• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 8 بهمن 1397
کد مطلب : 46214
+
-

جنجال کابینه

جنجال کابینه

مراسم تنفیذ و تحلیف محمود احمدی نژاد برگزار شد، برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی 3 زن به مجلس معرفی شدند تا کرسی وزارت بگیرند. مرگ فرزند عبدالحسین روح الامینی- مشاور محسن رضایی-بازداشتگاه کهریزک را زیر ذره بین برد. بعدها نام سعید مرتضوی، دادستان تهران به عنوان یکی از مقصران اتفاقات کهریزک در گزارش ها به میان آمد.  

* تیر: سیدعلی اکبر محتشمی‌پور و سیدعبدالواحد موسوی لاری در نامه‌ای به آیت‌الله جنتی- دبیر شورای نگهبان- پیشنهاد دادند با استخراج فهرست اسامی رأی‌دهندگان و تطبیق آن با اطلاعات سازمان ثبت‌احوال کشور بخشی از حقایق انتخابات روشن شود. بعد از بیانات رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نمازجمعه، محسن رضایی از پیگیری شکایت‌هایش درباره نحوه شمارش آرا انصراف داد.  8تیر دبیر شورای نگهبان در نامه‌ای به وزیر کشور صحت انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری را تأیید کرد. هیأت ویژه شورای نگهبان متشکل از حجت‌الاسلام دری نجف‌آبادی،محمد حسن ابوترابی فرد، رحیمیان و آقایان گودرز افتخار جهرمی، غلامعلی حداد عادل، محمدرضا تابش و محمدرضا خباز گزارشی از بازشماری حداقل 10درصد صندوق آرا منتشر کردند. 5 دیپلمات ایرانی که از شهریور 86در عراق ربوده شده بودند و در اسارت نیروهای آمریکایی بودند آزاد شدند. 24تیر یک فروند هواپیمای توپولف 16دقیقه بعد از پرواز از فرودگاه تهران در زمین‌های کشاورزی اطراف قزوین سقوط کرد و 168مسافر آن جان باختند. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نمازجمعه پیشنهادهایی برای برون‌رفت از وضعیت بحرانی مطرح کرد. این آخرین خطبه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در نمازجمعه بود و بعد از این خطبه‌ها تلاش برای منزوی‌کردن او آغاز شد و تا آخر عمر او ادامه داشت. محمود احمدی‌نژاد در جلسه هیأت دولت در مشهد، اسفندیار رحیم‌مشایی را به‌عنوان معاون اول خود انتخاب کرد. موجی از واکنش‌های منفی نسبت به این انتصاب حتی از سوی جریان‌های سیاسی حامی دولت شکل گرفت. محمدحسن ابوترابی فرد، نایب‌رئیس مجلس اعلام کرد که نظر مقام معظم رهبری مبنی بر کنارگذاشتن آقای رحیم مشایی از معاونت ریاست‌جمهوری کتبا به رئیس‌جمهور ابلاغ شده است.

 * مرداد: دوم مرداد یک فروند هواپیمای مسافربری ایلوشین روسی که از تهران عازم مشهد بود هنگام فرود در فرودگاه هاشمی‌نژاد با 153سرنشین از باند فرودگاه خارج و در قبرستان روستای طرق متوقف شد. نزدیک به 20نفر از مسافران در این حادثه کشته شدند. احمدی‌نژاد در آخرین روزهای دولت نهم خود غلامحسین محسنی اژه‌ای- وزیر اطلاعات- را برکنار کرد. 

بعد از محمد کامرانی، پیکر محسن روح‌الامینی- فرزند مشاور محسن رضایی- که در ۱۸تیر در تهران بازداشت شده بود، به خانواده‌اش تحویل داده شد. مرگ این جوان به‌خاطر جایگاهی که پدرش داشت بازداشتگاه کهریزک را زیر ذره‌بین قرار داد. انتشار گزارش‌هایی از برخوردهای شنیع با بازداشت‌شدگان در این بازداشتگاه، سعید مرتضوی ،دادستان تهران و معاونان او را در جایگاه متهم قرار داد. امیر جوادی‌فر، دانشجوی دانشگاه آزاد، سومین جوانی بود که در کهریزک جان سپرد. 6مرداد سعید جلیلی- دبیر شورای‌عالی امنیت ملی- گفت که رهبر معظم انقلاب دستور تعطیلی یک بازداشتگاه را که استانداردهای لازم برای حفظ حقوق متهمین را نداشت صادر کرده‌ است. محمود احمدی‌نژاد فهرست وزیران پیشنهادی خود را اعلام کرد. نام 3زن برای نخستین بار در فهرست وزیران بود؛ فاطمه آجرلو برای وزارت رفاه، سوسن کشاورز برای آموزش و پرورش و مرضیه وحید دستجردی برای وزارت بهداشت. از این 3نفر فقط مرضیه وحید دستجردی توانست رأی اعتماد از مجلس بگیرد. او هم البته به پایان دولت دهم نتوانست برسد و یکی از تصمیمات پرحاشیه احمدی‌نژاد برکناری تنها وزیر زن کابینه دهم بود.

* شهریور: آیت‌الله آملی لاریجانی در نخستین تغییراتی که در دستگاه قضا داد حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای را به‌عنوان دادستان کل کشور منصوب کرد. دادگاه‌های متهمان حوادث پس از انتخابات هم همچنان ادامه داشت. جمعه 6شهریور حجت‌الاسلام کاظم صدیقی نخستین نمازجمعه خودش در تهران را امامت کرد. سخنران پیش از خطبه‌های نمازجمعه محمود احمدی‌نژاد بود. مجلس پس از 5روز بررسی صلاحیت وزیران دولت دهم، به 3وزیر رأی نداد. هوگو چاوز سومین مقام خارجی بود که بعد از مراسم تنفیذ احمدی‌نژاد به تهران آمد. او هفتمین سفر خود را به ایران 15شهریور 88انجام داد. اعضای هیأت سه‌نفره قضایی رسیدگی به حوادث و اغتشاشات بعد از انتخابات، گزارشی از نتیجه بررسی‌های خود به رئیس قوه قضاییه ارائه دادند. ابراهیم رئیسی (معاون اول رئیس قوه قضاییه)، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای (دادستان کل کشور) و علی خلفی (رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه) اعضای هیأت ویژه بررسی این موضوع بودند. این هیأت سه نفره اعلام کردند هیچ‌گونه مدرکی دال بر تجاوز جنسی به افراد مورد ادعای آقای کروبی وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید