• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 10 بهمن 1397
کد مطلب : 46443
+
-

چشم ما در دست خارجی‌ها

همشهری وضعیت عینک‌فروشی‌های استان را در گفت‌و‌گو با مسئولان و فعالان این حوزه بررسی می‌کند

بازار
چشم ما در دست خارجی‌ها

باران پناهی|  البرز-خبرنگار:

هر کس در هر جایی و هر سنی ممکن است از عینک استفاده کند. عینک‌سازی و عینک‌فروشی از مشاغلی است که اهمیت خاصی دارد؛ چراکه با سلامت مردم در ارتباط است، به همین دلیل نهادهای مختلفی از اتحادیه تا علوم پزشکی بر آن نظارت دارند.
 
با توجه به نیاز بالای کشور به عینک طبی و آفتابی و به دلیل این‌که عینک یک کالای وارداتی است، به نظر می‌رسد این بازار وضعیت مطلوبی داشته باشد، اما وقتی به سراغ فعالان این صنف رفتیم تا از وضعیت آنها بپرسیم از کسادی بازار گفتند، اکثر عینک‌فروشان قدیمی از کلینیک‌های پزشـکی که در آن فروشـگاه‌های عینک‌فروشـی تاسـیس شـده اسـت و باعـث کسـادی بـازار آنها شـده‌اند، گلایه دارند.


گلایه عینک‌فروشان قدیمی

یکی از عینک‌فروشان و عینک‌سازان قدیمی در کرج که بیش از 40 سال است در این شغل فعالیت می‌کند با گلایه از فروش عینک در مطب چشم‌پزشکان و برخی درمانگاه‌ها می‌گوید: فروش عینک در واحدهای چشم‌پزشکی غیر‌قانونی و مانند این است که پزشک در مطب خود دارو بفروشد.

«خلیل مهدی‌بیگی» می‌افزاید: در سال‌های اخیر شاهد هستیم که اکثر چشم‌پزشکان کرج پس از ویزیت بیماران، با ترفندهای گوناگون مانند ندادن نسخه به بیمار آنها را قانع می‌کنند تا از مطب عینک تهیه کند و دیگر نسخه‌ای به عینک‌فروشان نمی‌رسد.وی ادامه می‌دهد: پزشکان با وجود درآمدهای میلیونی از منابع مختلف، چه نیازی به فروش عینک در مطب‌هایشان دارند؟! آنها با این عمل خود موجب رکود بازار عینک‌فروشانی شده‌اند که خود با هزاران مشکل مشغول فعالیت هستند.


افزایش قیمت

یکی دیگر از عینک‌فروشان جوان در چهارراه طالقانی به افزایش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر اشاره می‌کند و می‌گوید: در داخل کشور تولیدات انبوه در بخش عینک وجود ندارد، تولیداتی هم که هست  به اندازه مصرف کشور نیست و بیش از 90 درصد عینک‌ها و لوازم مورد نیاز وارداتی هستند. «سهیل صفری» می‌افزاید: تلاطم بازار ارز مستقیما به بدنه شغل ما صدمه وارد می‌کند و باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود؛ در نتیجه با توجه به اولویت مردم در استفاده از عینک‌های طبی و آفتابی، مصرف‌کنندگان نیز با مشکل مواجه می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: اکنون قیمت اجناسی مانند فریم و عدسی عینک و لنزهای تماسی ۴ تا ۵ برابر شده است. برای مثال قیمت عدسی عینک از ۴۰ هزار تومان به ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان رسیده است و این مسئله بینایی افراد را تهدید می‌کند. برخی مبتلا به تنبلی چشم هستند که باید سریع درمان شوند. استفاده به‌موقع از عینک در پیشگیری از تبعات بعدی بسیار حائز اهمیت است اما خانواده‌ها زمانی که با مشکل معیشتی مواجه باشند، مسائل درمانی را در اولویت قرار نمی‌دهند. صفری می‌گوید: امیدواریم از نظر تعرفه‌های گمرکی و تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان عینک تسهیلاتی داده شود تا مشکلات این حوزه نیز حل شود. 


غیر‌قانونی بودن فروش در مطب‌ها

رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان عینک کرج با تاکید بر این‌که فروش عینک در مطب‌های چشم‌پزشکی، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و فروشگاه‌های بزرگ غیر‌قانونی است، می‌گوید: فروش عینک و نظارت بر آن بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است و وزارت بهداشت و درمان هیچ کنترلی بر قیمت‌ها ندارد.

«عبدالله ابراهیمی» می‌افزاید: وزارت بهداشت و درمان می‌گوید که فروش عینک به عهده این وزارتخانه است، در حالی که سازمان صنعت و معدن نیز حقوق مربوط به ساخت و فروش هر گونه عینک را زیر نظر اتحادیه عینک‌فروشان قرار داده است و این اختلاف نظر باعث بی‌ثباتی قیمت فروش عینک در بازار شده است.وی ادامه می‌دهد: چرا وزارت بهداشت و درمان برای ثبات قیمت هیچ کمکی نمی‌کند؟ درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها عینک را با بالاترین قیمت به مشتریان عرضه می‌کنند.


تاثیر نوسان ارز بر نرخ‌ها

ابراهیمی درباره آخرین وضعیت قیمت عینک در بازار می‌گوید: به طور کل عینک وارداتی است؛ از این رو با دلار مبادله می‌شود. در ماه‌های اخیر به دلیل نوسانات دلار با افزایش چندبرابری قیمت عینک مواجه شده‌ایم.
رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان عینک کرج ادامه می‌دهد: برای مثال یک سری عدسی‌های عینک که وارداتی است و فقط در ایران نمره می‌شود قیمتش حتی به دو و نیم برابر قبل هم 
رسیده است. 


از مجوزدارها خرید کنید

ابراهیمی می‌افزاید: برخی صنوف نیز با سوءاستفاده از نوسانات دلار، این کالا را به قیمت چندین برابری به مشتریان عرضه می‌کنند.ابراهیمی می‌گوید: از شهروندان تقاضا می‌کنیم تا عینک را از عینک‌‌فروشانی خریداری کنند که مجوز فروش دارند. عینک‌هایی که در کنار خیابان یا خرازی‌ها و اسباب‌بازی‌فروشی‌ها عرضه می‌شوند غیراستاندارد هستند.


نظارت علوم پزشکی بر عینک‌فروشی‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز درباره  اعتراض عینک‌سازان و عینک‌فروشان نسبت به فروش عینک در مراکز درمانی می‌گوید: اکنون 3 گروه عینک‌ساز در استان فعالیت می‌کنند؛ یک گروه افرادی هستند که قانون به آنها اجازه داده هم عینک بسازند و هم تجویز کنند، دوم گروهی که از قدیم عینک‌ساز بوده‌اند و مجوز دارند و باید نسخه به دستشان برسد تا عینک درست کنند و سوم گروهی که می‌گویند ما مهارت داریم اما مجوز ندارند و تعداد آنها بیشتر است. 
«حمید درفشی» می‌افزاید: وزارت بهداشت طبق وظیفه خود، به سراغ این افراد رفته و با آنها برخورد کرده است. 

وی ادامه می‌دهد: عینک‌سازان مجوزهایشان را یا از ما می‌گیرند یا از سازمان فنی و حرفه‌ای و قطعا علوم پزشکی بر آنها نظارت دارد. 
درفشی اضافه می‌کند: دانشگاه علوم پزشکی تابع آیین‌نامه‌های وزارت بهداشت است؛ البته این‌که آیین‌نامه‌ها ممکن است ایراداتی داشته باشد موضوع دیگریست اما وظیفه ما این است که آیین‌نامه ابلاغی از سوی وزارت بهداشت را عملیاتی کنیم و هیچ یک از همکاران ما نمی‌توانند تخلف کنند. 
وی می‌گوید: فروش عینک در هیچ یک از بیمارستان‌ها صورت نمی‌گیرد؛ به جز بیمارستان نور که تابع قوانین بیمارستان‌های خاص است و یک مسئول فنی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید