• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 9 بهمن 1397
کد مطلب : 46315
+
-

توجیه بی‌کیفیتی

چهره روز
توجیه بی‌کیفیتی

رضا رحمانی، وزیر نوپای صنعت، معدن و تجارت با اینکه در ظاهر بی‌کیفیتی بسیاری از خودروهای داخل را قبول دارد، بازهم طرف خودروسازان وطنی ایستاده و وعده‌هایی برای افزایش کیفیت و رونق تولید خودرو داده که البته به‌نظر می‌رسد مبنای این وعده‌ها نیز نمی‌تواند چیزی جز حمایت تسهیلاتی از خودروسازان و هموارسازی راه برای تداوم تولید خودروهای نسل دوم بنزینی باشد. توجیه جالب جناب وزیر در قبال این پرسش که خودروسازان چه منفعتی برای کشور دارند، این است که اگر همین خودروسازان وطنی نبودند باید برای تأمین خودروهای موردنیاز کشور سالانه 15میلیارد دلار هزینه می‌شد درحالی‌که حالا خودروسازان با صرف 5میلیارد دلار برای واردات قطعه، نیاز کشور را تأمین می‌کنند و 10میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی دارند. حالا اینکه جناب رحمانی تفاوت کیفیت خودروهای وارداتی و وطنی را به روی خود نیاورده و فقط به ذکر رقم ارز صرفه‌جویی شده بسنده کرده، بماند، تأسف‌بار اینکه به‌نظر می‌رسد او در این رابطه هم به بلایی که خودروهای بی‌کیفیت بر سر ایرانی‌ها می‌آورد هم توجهی ندارد وگرنه با نگاهی به آمار قربانیان حوادث رانندگی متوجه می‌شد که دستاورد خودروسازان فقط صرفه‌جویی ارزی نیست و در کشته شدن 16هزار نفر و مجروح شدن 336هزار نفر در تصادفات سال گذشته نیز مسئولیت خطیری بر عهده داشته‌اند. از اینها گذشته اگر قرار است جان و مال مردم و کیان این سرزمین با مقیاس صرفه‌جویی ارزی سنجیده شود، چه‌ بهتر که دولت تدبیر نیز مانند رئیس‌جمهور سابق، برای حفر چاه آب و استفاده از منابع آبی فراخوان عمومی صادر کند تا نیاز به نهاده‌های دامی و گوشت و دیگر کالاهای اساسی از دل خاک زرخیز ایران به عمل‌ آید تا اجباری به اختصاص 14میلیارد دلار برای واردات این کالاها وجود نداشته باشد. مهم نیست که با این فراخوان، سرزمین ایران ظرف چند سال به بیابان برهوت تبدیل شود زیرا با رویکرد فعلی، خودروسازان این سرزمین را بیش‌ازپیش نا امن و غیرقابل‌سکونت خواهند کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید