• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 9 بهمن 1397
کد مطلب : 46413
+
-

نان ‌های بی‌کیفیت در سفره اردبیلی‌ها

به گفته نانوایان افزایش هزینه‌های جانبی، ثابت ماندن قیمت و استفاده از آرد بی‌کیفیت موجب کاهش کیفیت نان شده است

گزارش
نان ‌های بی‌کیفیت در سفره اردبیلی‌ها

یاشار پورمجید|   اردبیل – خبرنگار:



کیفیت نان پخته‌شده در نانوایی‌های استان اردبیل در سطح مناسبی نیست و این را هم مردم و نانوایان قبول دارند و هم مسئولان. مجموع واحدهای نانوایی فعال در استان 2 هزار و 986 واحد است که از این تعداد 2 هزار و 215 واحد سهمیه‌پز و 771 واحد نیز آزادپز هستند.

 اگرچه نان پخته‌شده در نانوایی‌های آزادپز کیفیت بهتری دارد، اما خرید نان با قیمت بالاتر با توجه به شرایط معیشتی مردم، کمی مشکل است. آن هم در حالی که به تایید برخی شهروندان اردبیلی طعم نان‌های سهمیه‌ای پخته‌شده در دیگر استان‌ها بسیار بالاتر از کیفیت نان در نانوایی‌هایی سهمیه‌پز اردبیل است. اگر‌چه انتقادات مسئولان و شهروندان از بی‌کیفیتی نان‌های اردبیل مورد تایید اتحادیه نانوایان نیست و اعلام می‌کنند این نان‌ها با همان آردهای بی‌کیفیتی که در اختیار نانوایی‌ها گذاشته می‌شود، پخته می‌شوند.


کیفیت پایین‌ نان‌های سهمیه‌‌ای

«حمزه علی‌پور» یکی از شهروندان اردبیلی که راننده کامیون است، می‌گوید: به دلیل شغلم، اغلب از شهرهای مختلف کشور نان‌های مختلف می‌خرم. کیفیت انواع نان در نانوایی‌های سهمیه‌پز در استان‌های شمالی از کیفیت نان نانوایی‌های آزادپز اردبیل بالاتر است.«سولماز عباس‌زاده» دانشجوی اردبیلی هم که سال‌ها ساکن تهران بوده است، عنوان می‌کند: اگرچه انتظار می‌رود که کیفیت نان بربری در استانی مانند اردبیل بالا باشد، اما کیفیت بربری پخته‌شده در شهرهایی مثل تهران و کرج بسیار بالاتر از اردبیل است و نان بربری‌ای که در نانوایی‌های اردبیل پخته می‌شود، کیفیت بسیار پایینی دارد. 


همه‌چیز گران می‌شود، جز نان 

یکی از نانوایان فعال در اردبیل پایین بودن کیفیت آرد تحویل داده شده، بی‌توجهی اغلب نانوایان به طی دوره استراحت خمیر و عمل‌آوری آن قبل از شروع پخت نان و مهم‌تر از همه انگیزه پایین نانوایان برای پخت نان باکیفیت را از مهم‌ترین دلایل پایین بودن کیفیت نان در اردبیل می‌داند.

«محرم جعفری» می‌گوید: هزینه‌های جانبی روز‌به‌روز افزایش پیدا می‌کند، اما قیمت نان همچنان ثابت مانده است و همین پایین نگه داشتن قیمت نان در بلند‌مدت بدون ارائه هیچ تسهیلات و خدماتی به فعالان این صنعت باعث کم‌فروشی و کاهش کیفیت پخت نان می‌شود. وی تاکید می‌کند: در قیمت نان باید تغییراتی ایجاد شود تا لااقل برای نانواها هم صرفه اقتصادی داشته باشد. با وجود افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تولید و ثبات قیمت نان در 4 سال اخیر، دیگر رمقی برای ما باقی نمانده است. خواسته ما یکسان‌سازی نرخ آرد و نان است که امیدواریم در این زمینه تصمیم‌هایی گرفته شود. 
اما«جواد زنجانی» فرماندار اردبیل در پیگیری‌های همشهری احتمال هر گونه افزایش قیمت نان تا پایان سال جاری را رد می‌کند و می‌گوید: فعلا هیچ تصمیمی در این باره گرفته نشده است و پایین بودن قیمت دلیل نمی‌شود که نانوایان به کیفیت نان پخته‌شده بی‌توجهی کنند.


تاکید استاندار بر بهبود وضعیت

استاندار اردبیل هم با بیان این‌که بهترین نوع گندم کشور در استان اردبیل تولید می‌شود، اظهار می‌کند: کیفیت نان پخته‌شده در استان مطلوب نیست و باید برای تولید آرد از بهترین گندم‌های تولیدی استان استفاده شود.

«اکبر بهنامجو» می‌افزاید: در صورت تولید آرد مناسب از گندم‌های باکیفیتی که در شمال و جنوب استان کشت می‌شود‌، نان پخته‌شده نیز با‌کیفیت خواهد شد. بهنامجو در عین حال ضعف نظارت‌ها را مشکل دیگر چرخه تولید آرد و پخت نان در استان عنوان می‌کند و می‌گوید: جا دارد علاوه بر تشدید نظارت‌ها بر نحوه عملکرد نانوایی‌ها، وضعیت چرخه تولید آرد در کارخانه‌ها توسط بازرسان ویژه نیز مورد بررسی قرار گیرد. استاندار اردبیل با تاکید بر ضرورت نظارت بر روند تولید آرد در کارخانه‌های آردسازی می‌افزاید: بازرسانی که در داخل کارخانه‌های آرد‌سازی مسئول هستند، باید جانب امانت‌داری را رعایت کنند و گزارش مناسبی از روند تولید آرد به فرمانداری‌ها ارائه دهند. 

وی در عین حال از کم‌فروشی برخی نانوایان در استان انتقاد می‌کند و می‌گوید: بررسی گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد که وزن چانه‌های نان‌های تولیدشده در اغلب استان‌ها کمتر از حد مصوب است و نظارت دستگاه‌های مسئول در این رابطه باید تشدید شود. استاندار تاکید می‌کند: فرمانداری‌ها مکلف هستند با همکاری اداره کل غله و خدمات بازرگانی‌، اتحادیه نانوایان و سازمان صنعت‌، معدن و تجارت، برای تشدید نظارت‌ها و کمک به بهبود کیفیت نان اقدامات اساسی انجام دهند.


رسیدگی به تخلف 650 نانوایی

اگرچه استاندار اردبیل خواستار بازرسی‌های بیشتر و نظارت‌های دقیق‌تر بر کار نانوایی‌های استان است، اما با توجه به حجم بازرسی‌های انجام‌گرفته، به نظر می‌رسد کیفیت آرد تحویل داده شده به نانوایی‌ها هم باید ارتقا یابد. همچنین بازرسان باید بر کیفیت تخمیر خمیر نانوایی‌ها و در واقع به مرحله قبل از پخت نان توجه بیشتری داشته باشند.
در این باره رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به اجرای طرح بازرسی بر عملکرد اصناف از ابتدای سال جاری اظهار می‌کند: تاکنون 21 هزار بازرسی و 290 مورد گشت مشترک ارگان‌های مسئول از نانوایی‌های استان صورت گرفته است و در همه این بازرسی‌ها به رعایت وزن چانه، زمان و نحوه پخت، بهداشت و دیگر موارد لازم توجه شده است.
«سید‌حامد عاملی» می‌افزاید: در این بازرسی‌ها 650 پرونده تخلف برای نانوایی‌های استان به ارزش 990 میلیون و 607 هزار ریال تشکیل و برای طی مراحل قانونی و صدور حکم به مراجع قضایی ارجاع شده است.

وی با بیان این‌که بازرسی‌ها با هدف نظارت ویژه بر کیفیت و کمیت نان‌های تولیدی در استان انجام گرفته است، عنوان می‌کند: در این بازرسی‌ها با واحدهایی که قوانین نظام صنفی را رعایت نکرده و نان‌های بی‌کیفیت به مردم عرضه می‌کنند، برخورد می‌شود.

عاملی بیشترین تخلف واحدهای نانوایی را 212 مورد کم‌فروشی، 88 مورد گران‌فروشی، 37 مورد رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی، 30 مورد درج نکردن قیمت، بالغ بر 260 مورد نداشتن پروانه کسب و پایین بودن کیفیت پخت نان عنوان می‌کند.  رئیس سازمان صمت استان درباره تخلفات کارخانه‌های آردسازی بیان می‌کند: در حال حاضر 12 کارخانه آرد‌سازی در استان فعال است و برای پیشگیری از بروز تخلفات احتمالی، تاکنون طی بازدید و بازرسی از کارخانه‌های آرد‌سازی استان برای 3 واحد متخلف به ارزش ریالی بیش از 144 میلیون ریال پرونده تخلفاتی تشکیل و مراتب برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی استان ارسال شده است.
این مسئول از شهروندان می‌خواهد گزارش‌های خود را درباره تخلفات اقتصادی از جمله گران‌فروشی‌، کم‌فروشی و تقلب، احتکار و انبارهای بی‌نام و نشان از طریق سامانه ارتباطی 124 و یا با حضور در محل سازمان (حوزه ستاد خبری) به صورت حضوری و کتبی اطلاع دهند تا برخورد لازم با متخلفان صورت بگیرد. 


راه‌اندازی سامانه اطلاعات نان در استان 

مدیر کل غله استان هم از اجرای طرح ساماندهی نانوایی‌های استان خبر می‌دهد و می‌گوید: در این طرح پراکندگی متوازن نانوایی‌های سهمیه و آزاد‌پز بر اساس پراکندگی جمعیت شهری و نیاز مناطق به انواع نان مورد توجه قرار گرفت تا تمرکز چند نانوایی در یک منطقه ایجاد مشکل نکند. «علی نوبخت» از تلاش برای راه‌اندازی نرم‌افزار تشریح‌کننده اطلاعات نانوایی‌های استان برای دسترسی آسان مردم به اطلاعات نانوایی‌ها و ساعات پخت و محل نانوایی‌ها هم خبر می‌دهد. 


اتحادیه نانوایان کیفیت پایین نان را تایید نمی‌کند 

رئیس اتحادیه نانوایان اردبیل در پیگیری‌های همشهری از انتقادات مطرح‌شده درباره کیفیت نان استان اظهار می‌کند:‌ این‌که گفته می‌شود کیفیت نان اردبیل نسبت به استان‌های دیگر پایین‌تر است، اصلا مورد تایید ما نیست. با توجه به آردی که در اختیار ما قرار می‌گیرد، از نظر کیفیت، نان پخته‌شده در اردبیل در سطح قابل قبولی قرار دارد. «بهنام اسمعیل‌زاده» در پاسخ به انتقادات مطرح‌شده درباره عدم پخت نان در استان با توجه به کیفیت مرغوب آرد تولیدشده در این منطقه عنوان می‌کند: با وجود این‌که استان اردبیل مرغوب‌ترین گندم کشور را دارد، اما این گندم از استان خارج می‌شود. در حال حاضر شاهد ورود آرد با‌ کیفیت پایین‌تر از گندم خود استان به اردبیل هستیم. در صورتی که اگر محصول گندم در داخل استان آرد شده و تحویل نانوایان شود، کیفیت نان به مراتب بسیار بالاتر از کیفیت کنونی نیز خواهد بود. اسمعیل‌زاده از نظارت مداوم بر نانوایی‌ها خبر می‌دهد و می‌افزاید: در صورت مشاهده تخلف با متخلفان برخورد خواهد شد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید