• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 9 بهمن 1397
کد مطلب : 46304
+
-

طرح 3 سؤال در یک روز از وزیر امور خارجه در بهارستان

ظریف عصبانی شد و مجلس را قانع‌کرد

چرا بدعهدی رژیم آمریکا را به نام جمهوری اسلامی تمام می‌کنید و برجام را ترکمنچای می‌نامید

مجلس
ظریف عصبانی شد و مجلس را قانع‌کرد


کمتر زمانی است که وزیر خارجه در مجلس عصبانیت از خود نشان دهد، شاید فقط ظریف 2 بار در مجلس از کوره در رفته باشد؛ یکی وقتی که مهدی کوچک‌زاده در مجلس نهم لفظ خائن را در مناقشه‌اش با او به‌کار برد و دیگری دیروز که علی ادیانی‌راد نماینده قائمشهر برجام را هم‌ردیف ترکمنچای دانست و با تشبیه برجام به الاغ چموش گفت که این برجام چموش است و لگد می‌زند.

به گزارش همشهری،  وزیر خارجه که دیروز برای پاسخ به 3 سؤال نمایندگان به مجلس رفته بود احتمالا پیش‌بینی چنین فضای ملتهبی را کرده بود که پیش از آغاز رسیدگی به این سؤالات از هیأت‌رئیسه درخواست کرده بود جلسه غیرعلنی برگزار شود. او بعد از طرح سؤال ادیانی‌راد که پرسید چرا تضمین‌های کافی از آمریکا نگرفتید دوباره در جایگاه هیأت‌رئیسه قرار گرفت و خطاب به لاریجانی گفت پاسخ این سؤال را باید در جلسه غیرعلنی بدهد اما با مخالفت هیأت‌رئیسه مواجه شد. ظریف ناچار در توضیح این سؤال، نماینده سؤال‌کننده را به عجز ترامپ در ایجاد اجماع علیه ایران ارجاع داد و گفت که امروز ترامپ کاسه گدایی در دست گرفته تا یک اجلاس ضدایرانی در لهستان برگزار کند. او با بیان اینکه برجام توانست آمریکا را در دنیا منزوی کند، گفت: چرا افتخارات ملی را با نام ترکمنچای می‌نامید؟

وزیر خارجه گفت: ایراد گرفتن به دستاوردهای جمهوری اسلامی کار راحتی است، اما نیاز کشور نگاه کردن به شرایط واقعی است و اینکه وزارت خارجه مجری تصمیمات نظام است. وی همچنین افزود: اگر نیاز باشد رئیس مجلس جلسه را غیرعلنی کند تا من بحث‌هایی را مطرح کنم. من وظیفه دارم در برابر خارجی‌ها از منافع ملی کشور دفاع کنم  اما نمی‌توانم همه نکات لازم را بیان کنم.

ظریف همچنین اظهار داشت: آقا ۹ شرط را برای برجام گذاشت و هیأت نظارت را هم تعیین کرد. شما بگویید در توافق پاریس و نفتا چه تعهدی بالاتر از تصویب کنگره و امضای رئیس‌جمهور بوده که ترامپ از آن خارج شد؟ چرا بدعهدی دولت رژیم جنایتکار آمریکا را به اسم جمهوری اسلامی تمام می‌کنیم و افتخار کشور را ترکمنچای می‌نامیم؟ ما تعهد کافی گرفتیم و گزارش هم دادیم، اما رژیم آمریکا از برجام خارج شد؛ کما اینکه از تعهدات دیگرش هم خارج شد. ظریف همچنین گفت: از دولتی که به اصول بین‌الملل پایبند نیست چه توقعی داریم؟ چه‌کسی می‌گوید که ما براساس اعتماد به آمریکا عمل کردیم؟ ما براساس تک‌تک اقداماتی که کردیم اقدامات متقابل را گرفتیم. ما تا پی‌ام‌دی را حل نکردیم روی اراک اقدام نکردیم و تا اورانیوم کیک زرد را از روسیه وارد نکردیم اورانیوم غنی شده را نفرستادیم. اگر آمریکا عهدشکنی کرده باید بر سر دولت آمریکا بکوبید نه فرزندان ملت و نه مقاومت ملت. ادیانی‌راد سؤال را به رأی گذاشت که مجلس توضیحات ظریف را قانع‌کننده دانست.

سؤال دیگر را جمشید جعفرپور، نماینده لارستان از ظریف درباره مشکلات بازرگانان و صرافان ایرانی در امارات پرسید.  در ادامه این جلسه جهانبخش محبی‌نیا در سؤالش از وزیر امور خارجه درباره مجموعه اقدامات دیپلماتیک جهت رفع تهدید بین‌المللی در منطقه و سطح جهان گفت: چرا در جامعه انقلابی ایران و یادگار امام که با سکانداری رهبری اداره می‌شود دلواپس و برانداز به هدف واحد و یکسان رسیده‌اند؟ نمایندگان میاندوآب و لارستان از توضیحات ظریف درباره سوالات خودشان قانع شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید