• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 8 بهمن 1397
کد مطلب : 46220
+
-

دستگیری ریگی و پایان خوش

دستگیری ریگی و پایان خوش

دی ماه و حوادث عاشورا موجی از خشم بین مردم ولایتمدار برانگیخت و حماسه 9 دی رقم خورد. سالی چنین پرالتهاب فقط با دستگیری سرکرده گروهک تروریستی جندالله می‌توانست پایانی خوش داشته باشد.

 * دی: محمود احمدی‌نژاد در سفر به شیراز اعلام کرد که به‌زودی سندی رسمی برای دریافت غرامت خسارات جنگ جهانی اول و اشغال ایران توسط متفقین به سازمان ملل می‌دهیم و حق خود را از حلقوم مستکبران بیرون می‌کشیم. او یک هفته قبل‌تر هم در سفر به دانمارک از مطالبه غرامت جنگ جهانی دوم خبر داده بود. علی لاریجانی هم که به مصر سفر کرده بود تلاش‌هایی برای ترمیم روابط 2 کشور انجام داد. در پی وقایع پیش آمده در روز عاشورا، حمله به عزاداران حسینی و تکایا و هیئت‌های مذهبی، نهادهای مختلف کشور خواستار برخورد و اشد مجازات برای حرمت‌شکنان شدند. منابع رسمی و دولتی کشته‌شدگان روز عاشورای تهران را 5نفر و مجروحان را 60 نفر اعلام کردند. وزارت اطلاعات اعلام کرد تعدادی از منافقین در وقایع روز عاشورای تهران دستگیر شدند. 9دی میلیون‌ها نفر از مردم ایران در محکومیت حرمت‌شکنی راهپیمایی کردند. سخنران این مراسم آیت‌الله علم‌الهدی بود که در سخنرانی خود گفت: حرکت روز عاشورا دقیقا محاربه بود. وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای با فریب‌خوردگان اتمام حجت کرد و گفت که بیش از این بازیچه دست بیگانگان نشده و راه خود را از آنها جدا کنید. روح‌الله حسینیان، از اصلی‌ترین حامیان محمود احمدی‌نژاد در مجلس درخواست استعفا از نمایندگی مجلس را مطرح کرد. او دلیل استعفایش را ناتوانی در مقابله با نصب و انتصاب‌ها در دفاتر مسئولان و ریشه گرفتن جریان‌هایی عنوان کرد که به زعم او «تا ثریا با رهبری فاصله دارند». او چند روز بعد با رایزنی برخی نمایندگان استعفای خود را پس گرفت. رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم حماسه بزرگ 9دی را نتیجه هوشیاری مردم دانستند و گفتند: «اگر صدها بار نعمت هوشیاری این ملت، سجده شکر به جا آورده شود باز هم کم است.» ایشان از مسئولان 3قوه خواستند وظایف خود را در مقابل اغتشاشگران به خوبی انجام دهند. گزارش کهریزک 20دی‌ماه در مجلس قرائت شد؛ گزارشی که در آن نام سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران و معاونین او در اعزام بازداشت‌شدگان به کهریزک ذکر شده بود. مرتضوی به‌خاطر این پرونده دادگاهی شد و 9سال بعد برای اجرای حکم 2سال زندان در یکی از شهرهای شمالی کشور بازداشت شد. 22دی‌ماه سال88 نخستین ترور از مجموعه ترورهای هسته‌ای معاندین نظام صورت گرفت. دکتر مسعود علی‌محمدی- دانشمند هسته‌ای کشورمان- حین خروج از منزل خود در قیطریه با انفجار یک بمب کنترل از راه دور به شهادت رسید.

* بهمن: در پی خروج یک قطار مسافربری که از مشهد به سمت تهران حرکت می‌کرد 7نفر جان خود را از دست دادند و 18نفر نیز مجروح شدند. یک روز پس از واژگونی مرگبار قطار، این بار آتش‌سوزی یک فروند هواپیمای توپولوف باعث مجروح‌شدن 46مسافر شد. در پی کارشکنی‌های غرب در تأمین سوخت 20درصدی ایران و تبادل سوخت، محمود احمدی‌نژاد 18بهمن‌ماه خطاب به علی‌اکبر صالحی- رئیس سازمان انرژی اتمی- گفت که شما غنی‌سازی‌ 20درصد را آغاز کنید و ما در عین حال آماده مذاکره برای تبادل سوخت هستیم.یک سال بعد بهمن 89 ، میرحسین موسوی و مهدی کروبی در از نامه‌ای به وزیر کشور درخواست کردند  مردم تهران برای حمایت از قیام مردم تونس و مصر به راهپیمایی دعوت شوند و برای این راهپیمایی درخواست مجوز کردند.کمی بعد از این ماجرا، موسوی، کروبی و همسرانشان به حصر خانگی رفتند مسئله‌ای که تا کنون حل نشده باقی‌مانده است. علاءالدین بروجردی- رئیس کمیسیون امنیت ملی- در نامه‌ای به سایمون گس- سفیر انگلیس- خواستار اصلاح اشتباهات گذشته دولت انگلیس شد و فعالیت‌های سفارت این کشور در تهران را خارج از عرف دیپلماتیک خواند.

* اسفند: عبدالمالک ریگی، سرکرده گروهک تروریستی موسوم به جندالله، درحالی‌که در پرواز مسیر دبی به  بیشکک قزاقستان از آسمان ایران عبور می‌کرد، در فرودگاه بندرعباس دستگیر شد. این عملیات یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌ها در دستگیری یک تروریست بود. او چندی بعد اعدام شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید