیم. ظاهراً برادر وکیلی که در پرونده نقش داشته آنجا بوده است. آن پول را آنجا بردند و حدود ۴۰میلیارد تومان به ترکیه رفته است. تلاش می‌کنیم که بتوانیم آن فرد را شناسایی کنیم و به ایران بازگردانیم.
دادستان تهران گفت: 3هزار و 200 نفر شاکی در پرونده وجود دارد. پرونده ۲۹۰جلد شده است. طلب‌ها با سودی که شکات دارند، حدود ۵۰۰میلیارد تومان می‌شود؛ بنابراین ما روی اصل پول متمرکز هستیم. متهم اصلی بازداشت و همسر متهم با وثیقه آزاد است.
در پرونده‌های اینچنینی اولا تعداد شکات زیاد است و دوم اینکه این پرونده‌ها با کسری مال همراه بوده و نیز فشار شکات برای مطالبه زیاد می‌شود. امیدواریم ظرف یکی، دو ماه آینده این پرونده به نتیجه برسد. 



25 سال حبس برای «عمارت»



محاکمه علنی علی‌اکبر عمارت‌ساز، معاون اجرایی وقت مدیریت شعب بانک تجارت استان کرمان، که از سوم دی‌ماه در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم مفسدان و اخلالگران اقتصادی آغاز شده بود و  پس از برگزاری ۵جلسه از دادگاه نهایتا در ۱۲دی‌ماه، قاضی صلواتی ختم رسیدگی به پرونده را اعلام کرده بود به مرحله صدور حکم رسید. در بخشی از این حکم که روز گذشته از سوی شعبه چهارم دادگاه ویژه صادر شده است، آمده است: علی‌اکبر عمارت‌ساز در رابطه با اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی به تحمل 25سال حبس و ضبط کلیه اموالی که از طریق خلاف قانون به دست آورده و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید