• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 9 بهمن 1397
کد مطلب : 46306
+
-

حماسه رستم و سهراب روی صندلی چرخدار

شهردارتهران: این نمایش، حضور مؤثر اجتماعی توان‌یابان را معنا کرده ‌است

فرهنگ
حماسه رستم و سهراب روی صندلی چرخدار


داستان رستم و سهراب حماسه‌ای پهلوانی است که در آن از زوربازو و نیروی جسم و جان سخن گفته می‌شود. وقتی معلولان کهریزک روی صندلی‌های‌چرخدار این داستان را روایت می‌کنند معنای دیگری به توانایی بدنی و قدرت اراده می‌دهند.

به گزارش همشهری، این نمایش در سالن 800نفری شهید آوینی فرهنگسرای بهمن اجرا شد و تماشاگران آن پیروز حناچی شهردار تهران، سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری به همراه جمعی از سفیران و نمایندگان سفارتخانه‌های مجارستان، سوئد، فنلاند، مالزی، پاکستان، تاجیکستان، بلغارستان و آذربایجان و دبیر کل مؤسسه اقتصادی اکو بودند.

نمایش «رستم و سهراب» به نویسندگی و کارگردانی میرکمال میرنصیری با حضور ۳۰ هنرمند توان‌یاب گروه درمانی آسایشگاه خیریه کهریزک، 7بهمن در فرهنگسرای بهمن روی صحنه رفت. شهردار تهران در پایان این نمایش اظهار کرد: بازیگران این نمایش، حضور مؤثر اجتماعی توان‌یابان را معنا کرده‌اند. امروز تعریف معلول به رنج بردن از یک عارضه محدود نمی‌شود و معلولان می‌توانند در عرصه‌های اجتماعی حضور مؤثر داشته باشند. از تک‌تک شما عزیزان که می‌دانم حضور در این نمایش برایتان سخت بوده، تشکر می‌کنم. پیروز حناچی افزود: تلاش این گروه، در برداشتن دیواری که مانع حضور معلولان در عرصه‌های اجتماعی است، مؤثر خواهد بود. امیدوارم ما هم به سهم خودمان بتوانیم همه فضای شهر را مناسب حضور توان‌یابان کنیم.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این مراسم درباره برنامه‌های این سازمان در دهه فجر گفت: سازمان فرهنگی هنری 48عنوان برنامه را با یک هزار و 700اجرا برای ایام دهه فجر در نظر خواهد داشت. سعید اوحدی گفت: نمایشواره کوچه‌های بنی‌هاشم در مساحت 2هزار مترمربع با استقبال و حضور مردم هر شب در ابتدای بلوار کشاورز 25اجرا را به‌صورت رایگان برای عموم مردم و شهروندان دارد. او با اشاره به برگزاری برنامه «فصل رویش» و تقدیر از 40هنرمند انقلابی در فرهنگسراها و مراکز فرهنگی هنری شهر تهران اظهار کرد: شروع این برنامه در فرهنگسرای فردوس با تقدیر از حسین فدایی‌حسینی، امیرحسین شفیعی و کورش زارعی از هنرمندان مشهور عرصه نمایش کشور، روز ۷ بهمن‌، در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

میرکمال میرنصیری ، کارگردان نمایش نیز در حاشیه این مراسم با اشاره به اینکه نمایش درمانی از سال 1379در آسایشگاه کهریزک آغاز شده است، گفت: دلیل انتخاب متن نمایش «رستم و سهراب» این بود که شخصیت‌های شاهنامه باید با شکوه و با خودباوری بالا و تکبر صحبت کنند و این ویژگی‌ها به رشد خودباوری در توان‌خواهان کمک کرد.

   نوجوان کارتن‌خواب در‌ شأن کشور نیست
شهردار تهران از نخستین مرکز نگهداری پسران نوجوان کارتن‌خواب به نام سرای نور بازدید ‌کرد. به گزارش همشهری «پیروز حناچی» در این بازدید گفت: داشتن نوجوان کارتن‌خواب در ‌شأن این کشور و مردمش نیست و باید همه با هم تلاش کنیم که افرادی که به هر دلیلی کارتن‌خواب هستند به زندگی خود بازگردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید