• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 9 بهمن 1397
کد مطلب : 46390
+
-

حرف‌های قبل از پرواز

در نشست خبری جشنواره سی‌وهفتم چه گذشت

جشنواره
حرف‌های قبل از پرواز

مسعود میر/روزنامه‌نگار


امشب مراسم افتتاحیه جشنواره سی‌وهفتم برگزار می‌شود تا تحویل سال سینمایی کشور با بزرگداشت‌هایش در پردیس تئاتر تهران رقم بخورد. از ظهر چهارشنبه رسما ماراتن تماشای فیلم‌ها آغاز خواهد شد.روز گذشته هم نشست خبری جشنواره برگزار شد تا قبل از برگزاری جشنواره، اصحاب رسانه بتوانند سؤالات و دغدغه‌های خود را بی‌پرده با دبیر جشنواره در میان بگذارند.
نشستی که در آن اسپانسر رسمی جشنواره معرفی و از پوسترهای بخش‌های بزرگداشت، نگاه نو و تجلی اراده ملی هم رونمایی شد.

دورهمی سیمرغ‌دارها و مشکل همیشگی
اولین خبر دبیر جشنواره به برگزاری یک دورهمی در روز 13بهمن‌ماه و همزمان با 40سالگی انقلاب با حضور همه برگزیدگان ادوار مختلف جشنواره مرتبط بود. اتفاقی که اگر با دقت عملی شود حتما منشا تحولات و وقایع مثبتی در خانواده سینمای کشور خواهد شد.خانواده‌ای که گاهی به قطب‌های مخالف هم بدل شده‌اند و گاهی چنان از هم دور مانده‌اند که گویی هیچ‌گاه حتی در یک صنف و حوزه همکار هم نبوده‌اند.
دبیر البته خیلی زود و با نخستین سؤال اهالی رسانه دوباره با همان دغدغه معمول این ایام در نشست‌ها روبه‌رو شد: «آشغال‌های دوست داشتنی!»
او در توضیح درباره وضعیت بلاتکلیف این فیلم در جشنواره فیلم فجر به سیاق سال‌های گذشته گفت: این فیلم پروانه نمایش دارد ولی امکان نمایش در جشنواره را نداشته و امیدوارم به‌زودی شرایط اکران آن فراهم شود.

هیأت داوران بدون دبیر با سرعت
داروغه‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا جشنواره رئیس هیأت داوران دارد یا خودش به‌عنوان دبیر حرف آخر را می‌زند اعلام کرد:« رئیس هیأت داوران نداریم و نظرات به‌صورت جمعی است و اگر به اجماع نرسند از طریق اکثریت اتفاق می‌افتد. اینطور نیست کسی باشد که حرف آخر را بزند.» او همچنین در توضیح اینکه چرا داوران جشنواره برخلاف دیگر جشنواره‌ها زودتر از اهالی رسانه فیلم‌ها را خواهند دید هم گفت: «با توجه به تعطیلی وسط جشنواره و مسابقه فوتبال که احتمالا درمیان جشنواره داریم، داوران یکی دو روز زودتر داوری را شروع کردند. همچنین باید بگویم نسخه دی‌سی‌پی همه فیلم‌ها به‌طور کامل تحویل شده است.» دبیر جشنواره همچنین در نشست خبری از قوه قضاییه درخواست کرد تا هر اطلاعی درباره سرمایه‌های مشکوک در سینما دارند را به‌صورت مکتوب به وزارت ارشاد اعلام کنند.

سفارش نداریم
ابراهیم داروغه‌زاده در پاسخ به چند سؤال مختلف با محوریت سفارشی بودن بعضی انتخاب‌ها در هیأت انتخاب و داوران و تحمیل نظر برای توجه به بعضی فیلم‌های خاص توسط برخی ارگان‌ها و سازمان‌ها تأکید کرد که در برگزاری جشنواره از مرحله ابتدایی تا پایان آن هیچ سفارش و توصیه‌ای نه وجود دارد و نه اگر وجود داشته باشد پذیرفته خواهد شد.

ما منتشر نمی‌کنیم اما فیلمسازان مختارند
«ما اسامی داوطلبان شرکت در جشنواره را اعلام نخواهیم کرد و دلیل این کار چیزی جز حمایت از سینما نیست چون ممکن است با انتشار فیلم‌های داوطلب برای حضور در جشنواره و به تبع آن حذف آنها در مرحله انتخاب شائبه ضعیف بودن آن فیلم ایجاد شود درحالی‌که هیأت انتخاب گاهی ممکن است بین فیلم خوب و فیلم بهتر فیلمی را کنار بگذارند و عدم‌پذیرش در جشنواره حتما به‌معنای ضعیف بودن فیلم‌ها نیست. به همین دلیل هم ما به روال سایر جشنواره‌های دنیا اسامی فیلم‌هایی که مایل بودند به مرحله نهایی جشنواره برسند را منتشر نخواهیم کرد.» این خلاصه کلام دبیر جشنواره درباره اظهارنظرهای مختلف برخی فیلمسازان درباره بیرون کشیدن فیلم‌شان از جشنواره یا گلایه‌ها از مسیر انتخاب بود. داروغه‌زاده همچنین تأکید کرد: «ما مقابل برخی کارگردان‌هایی که آثارشان را از جشنواره خارج کردند یا انصراف دادند سکوت می‌کنیم و احترام می‌گذاریم ولی در دوره قبل هم اسامی فیلم‌های شرکت‌کننده را اعلام نکردیم که آن هم فقط به‌خاطر احترام به فیلم‌ها بود. با این حال همه فیلم‌هایی که شرکت کرده بودند، خودشان می‌توانند اعلام‌کنند ولی ما ترجیح می‌دهیم برای رعایت شرایط بهتر فیلم در اکران، اسامی از سوی ‌جشنواره اعلام نشود.»
او در پایان نشست در پاسخ به سؤالی با موضوع رویکرد محافظه‌کارانه خودش در سمت دبیری جشنواره و نیز معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی هم گفت: «تلاشم این بوده آنچه سانسور می‌شود، ابتذال باشد و در این مدت سعی کرده‌ام فیلمی با رویکرد سیاسی و اجتماعی در پروانه ساخت دچار مشکل نشود.»‌


خانه به دوشی جشنواره 

جشنواره بدل شده به ضیافت خانه به دوشان و شاید همزمانی با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی فرصت خوبی باشد برای اینکه بالاخره خواسته مشترک صنوف سینمایی و اهالی رسانه برای ساخت کاخ جشنواره از همین سرفصل شروع شود. این محور سؤال همشهری از ابراهیم داروغه‌زاده بود که اینگونه پاسخ داده شد: «ما در نقاط دیگر دنیا هم محلی نداریم که هم منتقدان و هم هنرمندان و صاحبان آثار با هم فیلم‌ها را ببینند. از سویی ما به‌دلیل داشتن بخش نمایش مردمی نمی‌توانیم همه را در یک نقطه گردآوریم ولی از سوی دیگر امیدواریم شهرداری تهران مکانی را برای برگزاری جشنواره‌های فرهنگی هنری تدارک ببیند.» البته لازم به توضیح است که در جشنواره‌های معتبر دنیا روال بر این قرار است که نمایش فیلم برای اهالی سینما با حضور عوامل فیلم برگزار می‌شود اما بعد  از آن که نمایندگان مطبوعات فیلم را دیده باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید